Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Artur Jaryczewski 02.02.2011

Dziecięce majtki ostrzeżeniem przed pedofilią w sieci

Do sklepów z ubraniami dla dzieci trafiły majtki z dołączoną informacją o zagrożeniach, jakie mogą czyhać na dzieci w internecie - to nowa kampania Fundacji Dzieci Niczyje.
Fundacja Dzieci NiczyjeFundacja Dzieci Niczyjefot. Fundacja Dzieci Niczyje

Działania fundacji mają na celu zwrócić uwagę na problem bezpieczeństwa w sieci. Majtki zawieszone są na tekturce, na której narysowany jest internetowy kursor próbujący pod nie sięgnąć. Na odwrocie znajduje się ostrzeżenie o pedofilii w internecie.

Jak podkreślają organizatorzy kampanii, z badań wynika, że zaledwie co trzeci rodzic rozmawia z dzieckiem o zasadach, jakich powinno przestrzegać, korzystając z internetu.

"Rodzice nie mają świadomości, że ich pociechy mogą zetknąć się w sieci z pornografią, agresją, narkotykami, promowaniem anoreksji lub narazić się na kontakt z pedofilem. Większość rodziców w Polsce jest przekonana, że ich dziecko jest bezpieczne w internecie. Dlatego właśnie bijemy na alarm" - mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje.

"Zdecydowaliśmy się na użycie niestandardowych, zaskakujących środków. W trakcie kampanii pilotażowej przekonaliśmy się, że zawieszki z dziecięcą bielizną zwracają uwagę klientów sklepu i sprawiają, że zaczynają oni myśleć o problemie. Rodzice biorący udział w pilotażu otwarcie mówili, że na widok zestawienia dziecięcych majtek i komputerowego kursora zaczęli po raz pierwszy zastanawiać się, z kim ich dzieci mają kontakt w internecie" - przekonuje Wojtasik.

Tłumaczy, że dla dziecka przypadkowy kontakt w sieci z treściami nieadekwatnymi do jego wieku (przemoc, pornografia) może być zaskoczeniem, a nawet wywoływać szok; organizatorzy kampanii liczą, że podobne zaskoczenie będzie udziałem rodziców, kiedy w trakcie zakupów trafią na komunikaty przypominające o bezpieczeństwie ich dzieci.

"Wyobrażam sobie, że rodzic, który niespodziewanie trafi na taki przekaz, może być na tyle mocno skonfundowany tym, co sam zobaczył, że zawstydzi się własnych skojarzeń i odwiesi wieszak, wypierając przekaz. Niezwykle istotne jest więc, aby sklep był odpowiednio oznakowany" - podkreśla Paweł Prochenko z Fundacji Komunikacji Społecznej.

Zawieszki pojawią się w 150 sklepach Coccodrillo na terenie całego kraju. W sklepach dostępne będą materiały informujące o zasadach bezpieczeństwa w sieci, w tym opracowana przez ekspertów ulotka, zawierającą m.in. podstawowe reguły bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci. Akcja potrwa do 15 lutego.

aj