Jeśli rozpoczynamy naszą przygodę z działalnością e-commerce, najłatwiejszym sposobem będzie założenie konta na jednej z popularnych witryn handlowych np. allegro.pl i eBay. - Jest to idealna propozycja dla tych, którzy jeszcze nie do końca odnajdują się w wirtualnym świecie, bariera wejścia jest bardzo niska, ponieważ są to stosunkowo proste w użyciu narzędzia” – mówi Jakub Wietrzyk specjalista od nowych technologii wfirma.pl. Niestety platformy handlowe mają również swoje wady. Pamiętajmy, że są to miejsca sprzedaży masowej, gdzie bardzo trudno jest się wyróżnić spośród innych sprzedawców oferujących towar z tej samej kategorii. Dlatego powinniśmy dokładnie przemyśleć czym wyróznia się asortyment, który proponujemy naszym klientom. Niezależnie od tego czy cechuje go wyjątkowa jakość, oryginalna estetyka czy najniższa cena, właśnie w ten sposób powinniśmy podkreślać jego walory.
Sklep w pudełku
Bardziej zindywidualizowaną formę biznesu internetowego oferują nam platformy sklepów hostowanych. Wybierając takie rozwiązanie koszty prowadzenia e-biznesu są nieco większe niż w przypadku allegro czy ebay, jednak wciąż jest to wydatek nieporównywalnie mniejszy od tego związanego z prowadzeniem tradycyjnego handlu. - Dzięki sklepom hostowanym można zapomnieć o aktualizacjach. Wszytkim zajmuje się producent oprogramowania uzupełniając swój produkt o nowe rozwiązania najczęściej dostępne bez dodatkowych opłat – mówi Jakub Wietrzyk, ekspert wfirma.pl. Decydując się na tego typu usługę nie musimy się też martwić o trudną administrację serwerami, otrzymujemy wiele przydatnych narzędzi. I tak korzystając np. z platformy shoper.pl lub clickshop.pl zintegrowanej z wfirma.pl połączyć proces przyjmowania zamówień z wystawianiem dokumentów sprzedaży i księgowością internetową, dzięki czemu sprzedawca zwolniony jest z przepisywania danych kontrahenta ręcznie – dodaje ekspert. Warto jednak wiedzieć, że wybierając platformy sklepów hostowanych cała promocja prowadzonego w ten sposób e-sklepu jest całkowicie w rękach sprzedawcy. Dlatego będzie nam łatwiej, jeśli działania e-commerce na platformach hostingowych są rozszerzeniem tradycyjnego handlu firmy.
Wsparcie dla twórców
Jeśli zajmujemy się sprzedażą dóbr niematerialnych takich jak muzyka, e-booki czy choćby oprogramowanie, możemy skorzystać ze specjalnie dedykowanych do tego celu platform. iTunes i AppStore - platforma specjalizująca się w sprzedaży muzyki, książek i oprogramowania firmowana prze Apple (zalety: ogromny rynek i jednorodność; wady: duże koszty wejścia dla twórcy), Amazon Kindle - książek elektronicznych, GooglePlay - aplikacji webowych i na system Android i Steam - gier komputerowych. To swego rodzaju pośrednicy między twórcami a odbiorcami. Z zasady stawiają na równi wszystkich autorów dlatego nawet niskobudżetowa, ale ciekawa produkcja jest prezentowana tuż obok najbardziej popularnych wydawnictw. Dzięki temu poczatkujący autor książek, muzyki lub gier może nie tylko z powodzeniem sprzedawać swoje „produkty”, ale również ominąć długą drogę przed podpisaniem kontraktu z tradycyjnymi wydawcami.
- Trudnością jest tutaj fakt, że handel z kontrahentami takimi jak Amazon UE wymaga dodatkowych rozliczeń podatkowych oraz wypełnienia deklaracji VAT UE – mówi Jakub Wietrzyk, ekspert z wfirma.pl. - Ponadto wszystkie dokumenty dla kontrahenta czyli np. faktury powinny być sporządzone w odpowiednim języku i jednocześnie w zgodzie z polskimi przepisami – dodaje.
Sieć internetowa daje możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby kontrahentów, redukuje koszty związane z utrzymaniem powierzchni sklepowej oraz stawia nawet najmniejszą firmę na równi z ofertami dużych koncernów. Dzięki tym zaletom założenie e-biznesu ma duże szanse na powodzenie. Jest wiele możliwości prowadzenia firmy w wirtualnym świecie, które wymagają od właściciela większej lub mniejszej samodzielności. Niezależnie jednak od tego, który sposób wybierzemy, pamiętajmy, że powinien on być dostosowany do naszej oferty, profilu przyszłych klientów oraz planowanego kierunku rozwoju.