Nowe Technologie

Zwyczaje internetowe pokolenia "Y"

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2012 10:00
Sprawdzanie i wysyłanie wiadomości – nawet jeszcze przed porannym wstawaniem: badanie przeprowadzone przez firmę Cisco na temat zwyczajów internetowych Pokolenia Y w Polsce i na świecie wskazuje jak bardzo potrzeba bycia w sieci kieruje każdym aspektem ich życia: od pracy po robienie zakupów, od przyjaciół do rodziny.
Zwyczaje internetowe pokolenia Y
Foto: Glow Images/East News

 

Jest godzina 6:00 rano. Twój poranny budzik przenikliwie wrzeszczy. Siadasz na wpół przytomny, przeciągasz się i ziewasz. Czas iść do szkoły lub do pracy. Co robisz  dalej? Ubierasz się? Bierzesz prysznic? Myjesz zęby?

Zgodne z raportem sporządzonym przez Cisco Connected Technology Report 2012 (World CCWTR), siedemdziesiąt siedem procent ankietowanych polskiego Pokolenia Y stwierdziło, że często zanim wstaną z łóżka sprawdzają maile, sms-y i portale społecznościowe na swoich smartfonach. W ludzkim ciele znajduje się 206 kości. W przypadku pokolenia Y, smartfon można by było uznać za ich 207. kość - dwóch ankietowanych na pięciu odpowiedziało, że jeżeli pozbawiono by ich możliwości łączenia się z siecią poprzez telefon, czuliby niepokój jakby brakowało im cząstki siebie. 

W oparciu o ankietę przeprowadzoną przez firmę InsightExpress wśród 1800 studentów szkół wyższych oraz wśród młodych ludzi w wieku od 18 do 30 lat w 18 krajach, zbadano na jaką skalę Pokolenie Y używa  internetu oraz urządzeń mobilnych by łączyć się ze światem. Ankieta  ujawnia ich zachowania i postawę wobec tworzenia, dostępu i ochrony prywatności ogromnych ilości danych przesyłanych codziennie przez smartfony, czujniki, kamery wideo, monitory i inne urządzenia podłączone do internetu.

Dariusz Fabiszewski - dyrektor generalny Cisco w Polsce: “Istnieje kilka badań oceniających Pokolenie Y jako pokolenie konsumentów i obywateli w sieci. Jako że Pokolenie Y wchodzi na rynek pracy, z punktu widzenia pracodawców  zrozumienie ich  postaw pod względem zakresie mobilności i połączenia z siecią zyskuje na ważności. Wnioski tegorocznej edycji raportu Cisco Connected World Technology wskazują, że w przyszłości siła robocza będzie bardziej sprawna, świadoma oraz  komunikatywna niż którekolwiek poprzednie pokolenie. A urządzenia mobilne to dopiero początek. Ponieważ coraz więcej urządzeń, czujników, istot żywych i obiektów łączy się z internetem, objętość i potencjalna wartość wszystkich danych wytwarzanych  przez te połączenia zasadniczo wzrasta. Firma Cisco uważa, że w niedalekiej przyszłości zarówno ludzie jak i przedsiębiorstwa będą częściej wykorzystywały aplikacje i komunikację pomiędzy urządzeniami w celu świadczenia usług oraz będą podejmowały decyzje w czasie rzeczywistym. "

Kluczowe wnioski Raportu Cisco Connected World Technology z 2012 roku.

Nowa poranna rutyna: mycie zębów, toaleta oraz – wysyłanie i odczytywanie wiadomości.

Pokolenie Y nie chce niczego przegapić. Zaglądanie do urządzeń mobilnych w celu sprawdzenia wiadomości tekstowych, mailowych i portali społecznościowych to sposób w jaki zaczynają dzień - często nawet przed wstaniem z łóżka. Dla tego pokolenia, informacja to czas rzeczywisty non-stop.

