Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 01.02.2021

Zakopianka - trasa kochana i znienawidzona

Ponad 100 kilometrów długości, wspaniała historia oraz wiele wydarzeń i postaci z nią związanych. Dziś o jedynej szybkiej trasie prowadzącej pod Giewont. Kiedy powstała? Dlaczego cały czas jest zakorkowana? Kiedy zakończą się na niej wszystkie remonty?

Historia "Zakopianki"

Dawno, dawno temu, gdy świat nie marzył o współcześnie rozumianej motoryzacji, między Krakowem, a podnóżem Tatr przebiegał popularny szlak handlowy wiodący na południe Europy. Podwalinami pod to, co współcześnie nazywamy "Zakopianką", był "Trakt Podkarpacki" funkcjonujący w czasach monarchii austro-węgierskiej. Z punktu widzenia rozwoju i utrzymania handlu z Rosją, Węgrami i Turcją, miał on znaczenie strategiczne.

Pod koniec XIX wieku górale poświęcali kilkadziesiąt godzin na podróż między Zakopanem a Krakowem – wyjaśnia przewodnik tatrzański, narciarka wysokogórska, mieszkanka Zakopanego – Klaudia Tasz. Dziś to kwestia dwóch godzin w wygodnej osobówce.

Posłuchaj
00:48 Podróż Zakopane-Kraków (Rozrusznik/PRK) Podróż Zakopane-Kraków (Rozrusznik/PRK)

Po powstaniu linii kolejowej łączącej Kraków z Chabówką, podróż z Krakowa pod Giewont, skróciła się do zaledwie 12 godzin. Jak wówczas wyglądała taka eskapada?

Posłuchaj
00:56 Podróż koleją na trasie Kraków-Chabówka (Rozrusznik/PRK) Podróż koleją na trasie Kraków-Chabówka (Rozrusznik/PRK)

W latach 1931-1939 droga z Krakowa do Zakopanego została gruntownie przebudowana. Niestety nie w całości, bowiem prace wstrzymał wybuch II wojny światowej. Pamiątką po "wizycie" Niemców było wybetonowanie nawierzchni drogi – jakość można spokojnie porównać do współczesnych autostradach naszych zachodnich sąsiadów.

Czasy bardziej nam współczesne to słynna zakorkowana „siódemka”. W czasach PRL "Zakopianka" uzyskała status trasy kultowej. Nic dziwnego! Polacy zyskali możliwość bardziej powszechnego niż dotychczas podróżowania, a innej możliwości dotarcia do stolicy polskich Tatr nie było! 

Atrakcje w podróży

W przeszłości każda miejscowość przez którą przebiegał Trakt miała w sobie coś, co wyróżniało ją od innych – przekonuje główny specjalista ds. ochrony zabytków Muzeum Tatrzańskiego dr hab. Zbigniew Moździerz.

Posłuchaj
00:36 Atrakcje "Traktu Podkarpackiego" (Rozrusznik/PRK) Atrakcje "Traktu Podkarpackiego" (Rozrusznik/PRK)

Podróż "Traktem Podkarpackim" była niewątpliwie atrakcyjną przygodą. Współcześnie przy wyższych prędkościach i ciągłym pośpiechu –  mało realną. Wiele rzeczy w drodze po prostu nam umyka. Zaczęło się to już w momencie pojawienia się kolei żelaznej.

Posłuchaj
00:35 Utracony urok podróży w Tatry (Rozrusznik/PRK) Utracony urok podróży w Tatry (Rozrusznik/PRK)

Jeżeli decydujemy się na podróż trasą szybkiego ruchu, omija się wiele ciekawych miejsc i zabytków. Warto pamiętać m.in. o zabytkowym Kościele Świętej Anny w Nowym Targu czy Kościele Świętego Krzyża na Obidowej w Chabówce. Obiekty te są zdecydowanie warte kilkunastominutowego postoju – przekonuje Zbigniew Moździerz.

Posłuchaj
00:30 Co zwiedzimy zjeżdżając z głównej drogi? (Rozrusznik/PRK) Co zwiedzimy zjeżdżając z głównej drogi? (Rozrusznik/PRK)

00:42 Moździerz_ciekawostka_Kościół w Chabówce.mp3 Kościół w Chabówce (Rozrusznik/PRK)

-

Współczesna "Zakopianka"

Gdzie właściwie zaczyna się Zakopianka? Okazuje się, że są dwie szkoły – wyjaśnia rzecznik oddziału GDDKiA w Krakowie, Iwona Mikrut-Purchla.

Posłuchaj
00:28 Gdzie zaczyna się "Zakopianka"? (Rozrusznik/PRK) Gdzie zaczyna się "Zakopianka"? (Rozrusznik/PRK)

Obecnie na wielu fragmentach drogi trwają prace związane z budową nowej trasy. Zakopianka jest podzielona na odcinki, które mają swoje charakterystyczne miejsca i ograniczenia.

Posłuchaj
00:47 rzecznik GDDKiA_odcinek Kraków_Myślenice_lubień.mp3 Odcinek Kraków-Myślenice-Lubień (Rozrusznik/PRK)

Im bliżej Zakopanego, tym trudniej! Przede wszystkim ze względu na ukształtowanie terenu i warunki geologiczne. Zalecamy szczególną  ostrożność na odcinku od Naprawy do Skomielnej. Trwa tam drążenie tunelu. Dalej Zakopianką jedzie się 6 kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej do Rabki Zdroju, gdzie znów wpadamy na dwujezdniową drogę (przyspieszoną, nie ekspresową) i jedziemy nią aż do Nowego Targu.

Co dalej? Czy pod Giewont dojedziemy kiedyś drogą ekspresową? Czas rozwiać te nadzieje:

Posłuchaj
00:31 rzecznik GDDKiA_odcinek Nowy Targ_Zakopane.mp3 Odcinek Nowy Targ-Zakopane (Rozrusznik/PRK)

Zakopianka to trasa równie legendarna co problematyczna. Regularnie zakorkowana potrafi wyprowadzić kierowców z równowagi. Z drugiej strony - jak jej nie kochać? To ona zapewnia nam dostęp do spektakularnych widoków oferowanych przez Zakopane i caluśkie Tatry!

Łukasz Siudak


CZYTAJ TAKŻE: