Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Anna Gluc 13.01.2021

"Lekcja polskiego nie musi być rozmową o świecie, który nie istnieje"

- Czytanie nie musi ograniczać się do zestawu książek proponowanych w szkole, może być pasją - piszą twórcy projektu "Alternatywna Lista Lektur". O wyjątkowej inicjatywie opowiadają goście audycji "Wybieram Dwójkę": Julia Skórzyńska i Edyta Pilch.

Posłuchaj
07:06 Wybieram Dwójkę 12 styczeń 2021 17_11_03.mp3 Edyta Pilch i Julia Skórzyńska o projekcie "Alternatywna Lista Lektur" (Wybieram Dwójkę)

Alternatywna Lista Lektur to otwarty projekt zainicjowany przez Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży, portal BUKBUK oaz Fundację EDICO. Instytucje te postanowiły stworzyć wspólną przestrzeń dla tytułów, których nie ma w zestawie zaproponowanym przez MEN, a które być może lepiej odwołują się do codzienności, doświadczeń i problemów dzieci i młodzieży.

Nowy świat - nowe wyzwania

Problem wyobcowania w szkole, rodziny patchworkowe, przestrzeń wirtualna, a także alkoholizm, przemoc w rodzinie, czy lęk o przyszłość. To tylko niektóre z tematów, których, zdaniem twórców alternatywnej listy lektur, nie odnajdziemy w szkolnym zestawie literatury.

Coraz szybciej zmieniający się świat stawia jednak przed czytelnikiem nie tylko nowe problemy. Jak zauważają rozmówczynie, posługuje się on również innymi znakami. - Nasze dzieci wyrastają w innej rzeczywistości, posługują się innymi kodami niż my - mówią.

- Alternatywna Lista Lektur może być również przygodą dla rodzica. Pamiętajmy o tym, że współczesna literatura dla dzieci i młodzieży różni się znacznie od tej, którą czytaliśmy w dzieciństwie - mówią rozmówczynie audycji. - Książki te są często nie tylko wspaniałą przygodą językową, ale także graficzną - przekonują.

Drogie Bukbukowiczki, Drodzy Bukbukowicze! ⭐️💚🦋 Z dumą przedstawiamy Wam nasz najnowszy projekt. To ALTERNATYWNA LISTA...

Opublikowany przez Bukbuk Wtorek, 5 stycznia 2021

Post opublikowany na profilu portalu Bukbuk w mediach społecznościowych 

Dwie zasady

Projektowi przyświecają dwie zasady. Po pierwsze to, czy dana książka jest dla osoby w danym wieku odpowiednia, zależy od wielu czynników, m.in. od wrażliwości, dojrzałości, osobowości, czy zainteresowań czytelnika. Po drugie zaś – nie należy unikać tematów trudnych.

To, co dziś czytają młodzi różni się od książek, które my czytaliśmy w dzieciństwie. Jest w tych książkach dużo szczerości, odwagi w mówieniu o trudnych tematach. Wcześniej czy później nasze dzieci się z tym wszystkim zetkną, różne problemy będą stanowiły treść ich przeżyć - czytamy na stronie projektu

Przestrzeń poznania

Rozmówczynie audycji zwracają uwagę, iż literatura jest nie tylko miejscem spotkania, tematem do dyskusji, ale także przestrzenią, w której możemy poznać się lepiej poprzez głośną lekturę.

Książka staje się opowieścią o naszym życiu, parabolą, która pozwala czytającym otwierać się przed sobą w nawiązaniu do naszej codzienności. - Kiedy pojawia się trudna sytuacja w książce, łatwiej do tego nawiązać - tłumaczą rozmówczynie.

Rozpoczęta w szkole przygoda z czytaniem nie musi być zatem jedynie przykrą koniecznością, której egzemplifikację stanowi przymusowa lista lektur.

***

Rozmawiała: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Gość: Edyta Pilch (Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży), Julia Skórzyńska (portal BUKBUK)

Data emisji: 12.01.2021

Godzina emisji: 17.10

Materiał wyemitowano w audycji: Wybieram Dwójkę