Polskie Radio Dzieciom

Jak nauczyciele postrzegają swoją pracę?

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2021 09:45
Szkoła to miejsce, gdzie dzieci i młodzież pielęgnują ciekawość świata oraz zdobywają wiele umiejętności, np. krytycznego myślenia czy budowania relacji. Pragniemy, aby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele z chęcią do niej przychodzili i spędzali w niej czas. Czy tak się jednak dzieje? Problematykę zawodu nauczyciela prezentuje dokument "Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021", który został przygotowany przez gościa "Strefy Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Łucję Kornaszewską z Fundacji Orange.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Syda Productions/Shutterstock

Celem badania było przyjrzenie się sytuacji nauczycieli oraz dodanie argumentów do dyskusji na temat ich roli, statusu zawodowego i szkoły. – To było badanie ilościowe, w którym wzięło udział prawie 1500 osób i jeszcze wzbogaciliśmy je takimi rozmowami, wywiadami, badaniem jakościowym z samymi nauczycielami, ale też z dyrektorami, uczniami, rodzicami, tak, żeby uchwycić tutaj różne perspektywy i różne doświadczenia każdej z tych grup – powiedziała Łucja Kornaszewska. Dzięki udzielonym odpowiedziom, z dokumentu można dowiedzieć się, jakie są wyzwania i problemy nauczycieli, jakie czynniki wpływają na ich satysfakcję i motywację oraz jak wygląda współpraca między nimi, a dyrekcją oraz rodzicami.

Rola nauczyciela nie ogranicza się tylko do funkcji dydaktyczno-wychowawczej, ale ich zadaniem jest także inspirowanie uczniów, rozwijanie w nich pasji i zainteresowań, wspieranie oraz reagowanie na ich problemy. Co więcej, z powodu rozwoju technologii, która umożliwia szybki dostęp do wiadomości, szkoła nie jest już jedynym miejscem, gdzie dzieci i młodzież mogą zdobyć wiedzę. Dlatego też nauczyciele pomagają również przy selekcjonowaniu informacji. 

Posłuchaj
59:22 2021_09_02 22_00_21_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 2 września godz. 22:00

Jak się okazało, prawie 80% nauczycieli stwierdziło, że są zadowoleni i czują satysfakcję ze swojej pracy. Jednym z głównych źródeł takich emocji jest kontakt z drugim człowiekiem. Wskazano również różnorodność, widoczne efekty pracy, stałe rozwijanie się i nabywanie nowych kompetencji oraz przebywanie wśród ciekawych ludzi.

Z drugiej strony, jednym z najczęściej wymienianych przez nauczycieli wyzwań były problemy wychowawcze i niewystarczające wsparcie. Pandemia koronawirusa pokazała, że ważne dla uczniów jest bycie wysłuchanym oraz świadomość, że mają wsparcie nauczycieli. Kolejne wyzwanie to realizacja podstawy programowej i niewystarczające zachęcanie dyrekcji do próby wyjścia poza szkolne ramy nauczania. Biorąc to pod uwagę nauczyciele mogą szukać wsparcie wśród rodziców uczniów, a także między sobą.

 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość:  Łucja Kornaszewska
Data emisji: 02.09.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Czy każde dziecko powinno być promowane do następnej klasy?

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 12:51
Koniec roku szkolnego jest dla większości uczniów równoznaczny z przejściem do następnej klasy. Niektórzy jednak takiej promocji nie otrzymują, przez co powtarzają raz jeszcze ten sam materiał. Są opinie, które mówią że jest to szansa dla dziecka na zdobycie więcej czasu na naukę oraz skupienie się na przedmiotach, które wcześniej sprawiały problem. Pojawia się zatem pytanie, czy każde dziecko powinno być promowane do następnej klasy? W "Strefie rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom porozmawialiśmy o tym z Marzeną Żylińską z Budzącej się Szkoły.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak szkolne relacje wpływają na uczniów

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2021 00:20
Od małego jesteśmy ciekawi świata oraz wyposażeni w umiejętność i chęć uczenia się. Z czasem jednak to zaciekawienie mija, a zapał do chodzenia do szkoły maleje i ustępuje miejsca negatywnym emocjom. Co zatem możemy zrobić, aby dzieci lubiły i chciały do niej chodzić? W "Strefie Rodzica", której gościem była Maria Hawranek, autorka książki "Szkoły, do których chce się chodzić", porozmawialiśmy o relacjach między uczniami i dziećmi, a nauczycielami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rozmowa z nauczycielem chemii o oczekiwaniach na ten rok szkolny

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 10:54
Kiedy po raz pierwszy ogłoszono zamknięcie szkół i rozpoczęcie nauki zdalnej z powodu pandemii, okazało się, że mało kto był na to gotowy. Chociaż na początku przystosowanie się do nowej rzeczywistości, w której głównym narzędziem edukacji stał się internet było trudne, z czasem zaczęliśmy coraz pewniej wykorzystywać nowe technologie. Teraz, kiedy zaczął się nowy rok szkolny pojawia się pytanie, jakie mam wobec niego oczekiwania lub obawy. W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, porozmawialiśmy o tym z Dawidem Łasińskim, nauczycielem chemii znanym w internecie jako Pan Belfer.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co to znaczy być dobrym nauczycielem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 13:58
Praca w zawodzie nauczyciela nie jest prosta. Niemniej jednak, ludzie, którzy decydują się na taką profesję najczęściej wybierają ją, ponieważ chcą podzielić się swoją pasją z innymi. Zdarza się również, że na podstawie własnych doświadczeń wiedzą, że spełnią się w tej roli i nada ona znaczenie ich wysiłkom. Zanim jednak rozpocznie się pracę jako nauczyciel, trzeba przejść odpowiednią drogę, o której w "Strefie Rodzica" opowiedziały Magdalena Swat-Pawlicka oraz Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
rozwiń zwiń