Polskie Radio Dzieciom

Jak mądrze połączyć naukę z zabawą?

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2021 15:08
Czasami zamiast się uczyć, wolelibyśmy spędzić ten czas na zabawie. Jest to naturalne, zwłaszcza dla dzieci, którym zdarza się bawić na lekcjach lub być rozkojarzonym. Dla dorosłych może stanowić to kłopot, jednak, jak się okazało w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Podwieczorek z Filipem i Leopoldem", czas spędzony na bawieniu się, a nawet nauka poprzez zabawę ma swoje zalety, o czym mówił filozof, Wiktor Piotrowski.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Nataliya Sdobnikova

W ciągu dnia istnieją podziały czasowe, m.in. na naukę i zabawę. W dorosłym życiu, kiedy człowiek kończy pracę, ma czas wolny. W przypadku dzieci, po wyjściu ze szkoły najczęściej czeka ich dalsza nauka i przygotowanie się na zajęcia. W związku z tym, chociaż oczekuje się, że wspomniane sfery nie będą się przenikać, nie zawsze jest to możliwe.

Niemniej jednak, ma to swoje zalety, gdyż dzięki temu możemy uczyć się w ciekawy i zabawny sposób. Przykładem jest matematyka, kiedy dziecko może nauczyć się liczyć na podstawie zabawy w sklep, gdzie jako sprzedawca dodaje ceny produktów, a następnie wydaje klientowi resztę. Chociaż jest to symulacja, dziecko wyobraża sobie wówczas sytuacje, które mogą zdarzyć się w przyszłości, a przez to się do nich przygotowuje. 

Posłuchaj
59:18 2021_10_26 18_00_00_RadioDzieciom_Podwieczorek.mp3 Podwieczorek z Filipem i Leopoldem 26 października godz. 18:00

Nie do końca prawdą jest stwierdzenie, że możemy zmarnować lub zaoszczędzić czas, ponieważ płynie on niezależnie od nas. W związku z tym, mówiąc to oceniamy i porównujemy to, czego dokonaliśmy z tym, co mogliśmy zrobić. Jeśli zatem na lekcji będziemy myśleć o czymś innym, nie stracimy czasu, lecz bardzo możliwe, że umkną nam wtedy ważne wiadomości. Tak więc, jako że zabawa rozwija naszą kreatywność, połączenie jej z nauką może korzystnie wpłynąć na wyniki dziecka w szkole oraz pomóc mu zrozumieć pewne zagadnienia. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja "Podwieczorek z Filipem i Leopoldem" od poniedziałku do piątku od 18.00 do 19.00.
Prowadzi: Janusz Zadura
Gość:  Wiktor Piotrowski - filozof
Data emisji: 26.10.2021
Godz. emisji: 18.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Ile owiec jest na Wyspach Owczych?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2021 14:45
Wyspy Owcze, które należą do Królestwa Danii składają się z 18 wulkanicznych skrawków lądów, które położone są na północy Atlantyku. O tamtejszej kulturze i życiu na wyspach opowiedziała w "Podwieczorku z Filipem i Lepoldem" w Polskim Radiu Dzieciom, blogerka, autorka przewodników turystycznych, Sabina Poulsen.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nietoperze - dlaczego latają zygzakiem i inne ciekawostki

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2021 17:49
Są jedynymi lotnymi ssakami, prowadzącymi nocny tryb życia, latają zygzakiem i posługują się echolokacją. O nietoperzach w "Podwieczorku z Filipem i Leopoldem" opowiedziała Justyna Odrzykoska, członkini Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Nietoperzy.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Integracja sensoryczna. Jak sprawdzić czy moje dziecko ma z nią problem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 13:52
Kiedyś zburzenia integracji sensorycznej były diagnozowane w wieku szkolnym, natomiast obecnie dzieje się to już dużo wcześniej. Wynika to m.in. ze wzrostu świadomości na temat tego rodzaju zaburzeń oraz zwracania większej uwagi w przedszkolach czy żłobkach na pewne zachowania mogące o nich świadczyć. Z uwagi na fakt, że z zaburzeń integracji sensorycznej się nie wyrasta, jeśli dziecko nie przejdzie odpowiedniej terapii, trudności będą występowały także w dorosłym życiu. O zaburzeniach integracji sensorycznej opowiedziała w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Ola Charęzińska, terapeutka integracji sensorycznej oraz autorka zajęć sensorycznych.
rozwiń zwiń