Nowe Technologie

Wartościowe domeny regionalne

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2012 00:00
Niedoceniane przez inwestorów domenowych, lubiane przez pozycjonerów. Domeny z nazwami miast mogą być dobrym rozwiązaniem dla małego biznesu, działającego na rynku lokalnym.
Wartościowe domeny regionalne
Foto: Glow Images/East News

 

Domeny regionalne to jedna z kilku cech, wyróżniających polski internet na tle innych państw. Poza Polską, adresy z nazwami miast lub regionów mogą rejestrować internauci z Włoch, Rosji, Korei Południowej i dwóch innych krajów. Mimo wyjątkowego charakteru, domeny regionalne pozostają w cieniu „peelki”. Dobrze widać to, porównując ceny z rynku wtórnego. Według serwisu CenyDomen.pl, najdrożej sprzedaną domeną regionalną jest adres meble.warszawa.pl, który zmienił właściciela za 3 500 zł. Dla porównania, za podobny adres w domenie .pl – meble.pl – zapłacono 50 000 zł.

 

Mniej popularne, łatwiej dostępne

 

W Polsce zdecydowanie najczęściej rejestruje się adresy zakończone rozszerzeniem .pl. Obecnie w sieci działa ich już ponad 1,5 mln. To oznacza, że znalezienie atrakcyjnego i łatwego do zapamiętania adresu staje się coraz trudniejsze. Rozwiązaniem mogą być domeny funkcjonalne (np. .com.pl, .net.pl), globalne (.com, .eu) lub rynek wtórny, gdzie za dobrą nazwę często trzeba zapłacić wysoką kwotę. Mniejsza popularność domen regionalnych staje się ich zaletą, ponieważ oznacza dużą dostępność atrakcyjnych nazw. Znalezienie ciekawego adresu, zakończonego nazwą miasta lub regionu, jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku domen .pl. Oczywiście adres zakończony krosno.pl czy .olkusz.pl nie nadaje się dla ogólnopolskiego serwisu informacyjnego, czy firmy świadczącej usługi na terenie całego kraju. Są jednak strony internetowe, dla których domeny regionalne są dobrym rozwiązaniem.

 

Dla kogo domena regionalna?

 

Z pewnością należą do nich witryny mocno związanych z danym miejscem. Takimi stronami są media lokalne lub katalogi, skupiające firmy działające w określonym mieście. Pod adresami regionalnym znajdziemy również strony lokalnych instytucji kulturalnych (np. muzeum.sanok.pl). Wykupienie adresów z regionalną końcówką może być dobrym rozwiązaniem dla firm, które posiadają wiele oddziałów w różnych miastach polski. Rejestracja adresów typu firma.wroclaw.pl, firma.radom.pl itd. daje przedsiębiorstwu łatwe do zapamiętania domeny poszczególnych filii. Może też chronić przed cybersquattingiem czyli bezprawnym użyciem znaku towarowego w nazwie domeny.

 

Również mniejsze firmy, nie posiadające oddziałów w innych miastach, mogą zdecydować się na adres regionalny. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla tych przedsiębiorstw, których działalność ma charakter lokalny – tłumaczy Katarzyna Gruszecka-Kara, przedstawicielka rejestratora domen 2BE.PL. Mówiąc krótko, hurtownia, która zaopatruje klientów z całego kraju powinna zainwestować w domenę z końcówką .pl. Lokalny wulkanizator może spokojnie pozostać przy adresie z nazwą swojego miasta.

 

Domeny regionalne są wybierane przez osoby, dla których ważne są niskie koszty utrzymania strony internetowej. Za pierwsze dwa lata użytkowania takiego adresu trzeba zapłacić kilkanaście złotych. Dla porównania, rejestracja i odnowienie domeny z końcówką .pl często kosztuje powyżej 100 zł. To sprawia, że domeny regionalne są wykorzystywane przez osoby i firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych jako adresy stron zapleczowych.

 

Oryginalnym sposobem na wykorzystanie domen regionalnych jest tworzenie adresów, będących tzw. domain name hack. Wystarczy wybrać słowo, które z nazwą miasta tworzy logiczną całość i ciekawy adres gotowy, np. zobacz.mazury.pl czy zabytkowa.warszawa.pl. To kolejny dowód na to, że domeny regionalne mają całkiem spory potencjał. Warto się nad nim zastanowić, zanim wydamy duże pieniądze na rynku wtórnym, lub zarejestrujemy adres, którego zapamiętanie będzie równie trudne, jak zapisanie.

Czytaj także

1930 aplikacji o nowe domeny internetowe

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2012 00:00
Przedstawiciele Internetowej Korporacji ds. Nadawania Nazw i Numerów (ICANN) ogłosili listę domen najwyższego poziomu, o które ubiegają się podmioty z całego świata. Wśród nich jest firma Google, która chce 101 własnych domen. Na liście zabrakło Facebooka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gdy firma nie dba o domeny (study case)

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2012 00:00
Poznaj niepokojącą historię właściciela jednego z polskich sklepów internetowych i dowiedz się, jak liczba domen może wpłynąć na bezpieczeństwo twojej firmy w sieci.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak dobrze skonfigurować swoją domenę

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2012 00:00
Sytuacja, gdy do jednej strony internetowej prowadzi kilka adresów, Google określa jako duplicate content. Z punktu widzenia tej najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej nie ma znaczenia, czy kilka domen prowadzi do strony znajdującej się fizycznie na jednym serwerze, czy też domeny podpięte są pod kilka, tak samo wyglądających stron - na różnych serwerach. W obu tych przypadkach zostaną one potraktowane jako treść zduplikowana. Co to oznacza dla właściciela strony?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Francuska domena wyprzedziła polską

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2012 00:00
Przez długi czas zajmowaliśmy piąte miejsce w Europie pod względem liczby zarejestrowanych domen narodowych. Niskie koszty utrzymania i otwarcie rejestru na kraje unijne, okazały się receptą na sukces dla francuskiej końcówki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak wybrać nazwę firmy i jej domenę?

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2012 00:00
Wybór nazwy firmy coraz częściej warunkuje dostępność danej nazwy w rejestrze domen. Przyszli przedsiębiorcy mają twardy orzech do zgryzienia, bo wolnych nazw domen z końcówką .pl ubywa z miesiąca na miesiąc.
rozwiń zwiń