Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Krakówka 12.07.2011

Mobliność młodych naukowców

Rozmowa z prof. Barbarą Kudrycką, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Minister Barbara KudryckaMinister Barbara KudryckaFot. Wojciech Kusiński

Dziś opowiemy o mobilności młodych naukowców i o tym, co z tej mobilności wynika dla rozwoju nauki. Gościem Programu Pierwszego Polskiego Radia, cyklu "Nauka dla gospodarki", jest pani minister nauki i szkolnictwa wyższego – profesor Barbara Kudrycka. Dzień dobry pani minister.

Dzień dobry panu, dzień dobry państwu. Umiędzynarodowienie procesu kształcenia polegać powinno na tym, aby studenci mogli kształcić się nie tylko w jednej uczelni, ale w kilku uczelniach, aby jak najszerzej mogli wyjeżdżać z uczelni do uczelni, zdobywając dyplom.

A czy ta mobilność dotyczy też kadry naukowej?

Oczywiście. Bez tego nie można mówić o dobrych efektach badań.

Ciekawe czy sami naukowcy są z tego zadowoleni...

To jest niezbędne, aby konkurując z innymi, również zmieniać miejsce pracy, chociażby czasowo i pracować z różnymi zespołami badawczymi. Proszę zauważyć, że np. odkrywcy grafenu są to Rosjanie pracujący w Wielkiej Brytanii. Naukowcy nie mają więc już problemów z mobilnością. W tej chwili staramy się intensyfikować współpracę międzynarodową i w zakresie wyjazdu naukowców do innych ośrodków badawczych, i w zakresie współpracy przy realizacji wspólnych projektów badawczych poprzez międzynarodowe konsorcja. W zasadzie bez tego trudno sobie wyobrazić obecne badania.

Pani minister, Rada Europejska zatwierdziła Partnerstwo Wschodnie w marcu 2009 roku. Jaki jest cel tego partnerstwa i jaki to ma związek właśnie z mobilnością, o której rozmawiamy?

Dziękuję za to pytanie: to jest jeden z naszych priorytetów prezydencji, abyśmy mogli włączyć kraje Partnerstwa Wschodniego do reguł mobilności obowiązujących dotychczas kraje członkowskie Unii Europejskiej. Bardzo dobrze, jeśli studenci z krajów Partnerstwa Wschodniego będą mogli wyjeżdżać nie tylko w ramach programu Erasmus Mundus. Erasmus Mundus zobowiązywał uczelnie do realizacji wspólnych programów i wydawania wspólnych dyplomów. W związku z tym uczelnia, powiedzmy z Ukrainy, musiała dostosować swój program kształcenia do swego partnera z Wielkiej Brytanii i vice versa. Teraz nie muszą tego zrobić, ponieważ jesteśmy w europejskim obszarze edukacji, gdzie obowiązują europejskie ramy kwalifikacji oraz Deklaracja Bolońska. W jej ramach można rozszerzać instrumenty Erasmusa na dodatkowe kraje. Dzięki temu więcej będziemy mieć studentów, którzy przyjadą do Polski, a nie tylko z Polski wyjadą.

Pani profesor, a na czym polega trzeci wymiar działalności uczelni?

Mówi się o tych podstawowych funkcjach, jakie uczelnie powinny spełniać. Funkcja prowadzenia badań, funkcja edukacyjna oraz - funkcja innowacyjna. Innowacyjność rozumiana jest tutaj nie tylko jako prowadzenie badań służących wdrożeniom, lecz także jako współpraca z otoczeniem i promowanie własnej działalności na rzecz włączenia instytucji z otoczenia regionalnego czy krajowego w realizację własnych programów badawczych. Czyli promocja nauki i dzięki temu szersze włączenie firm, przedsiębiorstw, biznesu, samorządu, organizacji pozarządowych w realizację nie tylko programów edukacyjnych, lecz na przykład także w finansowanie określonych badań.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Z prof. Barbarą Kudrycką, minister nauki i szkolnictwa wyższego, rozmawiał Artur Wolski.