Jest godzina 6:00 rano. Twój poranny budzik przenikliwie wrzeszczy. Siadasz na wpół przytomny, przeciągasz się i ziewasz. Czas iść do szkoły lub do pracy. Co robisz dalej? Ubierasz się? Bierzesz prysznic? Myjesz zęby?
Zgodne z raportem sporządzonym przez Cisco Connected Technology Report 2012 (World CCWTR), siedemdziesiąt siedem procent ankietowanych polskiego Pokolenia Y stwierdziło, że często zanim wstaną z łóżka sprawdzają maile, sms-y i portale społecznościowe na swoich smartfonach. W ludzkim ciele znajduje się 206 kości. W przypadku pokolenia Y, smartfon można by było uznać za ich 207. kość - dwóch ankietowanych na pięciu odpowiedziało, że jeżeli pozbawiono by ich możliwości łączenia się z siecią poprzez telefon, czuliby niepokój jakby brakowało im cząstki siebie.
W oparciu o ankietę przeprowadzoną przez firmę InsightExpress wśród 1800 studentów szkół wyższych oraz wśród młodych ludzi w wieku od 18 do 30 lat w 18 krajach, zbadano na jaką skalę Pokolenie Y używa internetu oraz urządzeń mobilnych by łączyć się ze światem. Ankieta ujawnia ich zachowania i postawę wobec tworzenia, dostępu i ochrony prywatności ogromnych ilości danych przesyłanych codziennie przez smartfony, czujniki, kamery wideo, monitory i inne urządzenia podłączone do internetu.
Dariusz Fabiszewski - dyrektor generalny Cisco w Polsce: “Istnieje kilka badań oceniających Pokolenie Y jako pokolenie konsumentów i obywateli w sieci. Jako że Pokolenie Y wchodzi na rynek pracy, z punktu widzenia pracodawców zrozumienie ich postaw pod względem zakresie mobilności i połączenia z siecią zyskuje na ważności. Wnioski tegorocznej edycji raportu Cisco Connected World Technology wskazują, że w przyszłości siła robocza będzie bardziej sprawna, świadoma oraz komunikatywna niż którekolwiek poprzednie pokolenie. A urządzenia mobilne to dopiero początek. Ponieważ coraz więcej urządzeń, czujników, istot żywych i obiektów łączy się z internetem, objętość i potencjalna wartość wszystkich danych wytwarzanych przez te połączenia zasadniczo wzrasta. Firma Cisco uważa, że w niedalekiej przyszłości zarówno ludzie jak i przedsiębiorstwa będą częściej wykorzystywały aplikacje i komunikację pomiędzy urządzeniami w celu świadczenia usług oraz będą podejmowały decyzje w czasie rzeczywistym. "
Kluczowe wnioski Raportu Cisco Connected World Technology z 2012 roku.
Nowa poranna rutyna: mycie zębów, toaleta oraz – wysyłanie i odczytywanie wiadomości.
Pokolenie Y nie chce niczego przegapić. Zaglądanie do urządzeń mobilnych w celu sprawdzenia wiadomości tekstowych, mailowych i portali społecznościowych to sposób w jaki zaczynają dzień - często nawet przed wstaniem z łóżka. Dla tego pokolenia, informacja to czas rzeczywisty non-stop.
- 77% polskich respondentów oraz 90% na całym świecie ubiera się, myje zęby i sprawdza swoje smartfony w ramach porannego rytuału przygotowania się do szkoły lub pracy.
Połączony czy uzależniony?
- Sześćdziesiąt procent Pokolenia Y podświadomie lub w sposób niekontrolowany zagląda do swoich smartfonów w celu wiadomości mailowych, tekstowych lub mediów społecznych. Wskaźnik ten jest znacznie niższy w Polsce, gdzie 37% respondentów stwierdziło niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów.
- W skali światowej, kobiety są o wiele bardziej skłonne do łączenia się z siecią: 85 procent kobiet i 63 procent mężczyzn stwierdza u siebie częste niekontrolowanie sięganie po smartfona w celu sprawdzenia e-maili, sms-ów, mediów społecznościowych.
- W przybliżeniu ten sam odsetek respondentów w Polsce - na świecie około 40 % - potwierdziło, że doświadczyliby "efektu odstawienia" związanego z brakiem ciągłej możliwości sprawdzenia swojego smartfona – czuliby niepokój, jakby brakowało im cząstki siebie.
