Logo Polskiego Radia
Czwórka
Jakub Szczypa 10.03.2017

Nauka języków obcych. Liczy się motywacja

- Dwujęzyczność polega na tym, że jesteśmy w stanie przechodzić bez skrępowania z jednego języka na drugi - wyjaśnia w "Stacji Nauka" Magdalena Bedyńska, dyrektorka powstającej właśnie dwujęzycznej szkoły PWN.   
Posłuchaj
  • Magdalena Bedyńska o dwujęzyczności i nauce języków obcych (Stacja Nauka/Czwórka)
Czytaj także

Chociaż wielu Polaków deklaruje znajomość przynajmniej jednego języka poza ojczystym, większość osób ma problem ze swobodną komunikacją. Rozumiemy, czytamy, ale często nie potrafimy mówić i myśleć w innym języku. - Badania wskazują, że ok. 80 procent Polaków mówi, że język obcy zna biernie. To jest efekt tego, że język w szkole jest przedmiotem, a nie narzędziem do zdobywania wiedzy i komunikacji - przekonuje Magdalena Bedyńska.

Magdalena Bedyńska Małe dziecko, nawet 2-3 letnie, podchodzi do dwujęzyczności naturalnie. Nie rozumie, że to obcy język, więc jest na jego naukę otwarte

- Szkoły o dwujęzycznym charakterze powstają już od dawna. Na etapie gimnazjów wprowadzano na przykład przedmioty prowadzone w dwóch językach. Dwujęzyczność jednak to nie jest uczenie się specjalistycznego słownictwa. Ona powinna być stopniowa i naturalna - tłumaczy zaproszona ekspertka.

Badania potwierdzają, że najlepiej języków obcych uczą się dzieci - są na nie naturalnie otwarte. Nie znaczy to jednak, że osoby starsze nie mają szansy na dwu lub wielojęzyczność, a w Czwórce podpowiadamy, jak można to osiągnąć. Mówimy też, dlaczego naleciałości z języków obcych nie świadczą o ich zaawansowanej znajomości oraz jakich motywacji szukać, żeby się ich sprawnie uczyć.

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Gość: Magdalena Bedyńska (dyrektorka powstającej właśnie dwujęzycznej szkoły PWN)

Data emisji: 10.03.2017

Godzina emisji: 12.16

jsz/kd