Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Dariusz Adamski 11.01.2024

Studenci Uniwersytetu Gdańskiego będą się uczyć projektowania gier historycznych

Jesienią 2024 roku na Wydziale Historii UG zostanie uruchomiony kierunek o nazwie "Projektowanie gier historycznych", którego absolwenci posiądą wiedzę z zakresu tworzenia gier komputerowych, planszowych, fabularnych i miejskich.

O rozszerzeniu oferty dydaktycznej w roku akademickim 2024/2025 poinformowało biuro prasowe gdańskiej uczelni. Cytowany w komunikacie dr Wacław Kulczykowski, opiekun kierunku, mówił, że pomysł na jego utworzenie zrodził się w 2020 roku, kiedy na Wydziale Historii powstała specjalizacja pod nazwą "Historia w przestrzeni medialnej". "Przy jej tworzeniu korzystaliśmy w głównej mierze z moich doświadczeń przy tworzeniu gier historycznych, takich jak „Excavate!” (2015) i „Waterworks!” (2020)" - tłumaczył.

Naukowiec dodał, że wśród wielu przedmiotów związanych z nowoczesnym popularyzowaniem nauki znalazł się przedmiot "Historia w grach", który cieszył się dużym zainteresowaniem studentów, a w 2023 roku powstało Ogólnopolskie Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych "UGranie", do którego należy ponad 100 członków. "Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji, dziedzictwie i rozrywce postanowiliśmy zaproponować nowy kierunek studiów - Projektowanie gier historycznych" - obwieścił.
25 studentów na roku
Na kierunku będzie mogło studiować około 25 osób. "Zależnie od przyjętego toku studiów - bardziej teoretycznego lub bardziej praktycznego - po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Może to być zarówno projekt własnej gry historycznej, jak i prowadzenie badań nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie „tradycyjnej” pracy dyplomowej" - napisano w komunikacie.

Uczelnia zapewnia, że praktyczny aspekt studiów widoczny będzie podczas zajęć. Większość przedmiotów będzie opierała się na wykonywaniu ćwiczeń oraz metodzie projektów. "Jednocześnie studenci i studentki poznają zawód projektanta gier od kuchni podczas praktyk w renomowanych firmach zajmujących się tworzeniem gier" - podkreślono.

W komunikacie znajduje się również obietnica, że studia przygotują przyszłego absolwenta do budowania kariery międzynarodowej. "Blisko 40 procent przedmiotów odbywa się w języku angielskim. Na rynku pracy absolwentom pomoże także wiedza zdobyta podczas takich przedmiotów jak planowanie karier, podstawy przedsiębiorczości oraz podstawy zarządzania projektem" - podano.

Specjalne maratony projektowania

Dla studentów II oraz III roku przewidziano specjalne maratony projektowania gier, podczas których będą mogli przetestować swoje umiejętności. Tzw. gamejamy będą organizowane na Wydziale Historycznym każdego roku.

Podkreślono, że kierunek nie przygotuje jedynie do projektowania gier komputerowych. "Absolwenci studiów zdobędą wiedzę i umiejętności także z zakresu tworzenia gier planszowych, fabularnych czy miejskich" - wskazano.

Ponadto studenci poznają tajniki konstruowania fabuły (Narrative Design), operowania słowem (Technical Writing, Digital Game Writing), tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania generatywnej sztucznej inteligencji.

PAP/dad