- Wśród nałogowych użytkowników smartfonów - w Polsce 75 procent z nich nie chciałoby czuć tego przymusu.
Są wszędzie! Smartfony używa się wszędzie, nawet w tych najbardziej prywatnych miejscach. Czas jest elastyczny: dla Pokolenia Y nie ma wyraźnie ustalonej granicy pomiędzy czasem pracy a czasem prywatnym - oba zmieszały się i nachodzą na siebie dniem i nocą.
- W Polsce aż 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, co też pokrywa się ze średnią światową.
- Ponad jedna trzecia respondentów używa smartfony w łazience.
- W skali światowej prawie połowa respondentów (46 procent) stwierdziła, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi.
W Polsce jednak ten odsetek jest niższy - około 20 procent. Co ciekawe, podobny odsetek (23 procent) zanotowano w Japonii.
- Niebezpieczne jest to, że prawie jedna osoba na pięć przyznaje się do pisania SMS-ów podczas jazdy samochodem, zarówno w Polsce jak i na świecie.
Nie tylko wiadomość tekstowa i mailowa: Rewolucja Aplikacji
- Prawie 70 procent respondentów Pokolenia Y potwierdziło znaczenie aplikacji mobilnych w ich codziennym życiu, podczas gdy w Polsce wskaźnik ten wyniósł 44 procent.
- 42 procent respondentów potwierdziło, że głównie korzystają z aplikacji mobilnych dla gier i rozrywki, zaś 35 procent wykorzystuje aplikacje mobilne do pracy.
Jak wiele aplikacji potrzebujemy? Zaskakująco niska liczba spośród wszystkich aplikacji pobieranych codziennie jest wykorzystywana na bieżąco.
- Większość polskich respondentów Pokolenia Y (79 procent) zgłosiło użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie, co można wytłumaczyć relatywnie niskim stopniem korzystania ze smartfonów i tabletów, zjawisko, które szybko może się zmienić wraz ze wzrostem współczynnika stosowania tych urządzeń.
- W skali światowej - tylko jeden na czterech (24%) ankietowanych korzysta od 10 do 25 aplikacji 60 procent respondentów potwierdza zastosowanie mniej niż 10 aplikacji
Przyjaźń w internecie wobec przyjaźni rzeczywistej: społeczność internetowa nie zna granic geograficznych ani też strefy czasowej.
- Dwie trzecie respondentów z całego świata potwierdziło spędzenie takiej samej lub większej ilości czasu na zawiązanie stosunków towarzyskich w internecie z przyjaciółmi niż osobiście w rzeczywistości.
- W Polsce spędzanie osobiście czasu z przyjaciółmi to wciąż najpopularniejszy sposób utrzymywania kontaktów towarzyskich. 56% respondentów potwierdziło, że preferuje właśnie tę formę. 23 procent zaś – wybiera kontakt towarzyski w sieci. 21 procent deklaruje że tyle samo czasu poświęca na taki kontakt zarówno osobiście, jak i on line.
- Jednak jest różnica jeżeli chodzi o płeć: 38 procent mężczyzn na całym świecie spędza więcej czasu z przyjaciółmi osobiście niż w internecie w porównaniu do 29 procent kobiet.
Czy smartfony zastąpią laptopy w pracy?
W wielu częściach świata smartfony obecnie rywalizują z laptopami będąc pojedynczym najbardziej pożądanym urządzeniem wśród 18-30 latków. Jest on postrzegany jako najbardziej uniwersalny i najbardziej kompaktowy.
- Gdyby respondenci z 18 krajów mieli wybierać tylko jedno urządzenie, to jedna trzecia z nich preferowałaby smartfona, natomiast nieco więcej niż jedna trzecia wybrałaby laptopy.
- Z globalnego punktu widzenia smartfony przewyższyły komputery stacjonarne jako urządzenie preferowane w miejscu pracy.
- Smartfony oceniono jako urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego
i trzykrotnie bardziej popularne od tableta.
- W Polsce, odpowiadając na pytanie "gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie, co byś wybrał", 65 procent respondentów nadal głosowałoby na laptopa, prawie taki sam procent (12 i 11 procent) wybrałoby tablet lub smartfona, zaś tylko 9 procent komputer stacjonarny.
