Nowe Technologie

Stabilna strategia i inwestycje IBM Polska

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2013 21:45
Nowy Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie – Ales Bartunek w rozmowie z Cezarym Tchorek-Helmem mówi o polityce innowacyjności, konwergencji oferty sprzętowej i cloud computingu oraz finansowym programie wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.
Ales Bartunek, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie
Ales Bartunek, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie

 

IBM jest liderem polityki innowacyjności opartej na wielu patentach światowych. Co z takiego podejścia wynika dla polskich użytkowników poszczególnych rozwiązań?

Patrząc na proces opracowywania innowacyjnych rozwiązań warto podkreślić, że IBM w ciągu całej swojej historii skupiał się na wprowadzaniu nowych technologii oraz procesów biznesowych ukierunkowanych na klienta. Naprawdę najistotniejsze jest, aby rezultaty pracy naszego R&D  oraz nasze patenty znalazły zastosowanie w produktach i rozwiązaniach oferowanych użytkownikom  na całym świecie.  Oznacza to też, że nasze największe osiągnięcia są oferowane nie tylko największym klientom, ale są też dostępne dla mniejszych odbiorców jako identyczne rozwiązania tylko w mniejszej skali.

W IBM Polska jest Pan nowym Dyrektorem Generalnym. Czy to oznacza nową strategię firmy w Polsce?

IBM Polska będzie kontynuował swoją politykę intensyfikując niektóre, już wprowadzone elementy strategii.  Będziemy kładli nacisk rozwój terytorialny, m.in. na szybkie zwiększanie liczby otwieranych oddziałów. Wkrótce planujemy m.in. otwarcie oddziału w Gdańsku. Dołączy on do otwartych w zeszłym roku w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Będziemy również poszukiwali nowych partnerów biznesowych poza dużymi ośrodkami miejskimi w Polsce, w miejscach uzasadnionych biznesowo.

Strategicznie obecnie koncentrujemy się na kilku, uzupełniających się nawzajem, obszarach. Są to analityka biznesowa, cloud computing oraz rozwiązania w ramach agendy Mądrzejszego Świata To najbardziej widoczne obecnie trendy, które zmieniają globalne środowisko IT.

Na co stawia IBM jako główną cześć swojej oferty: na chmurę czy na hardware?

Cóż, bardzo ważnym elementem oferty cloud computingu jest hardware więc problem tkwi raczej w tym, jak usługi są dostarczane do klienta niż co jest ważniejszym elementem rozwiązania.  Traktujemy więc chmurę integralnie -  jako nowy sposób dostarczenia infrastruktury do klienta końcowego.  Chmura jest zdefiniowana jako jeden z naszych najważniejszych obszarów biznesu; oczekujemy, że 7 miliardów USD w dochodach IBM będzie pochodzić do 2015 r. z cloud computing.

Jak więc wygląda plan sprzedaży w rozumieniu przychodów dla IBM Polska?

Nasze plany sprzedażowe są lokalnym odzwierciedleniem strategii globalnej IBM. Powtórzę – koncentrujemy się na analityce biznesowej, cloud computing i agendzie Mądrzejszego świata. Dochody IBM z analityki biznesowej wzrosną do 16 miliardów USD do 2015 r. Dochody IBM z działalności związanej ze agendą Mądrzejszego Świata wzrosną do 10 miliardów USD do 2015, a 7 miliardów USD będzie pochodzić z cloud computing. Przychody IBM z rynków dynamicznego wzrostu, do których zaliczana jest Polska, do 2015 stanowić mają 30% przychodów w podziale geograficznym. 

W Polsce chcemy koncentrować się na wdrożeniach rozwiązań dostarczanych na indywidualne potrzeby odbiorców z sektorów finansowego, telekomunikacyjnego, przemysłowego oraz instytucji rządowych. Osobną rzeczą jest rynek małych i średnich przedsiębiorstw – tutaj chcemy również aktywnie działać, głównie we współpracy z naszymi Partnerami Biznesowymi. Będziemy również bardzo mocno rozszerzać naszą współpracę wewnątrz IBM w zakresie transferu wiedzy naszych pracowników. Osobiście oceniam bardzo wysoko polskich pracowników jako zdolnych do dalszego przyspieszenia procesu dotarcia do polskiego rynku z naszymi rozwiązaniami.

Główni gracze sektora ITC tną koszty. Jaki jest Pana stosunek do sytuacji gospodarczej i głównych czynników gospodarczych w Polsce? Czy IBM będzie również redukował koszty?

Na przestrzeni ostatnich lat, w szczególności w porównaniu z innymi krajami centralnej i wschodniej Europy,  polska gospodarka radzi sobie bardzo dobrze. W związku z tym mam nadzieję, że ekonomicznie Polska nadal będzie się dynamicznie rozwijać. W kontekście widocznego na rynku procesu cięcia kosztów,  IBM Polska koncentruje się raczej na procesie odwrotnym: będziemy zwiększać nasze inwestycje w Polsce, co uwidoczni się w procesie przesunięć inwestycyjnych na obszary bardziej perspektywiczne biznesowo. To strategiczne postępowanie IBM w każdej części świata.  Polska jako największy rynek w tej części  świata będzie podlegać dalszym inwestycjom IBM ponieważ jest bardzo ważnym obszarem działania firmy. Od początku zeszłego roku otworzyliśmy 4 nowe oddziały IBM w Polsce, wkrótce dołączy do nich oddział w Gdańsku. Nie przewidujemy redukcji naszych aktywności – chcemy się rozwijać i być aktywnym graczem na rynku.

