Polskie Radio Dzieciom

Świat przyrody oczami dziecka. Jak mądrze przekazać wiedzę na jej temat?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 15:46
Jednym z rodzajów literatury dziecięcej są książki przyrodnicze, z których dzieci mogą czerpać wiedzę na temat natury i środowiska. Informacje w nich zawarte przekładają się następnie na sposób, w jaki młodsze osoby postrzegają świat, a przez to wpływają na przyszłość fauny i flory. O stosunku dzieci i dorosłych do świata przyrody opowiedziała w Polskim Radiu Dzieciom, w audycji "Strefa Rodzica", Urszula Zajączkowska, botaniczka i poetka związana z Instytutem Badań Leśnych SGGW.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: FreeProd33/Shutterstock.com

Przyroda przedstawiona w książkach nie zawsze odzwierciedla rzeczywistość. Co więcej, czasami umieszczone w nich wiadomości dotyczą jedynie najbardziej niezwykłych zwierząt i roślin lub ekstremalnych zjawisk. To sprawia, że traktujemy naturę wybiorczo, a zwykłe wyjście do lasu staje się dla nas mało atrakcyjne. Kolejną przyczyną rezygnowania ze świata przyrody jest fakt, że obecnie mamy mało czas na obcowanie z naturą z powodu wielu obowiązków, które musimy wykonać w ciągu dnia. 

Posłuchaj
59:37 2021_10_15 21_00_38_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 15 października godz. 21:00

Wraz z dorastaniem tracimy pewną spontaniczność patrzenia, która jest charakterystyczna dla dzieci. Efektem tego jest lekceważenie mniejszych elementów przyrody, które razem składają się na duże fragmenty natury. Przykładem tego mogą być chwasty, którym, w przeciwieństwie np. do róż, nie poświęca się wiele uwagi. Oprócz tego, z powodu braku empatii do natury nie budujemy z nią relacji oraz nie dbamy o nią wystarczająco. 

Posłuchaj
58:35 2021_10_15 22_00_53_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 15 października godz. 22:00

Co prawda, staramy się włączać przyrodę do naszego życia, ale na własnych zasadach. Pomimo że w miastach są zielone obszary, urbanizacja jest wciąż formą przemocy na naturze, która pragnie się przebić przez aglomeracje, czego oznaką są m.in. rosnące między płytami chodników drobne rośliny. To, co możemy zrobić, to np. sadzić drzewa zgodnie z glebą oraz tworzyć nie tylko piękne przestrzenie, ale też możliwie jak najbardziej dzikie, w których będą mogły zachodzić naturalne cykle i zjawiska. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Mikołaj Foks
Gość: Urszula Zajączkowska/SGGW
Data emisji: 15.10.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Ciekawe sposoby na czerpanie wiedzy na temat geografii

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2023 09:00
Wiedza z zakresu geografii pozwala dostrzec i określić związki zachodzące w przyrodzie oraz na płaszczyźnie społeczno-ekonomicznej. Swoje umiejętności i zdobyte informacje możemy poszerzać nie tylko w szkole, ale także dzięki samodzielnej nauce przy wykorzystaniu odpowiednich książek. Z racji tego, że dobra pogoda i okres wakacyjny będzie sprzyjał podróżom i poszerzaniu wiedzy geograficznej, w "Strefie rodzica" porozmawialiśmy z prof. Elżbietą Szkurłat, która brała udział w przygotowaniu obecnej podstawy programowej z tego przedmiotu, z redaktorem książek geograficznych, Maciejem Byliniakiem, a także Zbigniewem Lewandowski z Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kodowanie i programowanie. Jak się tego nauczyć? Europejska inicjatywa społeczna "Codeweek"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 21:05
Naukę kodowania można rozpocząć już w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Na początku odbywa się ona w formie zabawy, jednak już wtedy uczy logicznego, kreatywnego i analitycznego myślenia. Dzieci poznają wówczas także kompetencje w postaci sprawczości, którą wykorzystuje się w ciągu całego życia. Dla wszystkich osób, które chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z kodowaniem powstała coroczna, europejska inicjatywa społeczna CodeWeek, w której Polska jest liderem. O jej przebiegu i kodowaniu opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Aleksandra Zacharska, koordynatorka i promotorka CodeWeeka w Polsce, Anna Świć, ekspertka edukacyjna i ambasadorka EduSense oraz Krzysztof Jaworski, trener ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy jest tam kto? Kosmos i kosmici

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2022 13:00
Uniwersytet Młodego Badacza to projekt, który powstał z myślą o dzieciach w wieku 7-11 lat i ich rodzicach. Gromadzi on wykładowców akademickich, których łączy pasja dzielenia się wiedzą z innymi – niezależnie od wieku. Celem tego projektu jest wsparcie samorozwoju i talentów Młodych Badaczy. Najbliższe spotkanie Czy jest tam kto? Kosmos i kosmici odbył się 14 maja. Polskie Radio Dzieciom objęło patronatem medialnym cykl wydarzeń Uniwersytetu Młodego Badacza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak to jest być nauczycielem? Audycja dla rodziców

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 15:21
W szkole uczniowie zdobywają wiedzę, nowe znajomości oraz odkrywają siebie. Ich przewodnikami są wówczas dorośli, którzy za pomocą dialogu i wsparcia prowadzą dzieci i młodzież przez kolejne etapy edukacji. W związku z tym, praca w zawodzie nauczyciela jest nie tylko odpowiedzialna, ale też wymagająca emocjonalnie. W Dniu Nauczyciela o swojej pracy opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Jarek Szulski, autor książki "Nauczyciel z Polski" oraz dwie nauczycielki.
rozwiń zwiń