  • 77% polskich respondentów oraz 90% na całym świecie ubiera się, myje zęby i sprawdza swoje smartfony w ramach porannego rytuału przygotowania się do szkoły lub pracy.

Połączony czy uzależniony?   

  • Sześćdziesiąt procent Pokolenia Y podświadomie lub w sposób niekontrolowany zagląda do swoich  smartfonów w celu wiadomości mailowych, tekstowych lub mediów społecznych. Wskaźnik ten jest znacznie niższy w Polsce, gdzie 37% respondentów stwierdziło niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów.
  • W skali światowej, kobiety są o wiele bardziej skłonne do łączenia się z siecią: 85 procent kobiet i 63 procent mężczyzn stwierdza u siebie częste niekontrolowanie sięganie po smartfona w celu sprawdzenia e-maili, sms-ów, mediów społecznościowych.
  • W przybliżeniu ten sam odsetek respondentów w Polsce - na świecie około 40 % - potwierdziło, że doświadczyliby  "efektu odstawienia" związanego z brakiem ciągłej możliwości sprawdzenia swojego smartfona – czuliby niepokój, jakby brakowało im cząstki siebie.
  • Wśród nałogowych użytkowników smartfonów  - w Polsce 75 procent z nich nie chciałoby czuć tego przymusu.

Są wszędzie! Smartfony używa się wszędzie, nawet w tych najbardziej prywatnych miejscach. Czas jest elastyczny: dla Pokolenia Y nie ma wyraźnie ustalonej granicy pomiędzy czasem pracy a czasem prywatnym - oba zmieszały się i nachodzą na siebie dniem i nocą.

  • W Polsce aż 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, co też pokrywa się ze średnią światową.
  • Ponad jedna trzecia respondentów używa smartfony w łazience.
  • W skali światowej prawie połowa respondentów (46 procent) stwierdziła, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi.
    W Polsce jednak ten odsetek jest niższy - około 20 procent. Co ciekawe, podobny odsetek (23 procent) zanotowano w Japonii.
  • Niebezpieczne jest to, że prawie jedna osoba na pięć przyznaje się do pisania SMS-ów podczas jazdy samochodem, zarówno w Polsce jak i na świecie.

Nie tylko wiadomość tekstowa i mailowa: Rewolucja Aplikacji

  • Prawie 70 procent respondentów Pokolenia Y potwierdziło znaczenie aplikacji mobilnych w ich codziennym życiu, podczas gdy w Polsce wskaźnik ten wyniósł 44 procent.
  • 42 procent respondentów potwierdziło, że głównie korzystają z aplikacji mobilnych dla gier i rozrywki, zaś 35 procent wykorzystuje aplikacje mobilne do pracy.

Jak wiele aplikacji potrzebujemy?  Zaskakująco niska liczba spośród wszystkich aplikacji pobieranych codziennie jest wykorzystywana na bieżąco.

  • Większość polskich respondentów Pokolenia Y (79 procent) zgłosiło użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie, co można wytłumaczyć relatywnie niskim stopniem korzystania ze smartfonów i tabletów, zjawisko, które szybko może się zmienić wraz ze wzrostem współczynnika stosowania tych urządzeń. 
  • W skali światowej  - tylko jeden na czterech (24%) ankietowanych korzysta od 10 do 25 aplikacji 60 procent respondentów potwierdza zastosowanie mniej niż 10 aplikacji

Przyjaźń w internecie wobec przyjaźni rzeczywistej: społeczność internetowa nie zna granic geograficznych ani też strefy czasowej.

  • Dwie trzecie respondentów z całego świata potwierdziło spędzenie takiej samej lub większej ilości czasu na zawiązanie stosunków towarzyskich w internecie z przyjaciółmi niż osobiście w rzeczywistości.
  • W Polsce spędzanie osobiście czasu z przyjaciółmi to wciąż najpopularniejszy sposób utrzymywania kontaktów towarzyskich. 56% respondentów potwierdziło, że preferuje właśnie tę formę. 23 procent zaś – wybiera kontakt towarzyski w sieci. 21 procent deklaruje że tyle samo czasu poświęca na taki kontakt zarówno osobiście, jak i on line.
  • Jednak  jest różnica jeżeli chodzi o płeć: 38 procent mężczyzn na całym świecie spędza więcej czasu z przyjaciółmi osobiście niż w internecie w porównaniu do 29 procent kobiet.

