Polskie Radio Dzieciom

Różnorodność – dlaczego tak trudno ją zaakceptować?

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2023 12:29
Nie jest tajemnicą, że wszyscy się różnimy. Ta różnorodność wymaga zrozumienia i empatii obu stron, a niekiedy także dystansu i chronienia siebie. Różnice są tym widoczniejsze, gdy wynikają z jakichś zaburzeń. Wtedy o wzajemną akceptację jest jeszcze trudniej, ale nawet wówczas można się w różnorodnościach odnaleźć i polubić. O tym w swojej najnowszej książce pisze Agnieszka Stążka-Gawrysiak, autorka książek o samoregulacji.  
O samoregulacji emocjonalnej w audycji Polskiego Radia Dzieciom
O samoregulacji emocjonalnej w audycji Polskiego Radia DzieciomFoto: East News/Glow Images

Książki z serii Self-Regulation autorstwa gościa Strefy Rodzica dotyczą samoregulacji dzieci, ale są pisane tak, że zamyślić się nad nimi mogą również dorośli. Ponadto to właśnie rodzice odgrywają bardzo istotną rolę w samoregulacji ich dzieci, ponieważ to oni są na początku regulatorem zewnętrznym. 

Czym jest samoregulacja?

Samoregulacja to nic innego, jak radzenie sobie ze stresem. Kiedy jakikolwiek czynnik, czyli stresor wytrąci nas z równowagi, w której byliśmy, samoregulacja służy przywróceniu tej równowagi. – Po części dzieje się to samoistnie, ale częściowo samoregulacji musimy się nauczyć, czyli na przykład potrzebujemy nauczyć się radzić sobie z myślami, które chodzą nam po głowie i nie dają spokoju – tłumaczyła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Agnieszka Stążka-Gawrysiak. 

Posłuchaj
59:25 2023_05_15 21_00_04_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Różnorodność – dlaczego tak trudno ją zaakceptować?_Strefa Rodzica 15 maja godz. 21:00

 

W miarę rozwoju człowiek jest w stanie coraz więcej wyregulować w swoim ciele i umyśle. Wiele odbywa się jednak w relacji z najbliższym opiekunem. – Właściwie w pierwszym roku życia uczymy się, czy świat jest bezpieczny, czy my jesteśmy warci uwagi, czy nasze potrzeby zasługują na spełnienie i od tego, jak opiekun nas reguluje jako zewnętrzny regulator, w jaki sposób do tego podchodzi i z jakimi emocjami to robi zależy nasza przyszła samoregulacja – wyjaśniła autorka książek z serii Self-Regulation. 

Czynność, która dla jednej osoby jest regulatorem, inną może rozregulowywać. Zastanawiając się nad tym, co mogło nas w danym momencie rozregulować, zwróćmy uwagę na to, czy zostały zaspokojone podstawowe potrzeby. Czasem jeden niezjedzony posiłek może odebrać radość całej sytuacji. 

Jak się lubić w świecie pełnym różnic?

W swojej najnowszej książce "Self-Regulation. Jak się lubić w świecie pełnym różnic" Agnieszka Stążka-Gawrysiak poruszyła m. in. kwestie autyzmu i osób w spektrum funkcjonujących w świecie osób neurotypowych.  

O tym, dlaczego tak trudno zaakceptować różnorodność, co zrobić, by inność nie wykluczała, ale wzbogacała, jak uczyć tego dzieci i pomóc im odnaleźć się w grupie i czy da się ocalić swoją wyjątkowość we współczesnym świecie w Strefie Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy do wysłuchania załączonej audycji. 

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje kilkadziesiąt premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Jak powstają emocje i jak je czytać?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2022 11:07
Jak powstają emocje? Jak czytać własne emocje i jak im się "przyglądać"? Jak identyfikować emocje u dzieci i czym są emocje w stadzie? Na te i inne pytania odpowiedział w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom dr Borys Bińkowski, autor książki "Szkoła od Nowa - Czy nauka o rozwoju człowieka pomoże nam stworzyć lepszą edukację?"
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak w rodzinie zmieniać złość w śmiech?

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2023 15:14
Z badań wynika, że w obecności innych ludzi śmiejemy się trzydzieści razy częściej niż będąc sami. To wyraźny znak, że śmiech jest zachowaniem społecznym. Już nawet w komunikacji z niemowlęciem, oprócz płaczu, bardzo istotny jest śmiech, który daje nam wyraźny sygnał, że wszystko jest w porządku. Śmiech stymuluje zarówno obszar zabawy, jak i buduje relację.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Z czym mierzy się dzisiejsza młodzież? Dlaczego tak trudno jest uwierzyć w siebie?

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2023 18:15
Jak wynika z danych NFZ, w ciągu ostatnich 5 lat liczba nieletnich pacjentów z depresją wzrosła o 100 %. Na zaburzenia nastroju istotny wpływ może mieć brak samoakceptacji. Jak budować w dziecku poczucie wartości? W jaki sposób poruszać tak ważne tematy, jak akceptacja, empatia, tolerancja czy przeciwdziałanie cyberprzemocy? 
rozwiń zwiń