Czy możemy oczekiwać jakichś zmian w sieci partnerów IBM Polska?

Istotnie, zmiany w sieci partnerskiej nastąpią ale w znaczeniu wspomagania realizacji naszej strategii rozwoju. Mówię tu o rozbudowie sieci resellerskiej IBM, którą postrzegam jako  jeden z głównych kanałów biznesowych IBM w Polsce; sieć partnerska generuje ponad 60 proc. przychodu firmy. Przychody generowane przez ten kanał ciągle wzrastają, co uzasadnia traktowanie partnerów jako kluczowych w naszej strategii rozwoju.

Niedawno IBM uruchomił wartą 4 mld dolarów linię kredytową dla swoich Partnerów Biznesowych. Będą oni mogli uzyskać finansowanie na zakup nowoczesnych rozwiązań – m.in. PureSystems, systemów opartych na modelu przetwarzania w chmurze oraz narzędzi do analityki biznesowej. Posiadamy dedykowany pion IBM Global Financing zajmujący się właśnie finansowaniem, udzielaniem kredytów, leasingiem itp.  l

W moim rozumieniu Polska jest krajem gdzie niesłychanie ważnym sektorem biznesu  są małe i średnie firmy. Ponieważ jest to z puntu widzenia dochodu narodowego jeden z najważniejszych sektorów gospodarki, chcemy aby IBM mocniej wszedł w ten rynek ze swoimi rozwiązaniami.  W tym sensie strategia IBM jest zbieżna z polityką gospodarczą Polski.

Jakich nowości produktowych możemy oczekiwać w najbliższym czasie?

Niedawno zaprezentowaliśmy nowe serwery Power Express 700, oparte na technologii wykorzystanej w superkomputerze IBM Watson, który zasłynął wygrywając z wielokrotnymi mistrzami teleturnieju Jeopardy! w Polsce znanego, jako Vabanque. 

Wprowadziliśmy również nowy system IBM PureData for Analytics, oparty na technologii  Netezza – to idealne rozwiązanie dla wyzwania, jakim jest konieczność analizowania dużych zbiorów danych, z ang. Big Data.

IBM kładzie nacisk na efektywność kosztową oraz bezpieczeństwo stąd m.in. nasza oferta rozwiązania IBM SmartCloud Storage, gdzie użytkownik może korzystać z przestrzeni storage’owej w zależności od faktycznych potrzeb i płacić za faktycznie wykorzystana przestrzeń dyskową. Rozwiązanie jest łatwo łączone z istniejącymi zasobami i obniża koszt zasobów pamięci. 

W najbliższym czasie powinniśmy zaprezentować nowe lub unowocześnione rozwiązania dla sektorów telekomunikacyjnego oraz usług finansowych.

Dziękuję za rozmowę. 

---

Ales Bartunek objął stanowisko Dyrektora Generalnego IBM Polska i Kraje Bałtyckie w styczniu 2013 r. Posiada ponad dwudziestoletnie międzynarodowe doświadczenie na rynku IT, połączone z wieloma sukcesami biznesowymi na wielu rynkach w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Ales Bartunek rozpoczął karierę w IBM w 1998 roku, jako Dyrektor Sprzedaży dla Sektora Publicznego w Republice Czeskiej. Dodatkowo od 2000 roku był odpowiedzialny za rozwój kontaktów biznesowych w sektorze finansowym, telekomunikacyjnym i przemysłowym. W styczniu 2003 zastał wybrany na stanowisko Dyrektora Generalnego IBM Czechy zarządzającego wszystkimi działaniami IBM w tym kraju. 

Po siedmiu latach sukcesów w pracy na stanowisku Dyrektora Generalnego w Czechach, Ales Bartunek, w styczniu 2010 r. awansował na stanowisko Wiceprezesa Systems & Technology Group na obszar Europy Środkowo-Wschodniej, wliczając w to Turcję oraz Rosję i Wspólnotę Niepodległych Państw. Przed objęciem funkcji Dyrektora Generalnego IBM Polska i Kraje Bałtyckie był Wiceprezesem Działu IBM Sales and Delivery, odpowiadając za sprzedaż wszystkich produktów i usług IBM na terenie krajów z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej, jednocześnie pełniąc obowiązki Dyrektora Generalnego IBM Turcja.

Ales Bartunek jest absolwentem Czeskiej Politechniki w Pradze, specjalizacja technologia lotnicza. Przed rozpoczęciem kariery w IBM pełnił szereg funkcji technicznych, sprzedażowych i kierowniczych w wiodących czeskich firmach z rynku IT oraz w instytucjach finansowych.

 

 



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Jesteśmy w chmurze

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2013 20:07
Dell kojarzy się przede wszystkim ze sprzedażą bezpośrednią i możliwością pełnej konfiguracji sprzętu. Tymczasem na konferencji w Amsterdamie miałem okazję poznać firmą od innej strony – nowoczesnej, wybiegającej w „chmury”.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polska polityka chmurowa na 11. miejscu

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2013 09:54
Według IDC dynamika wzrostu chmury ma dziewięciokrotnie przewyższać tempo rozwoju całego sektora usług IT i średniorocznie osiągać 36%. Wpływ na tak dobre w kryzysie prepektywy ma również rynek sprzedaży detalicznej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mobilna chmura hybrydowa

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2013 11:26
Wg IBM mobilność w połączeniu z big data wymuszają zmianę w podejściu do chmury. Rozwiązania klasyczne ustępują architekturze open standard aby umożliwić firmom bycie konkurencyjnymi, zwiększenie bezpieczeństwa oraz ułatwienie wykorzystania danych.
rozwiń zwiń