Nowe Technologie

Internauta z pokolenia Y ma dodatkowe kości (z krzemu)

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2012 12:16
Badanie przeprowadzone przez firmę Cisco na temat zwyczajów internetowych Pokolenia Y w Polsce i na świecie wskazuje jak bardzo potrzeba bycia w sieci kieruje każdym aspektem ich życia: od pracy po robienie zakupów, od przyjaciół do rodziny.
Internauta z pokolenia Y ma dodatkowe kości (z krzemu)
Foto: Glow Images/East News

 

„Wnioski tegorocznej edycji raportu Cisco Connected World Technology wskazują, że w przyszłości siła robocza będzie bardziej sprawna, świadoma oraz  komunikatywna niż którekolwiek poprzednie pokolenie. Ponieważ coraz więcej urządzeń, czujników, istot żywych i obiektów łączy się z Internetem, objętość i potencjalna wartość wszystkich danych wytwarzanych  przez te połączenia zasadniczo wzrasta. Firma Cisco uważa, że w niedalekiej przyszłości zarówno ludzie jak i przedsiębiorstwa będą częściej wykorzystywały aplikacje i komunikację pomiędzy urządzeniami w celu świadczenia usług oraz będą podejmowały decyzje w czasie rzeczywistym” – mówi Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny Cisco w Polsce.

Zgodne z raportem sporządzonym przez Cisco Connected Technology Report 2012 (World CCWTR), siedemdziesiąt siedem procent ankietowanych polskiego Pokolenia Y stwierdziło, że często zanim wstaną z łóżka sprawdzają maile, sms-y i portale społecznościowe  na swoich smartfonach. W ludzkim ciele znajduje się 206 kości. W przypadku pokolenia Y, smartfon można by było uznać za ich 207. kość - dwóch ankietowanych na pięciu odpowiedziało, że jeżeli pozbawiono by ich możliwości łączenia się z siecią poprzez telefon, czuliby niepokój jakby brakowało im cząstki siebie. 

W oparciu o ankietę przeprowadzoną przez firmę InsightExpress wśród 1800 studentów szkół wyższych oraz wśród młodych ludzi w wieku od 18 do 30 lat w 18 krajach, zbadano na jaką skalę Pokolenie Y używa  Internetu oraz urządzeń mobilnych by łączyć się ze światem. Ankieta  ujawnia ich zachowania i postawę wobec tworzenia, dostępu i ochrony prywatności ogromnych ilości danych przesyłanych codziennie przez smartfony, czujniki, kamery wideo, monitory i inne urządzenia podłączone do Internetu.

Kluczowe wnioski Raportu Cisco Connected World Technology 2012

Pokolenie Y nie chce niczego przegapić. Zaglądanie do rządzeń mobilnych w celu sprawdzenia wiadomości tekstowych, mailowych i portali społecznościowych to sposób w jaki zaczynają dzień - często nawet przed wstaniem z łóżka. Dla tego pokolenia, informacja to czas rzeczywisty non-stop.

  • 77% polskich respondentów oraz 90% na całym świecie ubiera się, myje zęby i sprawdza swoje smartfony w ramach porannego rytuału przygotowania się do szkoły lub pracy.
  • Sześćdziesiąt procent Pokolenia Y podświadomie lub w sposób niekontrolowany zagląda do swoich  smartfonów w celu wiadomości mailowych, tekstowych lub mediów społecznych. Wskaźnik ten jest znacznie niższy w Polsce, gdzie 37% respondentów stwierdziło niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów.
  • W skali światowej, kobiety są o wiele bardziej skłonne do łączenia się z siecią: 85 procent kobiet i 63 procent mężczyzn stwierdza u siebie częste niekontrolowanie sięganie po smartfona w celu sprawdzenia e-maili, sms-ów, mediów społecznościowych.
  • W przybliżeniu ten sam odsetek respondentów w Polsce - na świecie około 40 % - potwierdziło, że doświadczyliby  "efektu odstawienia" związanego z brakiem ciągłej możliwości sprawdzenia swojego smartfona – czuliby niepokój, jakby brakowało im cząstki siebie.
  • Wśród nałogowych użytkowników smartfonów  - w Polsce 75 procent z nich nie chciałoby czuć tego przymusu.

Smartfony są wszędzie

  • W Polsce aż 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, co też pokrywa się ze średnią światową.
  • Ponad jedna trzecia respondentów używa smartfony w łazience.
  • W skali światowej prawie połowa respondentów (46 procent) stwierdziła, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi.
    W Polsce jednak ten odsetek jest niższy - około 20 procent. Co ciekawe, podobny odsetek (23 procent) zanotowano w Japonii.
  • Niebezpieczne jest to, że prawie jedna osoba na pięć przyznaje się do pisania SMS-ów podczas jazdy samochodem, zarówno w Polsce jak i na świecie.

