Społeczna odpowiedzialność biznesu - CSR (Corporate Social Responsibility) - polega na prowadzeniu przedsiębiorstwa w sposób uwzględniający dialog z różnymi grupami społecznymi przy jednoczesnej dbałości o osiąganie zysków.
Środowa konferencja, zorganizowana przez PKPP Lewiatan, spółkę doradczą Deloitte i NSZZ "Solidarność", była podsumowaniem rozpoczętego w kwietniu 2009 r. konkursu na działania podejmowane przez firmy w ramach CSR. W liście do jej uczestników Boni podkreślił, że w perspektywie krótkoterminowej, na czas kryzysu lub zaraz po nim, rząd musi skupić się na zapewnieniu przedsiębiorcom stabilizacji działania. Ale Polska powinna - zdaniem ministra - zacząć również budować przewagi konkurencyjne tam, gdzie będą one miały zastosowanie za 10 czy 20 lat.
Według Boniego, w perspektywie kilkunastu lat szczególnie ważne dla przedsiębiorstw powinny być edukacja młodych pokoleń, reforma polityki społecznej i zachęcanie Polaków do wydłużania aktywności zawodowej. Zadanie rządu w tym zakresie będzie polegało na zbudowaniu wśród przedsiębiorców poczucia odpowiedzialności za przyszłe pokolenia - napisał minister.
"Czołówka polskiego biznesu doskonale rozumie, że polityka społecznej odpowiedzialności musi mieć wymiar strategiczny, bo inaczej nie przynosi efektów. Nie jest to utopia, lecz droga warta naśladowania przez wszystkie firmy w Polsce" - powiedziała prezydent PKPP Lewiatan Henryka Bochniarz.
W konkursie wyróżniono 20 firm, które najlepiej przygotowały i zrealizowały programy CSR, a także opracowały najlepsze metody informowania na ich temat. Wyróżnione firmy to: Cemex, Citi Handlowy, Coca Cola, Danone, Grupa Żywiec, GlaxoSmitxKline, ING Bank Śląski, Kompania Piwowarska, Metro Group, PGNiG, PKN Orlen, PKP Energetyka, Polkomtel, PTC, Samsung, Sanitec Koło, Telekomunikacja Polska, Timberland, Tesco i UPS Polska. W sumie wyróżniono 32 różne działania CSR.
Np. bank Citi Handlowy organizuje w szkołach, wśród studentów i nauczycieli szkolenia mające kształtować nawyk oszczędzania czy umiejętność dokonywania racjonalnych zakupów. Firma Danone realizuje w ramach CSR program, którego celem jest walka z niedożywieniem dzieci. GlaxoSmithKline pomaga dzieciom biednym, znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, mającym utrudniony dostęp do edukacji.
Kształcenie młodzieży z techników handlowych i szkół zawodowych w zakresie nowoczesnych metod handlu - to przykład wyróżnionej praktyki SCR firmy Metro Group. Propagowanie honorowego krwiodawstwa jest celem programu spółki PKP Energetyka. Firma Polkomtel pomaga służbom ratowniczym: GOPR, TOPR i WOPR, przekazuje im sprzęt i środki do komunikacji. TP opracowała z kolei program społeczny, dzięki któremu dzieci przebywające w szpitalach otrzymują karty telefoniczne, aby mogły dzwonić do rodziców.