Czy smartfony zastąpią laptopy w pracy?  

W wielu częściach świata smartfony obecnie rywalizują z laptopami będąc pojedynczym najbardziej pożądanym urządzeniem wśród 18-30 latków. Jest on postrzegany jako najbardziej uniwersalny i najbardziej kompaktowy.

  • Gdyby respondenci z 18 krajów mieli wybierać tylko jedno urządzenie, to jedna trzecia z nich preferowałaby smartfona, natomiast nieco więcej niż jedna trzecia wybrałaby laptopy. 
  • Z globalnego punktu widzenia smartfony przewyższyły komputery stacjonarne jako urządzenie preferowane w miejscu pracy.
  • Smartfony oceniono jako urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego
     i trzykrotnie bardziej popularne od tableta.
  • W Polsce, odpowiadając na pytanie "gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie, co byś wybrał", 65 procent respondentów nadal głosowałoby na laptopa, prawie taki sam procent (12 i 11 procent) wybrałoby tablet lub smartfona, zaś tylko 9 procent komputer stacjonarny.
  • Tablety zostały wyróżnione jako preferowane urządzenia Pokolenia Y w Brazylii, podczas gdy w Korei Południowej, 54 procent respondentów preferowała smartfona.

Dla pokolenia "będącego zawsze w sieci", pojedyncze urządzenie mobilne w zupełności wystarczy - czy to osobiste czy też będące własnością firmy. To z kolei stanie się wyzwaniem dla specjalistów IT, którzy muszą chronić aktywa firmy i informacje.

  • Chociaż dwoje na pięć (40 procent) ankietowanych podaje, że polityka ich firmy zabrania używania urządzeń firmowych do jakiejkolwiek działalności niezwiązanej z pracą, to aż 3/5 (71 procent) ankietowanych na całym świecie, że nie zawsze przestrzegają polityki firmy. Polska młodzież - podobnie jak ich rówieśnicy w Indiach i Japonii - wydaje się mieć większy szacunek dla polityki firmy, na co wskazuje znacznie niższy współczynnik (44 procent) w Polsce.
  • Dwie trzecie respondentów (66 procent) uważa, że ​​"pracodawcy nie powinni śledzić pracy w sieci pracowników - gdyż to nie jest ich sprawa."
  • Specjaliści od technologii informatycznej wiedzą, że wielu pracowników nie przestrzega zasad, ale nie do końca wiedzą jak szeroko rozprzestrzeniony jest ten problem: około połowa specjalistów IT na całym świecie oraz w Polsce uważa, że ​​ich pracownicy przestrzegają polityki nie wykorzystywania urządzeń firmowych do użytku osobistego.

Zakupy w sieci – globalny trend PokoleniaY

  • Dziewięć na dziesięciu ankietowanych PokoleniaY potwierdziło dokonywanie zakupów w sieci,  wskaźnik ten jednak wśród polskich respondentów okazał się jeszcze wyższy i wyniósł blisko 100 procent.
  • W Polsce połowa respondentów potwierdziła, że podczas robienia zakupów w sieci regularnie polega na opinii klientów; pozostałe 24 procent sporadycznie sprawdza opinie pojawiające się w sieci.
  • Globalnie pięćdziesiąt siedem procent respondentów - w Polsce 69 procent - chętnie podaje adres e-mail w internetowych witrynach sklepowych oraz innych serwisach w celu otrzymania powiadomień o promocjach i sprzedażach. Jednakże respondenci pozostają nieufni wobec podawania znacznie większej ilości informacji - tylko niektórzy podają numer telefonu, adres domowy lub inne dane osobowe.