Potrzebujemy mało aplikacji

  • Większość polskich respondentów Pokolenia Y (79 procent) zgłosiło użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie, co można wytłumaczyć relatywnie niskim stopniem korzystania ze smartfonów i tabletów, zjawisko, które szybko może się zmienić wraz ze wzrostem współczynnika stosowania tych urządzeń. 
  • W skali światowej  - tylko jeden na czterech (24%) ankietowanych korzysta od 10 do 25 aplikacji 60 procent respondentów potwierdza zastosowanie mniej niż 10 aplikacji

Czy smartfony zastąpią laptopy w pracy?  

W wielu częściach świata smartfon rywalizuje z laptopami będąc pojedynczym najbardziej pożądanym urządzeniem wśród 18-30 latków. Jest on postrzegany jako najbardziej uniwersalny i najbardziej kompaktowy.

  • Gdyby respondenci z 18 krajów mieli wybierać tylko jedno urządzenie, to jedna trzecia z nich preferowałaby smartfona, natomiast nieco więcej niż jedna trzecia wybrałaby laptopy. 
  • Z globalnego punktu widzenia smartfony przewyższyły komputery stacjonarne jako urządzenie preferowane w miejscu pracy.
  • Smartfony oceniono jako urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego  i trzykrotnie bardziej popularne od tabletu.
  • W Polsce, odpowiadając na pytanie "gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie, co byś wybrał", 65 procent respondentów nadal głosowałoby na laptopa, prawie taki sam procent (12 i 11 procent) wybrałoby tablet lub smartfona, zaś tylko 9 procent komputer stacjonarny.
  • Tablety zostały wyróżnione jako preferowane urządzenia Pokolenia Y w Brazylii, podczas gdy w Korei Południowej, 54 procent respondentów preferowała smartfona.

BYOD wśród młodych

  • Chociaż dwoje na pięć (40 procent) ankietowanych podaje, że polityka ich firmy zabrania używania urządzeń firmowych do jakiejkolwiek działalności niezwiązanej z pracą, to aż 3/5 (71 procent) ankietowanych na całym świecie, że nie zawsze przestrzegają polityki firmy. Polska młodzież - podobnie jak ich rówieśnicy w Indiach i Japonii - wydaje się mieć większy szacunek dla polityki firmy, na co wskazuje znacznie niższy współczynnik (44 procent) w Polsce.
  • Dwie trzecie respondentów (66 procent) uważa, że ​​"pracodawcy nie powinni śledzić pracy w sieci pracowników - gdyż to nie jest ich sprawa."
  • Specjaliści od technologii informatycznej wiedzą, że wielu pracowników nie przestrzega zasad, ale nie do końca wiedzą jak szeroko rozprzestrzeniony jest ten problem: około połowa specjalistów IT na całym świecie oraz w Polsce uważa, że ​​ich pracownicy przestrzegają polityki nie wykorzystywania urządzeń firmowych do użytku osobistego.



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Młodzi ryzykanci?

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2012 00:00
Młodzi pracownicy i studenci przyznają się do ryzykownych zachowań z myślą o uzyskaniu dostępu do Internetu pomimo obowiązujących zasad i zagrożenia kradzieżą tożsamości. Siedmiu na dziesięciu młodych pracowników często łamie zasady polityki informatycznej, a co czwarty staje się ofiarą kradzieży tożsamości przed osiągnięciem wieku 30 lat: oto wnioski z ogólnoświatowego raportu z badania opublikowanego przez Cisco.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pokolenie Internetu wkracza na rynek pracy

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2012 00:00
Na rynek wkracza pokolenie Internetu - młodzi ludzie o całkowicie odmiennym stylu pracy i funkcjonowania w otaczającym świecie w porównaniu do starszego pokolenia. Stwarza to szansę na dynamiczny rozwój firm, ale tworzy również nowe zagrożenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zwyczaje internetowe pokolenia "Y"

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2012 10:00
Sprawdzanie i wysyłanie wiadomości – nawet jeszcze przed porannym wstawaniem: badanie przeprowadzone przez firmę Cisco na temat zwyczajów internetowych Pokolenia Y w Polsce i na świecie wskazuje jak bardzo potrzeba bycia w sieci kieruje każdym aspektem ich życia: od pracy po robienie zakupów, od przyjaciół do rodziny.
rozwiń zwiń