- Tablety zostały wyróżnione jako preferowane urządzenia Pokolenia Y w Brazylii, podczas gdy w Korei Południowej, 54 procent respondentów preferowała smartfona.
Dla pokolenia "będącego zawsze w sieci", pojedyncze urządzenie mobilne w zupełności wystarczy - czy to osobiste czy też będące własnością firmy. To z kolei stanie się wyzwaniem dla specjalistów IT, którzy muszą chronić aktywa firmy i informacje.
- Chociaż dwoje na pięć (40 procent) ankietowanych podaje, że polityka ich firmy zabrania używania urządzeń firmowych do jakiejkolwiek działalności niezwiązanej z pracą, to aż 3/5 (71 procent) ankietowanych na całym świecie, że nie zawsze przestrzegają polityki firmy. Polska młodzież - podobnie jak ich rówieśnicy w Indiach i Japonii - wydaje się mieć większy szacunek dla polityki firmy, na co wskazuje znacznie niższy współczynnik (44 procent) w Polsce.
- Dwie trzecie respondentów (66 procent) uważa, że "pracodawcy nie powinni śledzić pracy w sieci pracowników - gdyż to nie jest ich sprawa."
- Specjaliści od technologii informatycznej wiedzą, że wielu pracowników nie przestrzega zasad, ale nie do końca wiedzą jak szeroko rozprzestrzeniony jest ten problem: około połowa specjalistów IT na całym świecie oraz w Polsce uważa, że ich pracownicy przestrzegają polityki nie wykorzystywania urządzeń firmowych do użytku osobistego.
Zakupy w sieci – globalny trend PokoleniaY
- Dziewięć na dziesięciu ankietowanych PokoleniaY potwierdziło dokonywanie zakupów w sieci, wskaźnik ten jednak wśród polskich respondentów okazał się jeszcze wyższy i wyniósł blisko 100 procent.
- W Polsce połowa respondentów potwierdziła, że podczas robienia zakupów w sieci regularnie polega na opinii klientów; pozostałe 24 procent sporadycznie sprawdza opinie pojawiające się w sieci.
- Globalnie pięćdziesiąt siedem procent respondentów - w Polsce 69 procent - chętnie podaje adres e-mail w internetowych witrynach sklepowych oraz innych serwisach w celu otrzymania powiadomień o promocjach i sprzedażach. Jednakże respondenci pozostają nieufni wobec podawania znacznie większej ilości informacji - tylko niektórzy podają numer telefonu, adres domowy lub inne dane osobowe.
Napędzanie światowych danych
- Prawie 90 procent respondentów - średnia zarówno na całym świecie jak i w Polsce - wrzuca zdjęcia do internetu celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych.
- 62 procent respondentów przesyła filmy wideo celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych - w Polsce liczba ta jest równa 50 procentom.
- Patrząc na świat: 87 procent respondentów ma konto na Facebooku (81 procent polskich respondentów),
- 41 procent respondentów aktualizuje swoje konto na Facebooku co najmniej raz dziennie, zaś jeden respondent na pięciu aktualizacje swoje konto na Facebooku kilka razy dziennie. W Polsce, jednak tylko 10 procent respondentów potwierdziło aktualizację swojej strony na Facebooku przynajmniej raz dziennie.
- W skali światowej - 56 procent respondentów ma konta na Twitterze z czego 21 procent "tweetuje" przynajmniej raz dziennie. Popularność tego portalu społecznościowego jest w Polsce znacznie niższa. 76% ankietowanych w naszym kraju nie ma w ogóle konta na Twitterze ????
O badaniu
Trzeci raport w rocznej serii 2012 Cisco Connected World Technology Report został zlecony przez firmę Cisco i przeprowadzony przez InsightExpress, niezależną firmę badającą rynek z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Globalne badanie składa się z dwóch ankiet: jedna skupia się na studentach szkół wyższych i pracownikach w wieku od 18 do 30 lat, druga ankieta skupia się na specjalistach z dziedziny informatyki. Na każdą ankietę składa się 100 respondentów z każdego z 18 krajów, co daje łącznie 3.600 respondentów. Wśród 18 krajów znalazły się: Stany Zjednoczone, Kanada, Meksyk, Brazylia, Argentyna, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Holandia, Rosja, Polska, Turcja, Republika Południowej Afryki, Indie, Chiny, Japonia, Korea Południowa
i Australia.
ŹRÓDŁA DODATKOWE
autor: Robert Kamiński