19:48 [ PR1]PR1 (mp3) 3 lipiec 2020 19_07_53.mp3 "To jedna z najbardziej nieprzeniknionych zagadek". Odkryto kolejne rysunki na płaskowyżu Nazca w Peru (Eureka/Jedynka)
Płaskowyż Nazca to rozległy, pustynny teren, który rozciąga się na przestrzeni kilkuset km2. 2000 lat temu Indianie kultury Nazca na tych terenach tworzyli swoje rysunki. - Okazuje się, że nie było to wielkim wyzwaniem technologicznym jak początkowo przypuszczano - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Dagmara Socha, bioarcheolog, doktorantka z Ośrodka Badań Kultur Prekolumbijskich UW. - Gleba, która znajduje się na płaskowyżu Nazca jest ciemniejszego koloru, więc wystarczy ją odgarnąć, aby pod spodem odnaleźć jaśniejszą ziemię - wyjaśnia ekspert.
Po 2000 latach rysunki dalej widoczne
Gość audycji podkreśla, że na zachowanie się rysunków w tak dobrej formie niewątpliwie wpłynęło klimat i środowisko naturalne. - Jest to północna część pustyni, gdzie opady są niewielkie, nie ma tam żadnej roślinności, więc erozja jest bardzo spowolniona. Akumulacja tego materiału postępowałaby w innej formie, gdyby był to obszar, gdzie występowałaby roślinność, a nie pustynia - dodaje.
Co było znane do dziś?
Rysunki z Nazca to system linii, które oglądane z góry przypominają kształtem zwierzęta, rośliny lub figury geometryczne. - Najszerzej znana i najbardziej popularna forma jaką przyjmują rysunki z Nazca to forma zoo i antropomorficzna, czyli przedstawiająca zwierzęta, rośliny bóstwa. Pojawiają się zarówno zwierzęta typowe dla lokalnej fauny jak ptactwo, pająki, węże i rośliny, które tam występowały - podkreśla Dagmara Socha. - Rysunki przedstawiają również ludzi, bóstwa - dodaje.
Od czasu odkrycia rysunków dla współczesnej nauki zlokalizowano i zarejestrowano około tysiąca motywów. Wydawało się, że to katalog zamknięty. Dzięki zastosowaniu odpowiednich programów komputerowych, analizujących zdjęcia satelitarne, udało się ostatnio wzbogacić ten rejestr o kolejne przedstawienia.
- Na tym polegała praca Japończyków, po raz pierwszy zastosowano na tak szeroką skalę algorytmy i one miały na celu wyszukiwanie nierówności terenu, następnie wyodrębnienie obrazu co przyniosło spektakularne efekty - zaznacza gość audycji.
W dalszej części audycji była mowa o tym, jakie nowe elementy udało się zlokalizować badaczom.
***
Tytuł audycji: Eureka
Prowadzi: Katarzyna Kobylecka
Gość: Dagmara Socha (bioarcheolog, doktorantka z Ośrodka Badań Kultur Prekolumbijskich UW, uczestniczka badań na płaskowyżu Nazca)
Data emisji: 3.07.2020 r.
Godzina emisji: 19.07
kk/ans