Napędzanie światowych danych

  • Prawie 90 procent respondentów - średnia zarówno na całym świecie jak i w Polsce - wrzuca zdjęcia do internetu celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych.
  • 62 procent respondentów przesyła filmy wideo celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych - w Polsce liczba ta jest równa 50 procentom.
  • Patrząc na świat: 87 procent respondentów ma konto na Facebooku (81 procent polskich respondentów),
  • 41 procent respondentów aktualizuje swoje konto na Facebooku co najmniej raz dziennie, zaś jeden respondent na pięciu aktualizacje swoje konto na Facebooku kilka razy dziennie. W Polsce, jednak tylko 10 procent respondentów potwierdziło aktualizację swojej strony na Facebooku przynajmniej raz dziennie.
  • W skali światowej - 56 procent respondentów ma konta na Twitterze z czego 21 procent "tweetuje" przynajmniej raz dziennie. Popularność tego portalu społecznościowego jest w Polsce znacznie niższa. 76% ankietowanych w naszym kraju nie ma w ogóle konta na Twitterze ????

 


 

O badaniu

Trzeci raport w rocznej serii 2012 Cisco Connected World Technology Report został zlecony przez firmę Cisco i przeprowadzony przez InsightExpress, niezależną firmę badającą rynek z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Globalne badanie składa się z dwóch ankiet: jedna skupia się na studentach szkół wyższych i pracownikach w wieku od 18 do 30 lat, druga ankieta skupia się na specjalistach z dziedziny informatyki. Na każdą ankietę składa się 100 respondentów z każdego z 18 krajów, co daje łącznie 3.600 respondentów. Wśród 18 krajów znalazły się: Stany Zjednoczone, Kanada, Meksyk, Brazylia, Argentyna, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Holandia, Rosja, Polska, Turcja, Republika Południowej Afryki, Indie, Chiny, Japonia, Korea Południowa
i Australia.

ŹRÓDŁA DODATKOWE



autor: Robert Kamiński

Czytaj także

Jak budować kapitał z Pokoleniem Y

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2012 00:00
Na rynek pracy wchodzi coraz więcej młodych pracowników z Pokolenia Y. Zdaniem wielu ekspertów, generacja ta wymaga szczególnego podejścia w zarządzaniu, motywowaniu i budowaniu lojalności. Przedsiębiorcy, nie tylko ze względu na dobro młodych pracowników, ale także na własne wyniki powinni znać i wykorzystywać to podejście.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Młodzi ryzykanci?

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2012 00:00
Młodzi pracownicy i studenci przyznają się do ryzykownych zachowań z myślą o uzyskaniu dostępu do Internetu pomimo obowiązujących zasad i zagrożenia kradzieżą tożsamości. Siedmiu na dziesięciu młodych pracowników często łamie zasady polityki informatycznej, a co czwarty staje się ofiarą kradzieży tożsamości przed osiągnięciem wieku 30 lat: oto wnioski z ogólnoświatowego raportu z badania opublikowanego przez Cisco.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pokolenie Internetu wkracza na rynek pracy

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2012 00:00
Na rynek wkracza pokolenie Internetu - młodzi ludzie o całkowicie odmiennym stylu pracy i funkcjonowania w otaczającym świecie w porównaniu do starszego pokolenia. Stwarza to szansę na dynamiczny rozwój firm, ale tworzy również nowe zagrożenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dlaczego mamy konta na socmediach?

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2012 16:36
Podtrzymywanie kontaktów ze znajomymi, budowanie pozytywnego wizerunku w Internecie oraz szansa zostania znalezionym przez pracodawcę to trzy główne przyczyny, które skłaniają Polaków do korzystania z mediów społecznościowych – wynika z raportu „Socjalni Polacy” przygotowanego na podstawie badania przeprowadzonego przez biznesowy serwis społecznościowy GoldenLine.
rozwiń zwiń