Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Dorota Cała 27.01.2011

Konkurs "Energia Kontrolowana"

Obecni gimnazjaliści i licealiści mogą poszczycić się większą wiedzą ekologiczną niż dorośli. Przyczyniają się do tego kółka zainteresowań, gdzie uczniowie poznają świat energetyki, i konkursy promujące zagadnienia związane z ochroną środowiska.

Ile energii produkowanej jest z węgla? W którym kraju wybudowano najwięcej elektrowni jądrowych? Które z odnawialnych źródeł jest najbardziej popularne? Na te i wiele innych pytań odpowiadali uczestnicy półfinału konkursu "Energia Kontrolowana". Do kwietniowego finału zakwalifikowało się sześcioro uczniów szkół średnich. Konkurs ma promować zagadnienia związane z ochroną środowiska, wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii i kontrolowaniem jej zużycia. Agnieszka Jas obserwowała przebieg eliminacji:

- Do konkursu przystąpiłem, ponieważ ciekawi mnie energetyka. Głównie chodzi tu o pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych.

- Po prostu kiedy zgromadziłem wiadomości o efekcie cieplarnianym, wydało mi się dziwne, że mamy niemal jedynie elektrownie węglowe.

- Pytań było czterdzieści. Obejmowały zagadnienia z dziedzin: fizyka, chemia, geografia, lecz przede wszystkim opierały się na wiedzy o źródłach odnawialnych w Polsce, na świecie i w Unii Europejskiej.

Bartosz Marciniak, organizator konkursu: - Pierwsze dwa etapy, przygotowane w formie testu, mają na celu sprawdzenie wiedzy typowo książkowej. Finał natomiast stanowi problem, którego rozwiązania uczestnicy szukają. Zeszłoroczny przykład dotyczył wyspy w Danii. Sto procent energii przez nią zużywanej powstaje z odnawialnych źródeł, a nadwyżka jest sprzedawana. Zadaniem uczestników było odnalezienie obszaru czy regionu w Polsce, gdzie najlepiej można by zastosować alternatywne źródła.

- Dużo było danych statystycznych, na przykład: ile powstaje masy dwutlenku węgla podczas spalania jednego litra benzyny w przeciętnym samochodzie? Mniej więcej siedemset pięćdziesiąt gramów.

Bartosz Marciniak: - Pytania są typu: jaki procent energii produkowany jest z węgla w Polsce?, jaki procent energii w Europie generują elektrownie atomowe?, ile energii może wyprodukować panel słoneczny?, jakie jest zużycie gazu? czy jakie są zasoby ropy naftowej na świecie?

Marek Kowalczyk, nauczyciel geografii z XLVI Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie: - Ten temat to głównie uświadamianie młodym ludziom problemu energetyki w skali globalnej i jej stanu w Polsce. W ponad dziewięćdziesięciu procentach to energia powstała ze spalania węgla, toteż tego rodzaju akcje są bardzo pożyteczne w przypadku młodych ludzi. Z pewnością to oni będą dbać o nasze środowisko w przyszłości.

- Mój nauczyciel na początku organizował spotkania z uczniami. Dawał nam różne ciekawostki odbite na ksero z książek, znalezione w Internecie, żebyśmy sami nie musieli szukać. Jeżeli chcieliśmy pogłębić wiedzę, to indywidualnie przeszukiwaliśmy sieć.

Jakie perspektywy na przyszłość daje zwycięstwo w takim konkursie?

Bartosz Marciniak: - Oprócz, oczywiście, nagród przewidzianych dla uczestików, w tym roku każdy finalista otrzyma indeks na Uniwersytet Kazimierza Wielkiego. Na pewno zwycięzca, i w wielu wypadkach finaliści, otrzyma propozycję praktyk letnich w trakcie studiów i ofertę pracy po nich. To dość nowy temat, więc pokolenie trzydziesto- czy czterdziestolatków ma o wiele mniejszą świadomość niż gimnazjaliści i licealiści.

27-01-2011 06:24 03'15