Polskie Radio Dzieciom

Jak zachęcić dziecko do prawidłowego mówienia - zabawy logopedyczne w domu

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2022 19:07
Problemy logopedyczne – kiedy rozwiązać je mogą ćwiczenia w domu, a kiedy konieczna jest terapia ze specjalistą albo szybka interwencja?  Interwencja to działanie doraźne i może dotyczyć dzieci zaledwie kilka dni po urodzeniu. Mowa tu o interwencji w sytuacji problemów z karmieniem piersią lub butelką, a później podczas rozszerzania diety, jeśli pojawią się ewentualne trudności ze zmianą konsystencji pokarmu. Pierwszym wyborem podczas kłopotów z karmieniem noworodków i niemowląt powinien być doradca laktacyjny, który ocenia, czy mamy do czynienia z problemem natury logopedycznej czy podłoże jest inne. 
Kłopoty z jąkaniem i płynnością mowy dotyczą wielu z nas. W jakich momentach się uwidaczniają? Czy można nad nimi pracować?
Kłopoty z jąkaniem i płynnością mowy dotyczą wielu z nas. W jakich momentach się uwidaczniają? Czy można nad nimi pracować? Foto: Shutterstock

W drugim roku życia dziecko z perspektywy logopedy powinno mówić około kilkuset wyrazów i łączyć je w zdania. Jeżeli tak nie jest, możemy mówić o opóźnionym rozwoju mowy. Warto jednak pamiętać, że nie jest to jedyny wyznacznik – To jest pierwszy moment, w którym możemy myśleć, że jest potrzeba cyklicznych spotkań – wyjaśniła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Sabina Baranowska, logopeda i autorka poradnika, w którym odpowiedziała na najczęściej pojawiające się w gabinecie pytania dotyczące tego, co robić w sytuacji problemów logopedycznych dziecka. Jak dodaje, warto łączyć pracę w gabinecie z ćwiczeniami w domu. W niektórych przypadkach wystarczą same zabawy logopedyczne w domowym zaciszu. 

Posłuchaj
58:22 2022_11_29 22_00_05_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Jak zachęcić dziecko do prawidłowego mówienia - zabawy logopedyczne w domu_Strefa Rodzica 29 listopada godz. 22:00

Ze swego rodzaju zaniedbaniem możemy mieć do czynienia, kiedy przeoczymy moment, w którym dziecko powinno zacząć mówić. Niewskazane jest też długotrwałe nadużywanie smoczka lub butelki. – U starszych przedszkolaków wady wymowy związane ze złą artykulacją, ze złą pracą języka mogą wtórnie powodować wady zgryzu – mówiła w Strefie Rodzica Sabina Baranowska. Wówczas praca logopedy nad wyprowadzeniem dziecka z wady wymowy wiąże się bardzo często ze współpracą z ortodontą i fizjoterapeutą stomatologicznym. 

- Wymowa to jest jakość mowy, natomiast mowa to jest to, co rozumiemy bardzo ogólnie jako umiejętność komunikowania się – podkreśliła logopeda – W przypadku młodszych dzieci, które dopiero uczą się mówić, my będziemy raczej mówić o tym, co można zrobić, żeby zaczęły mówić, czy żeby nauczyć je mówić, a myślenie o jakości tej mowy pojawia się dopiero około trzeciego roku życia. Jeśli chodzi o młodsze dzieci, które dopiero uczą się mówić, to działania intuicyjne mogą być tym samym, co ćwiczenia zalecone przez logopedę. Więcej o tym w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy do wysłuchania.  

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Joanna Ficińska
Gość: Sabina Baranowska – logopeda
Data emisji: 29.11.2022
Godzina emisji: 21:00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00. 

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych i na bezpłatnej platformie podcasty.polskieradio.pl.

Zobacz także
Czytaj także

Jak rozwija się mowa w rodzinach wielojęzycznych?

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 14:00
Jak się okazuje, liczba osób na świecie mówiących w więcej niż jednym języku stanowi większość. Co więcej, z czasem język, który przyswoiliśmy na początku życia może ustąpić miejsca innemu, w związku z czym pojęcie języka ojczystego jest płynne. Chcąc przyjrzeć się bliżej rozwojowi umiejętności komunikacyjnych u dzieci, w zależności od liczby języków których się uczą, zespół MultiLADA z Uniwersytetu Warszawskiego postanowił przeprowadzić badanie StarWords, o który w "Strefie Rodzica" opowiedziały Ewa Haman, profesor na Wydziale Psychologii UW oraz Karolina Mieszkowska, adiunkt badawczy na Wydziale Psychologii UW.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jakie są najciekawsze trendy w świecie produktów dla dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2022 10:49
Na przestrzeni ostatnich lat rynek produktów dla dzieci znacznie się rozwinął. Sposób podejścia twórców jest widoczny przede wszystkim w jakości gotowego produktu. Za nami dwudziesta edycja konkursu "Świat Przyjazny Dziecku". 4 kwietnia odbyła się gala finałowa, podczas której rozdano nagrody i wyróżnienia twórcom ponad setki produktów – książek, gier, zabawek, ale też teatrów, miejsc czy wydarzeń. Świat Przyjazny Dziecku tworzą bowiem nie tylko rzeczy, ale też inicjatywy, a przede wszystkim – ludzie. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jakie są przyczyny zaburzeń SI?

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2022 17:00
Zaburzenia SI pojawiają się w momencie, w którym układ nerwowy w sposób nieprawidłowy organizuje bodźce zmysłowe. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w rozmaity sposób, np. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce czy zmniejszonym bądź zwiększonym poziomem aktywności ruchowej. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak powstają emocje i jak je czytać?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2022 11:07
Jak powstają emocje? Jak czytać własne emocje i jak im się "przyglądać"? Jak identyfikować emocje u dzieci i czym są emocje w stadzie? Na te i inne pytania odpowiedział w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom dr Borys Bińkowski, autor książki "Szkoła od Nowa - Czy nauka o rozwoju człowieka pomoże nam stworzyć lepszą edukację?"
rozwiń zwiń