Powieści na antenie

"Lejek (wariacje)"

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2024 10:00
W audycji "To się czyta" sięgnęliśmy do najnowszej książki Piotra Kofty zatytułowanej "Lejek (wariacje)". To wzajemnie ze sobą powiązane utwory, opowiadania i nowele, prezentujące surrealistyczne spojrzenie na świat. Fragmenty prozy prezentował Andrzej Mastalerz. Zapraszamy do słuchania.
Andrzej Mastalerz czyta książkę Lejek (wariacje) Piotra Kofty
Andrzej Mastalerz czyta książkę "Lejek (wariacje)" Piotra KoftyFoto: Henryk Leszczyński/PR

Na pytanie, jak by określił te utwory, Piotr Kofta odpowiedział na spotkaniu z czytelnikami, że "są to baśnie funeralne z domieszką fobii społecznych i ogólnej dezinformacji". Takie spojrzenie na rzeczywistość odziedziczył po rodzicach, a także czytanych książkach. Z przekonań jest ateistą, ale dopadają go i tematy metafizyczne. Ceni intuicję i się jej poddaje, kiedy pisze. A co z tego wyszło, sprawdzą czytelnicy sami.

Do codziennej lektury wybraliśmy dwa utwory z tego tomu, pięknie wydanego przez Wydawnictwo Nisza, a przeczytał je Andrzej Mastalerz.


Posłuchaj
10:10 Dwójka to się czyta 19.08.2024.mp3 Piotr Kofta "Lejek (wariacje)", czyta Andrzej Mastalerz - fragm. 1 (To się czyta/Dwójka)

08:08 Dwójka to się czyta 20.08.2024.mp3 Piotr Kofta "Lejek (wariacje)", czyta Andrzej Mastalerz - fragm. 2 (To się czyta/Dwójka)

09:00 To_się_czyta_2024_08_21 09_50_35.mp3 Piotr Kofta "Lejek (wariacje)", czyta Andrzej Mastalerz - fragm. 3 (To się czyta/Dwójka)

08:35 To_się_czyta_ 2024_08_22-09-51-05.mp3 Piotr Kofta "Lejek (wariacje)", czyta Andrzej Mastalerz - fragm. 4 (To się czyta/Dwójka)

09:44 To się czyta 2024_08_23-09-49-24.mp3 Piotr Kofta "Lejek (wariacje)", czyta Andrzej Mastalerz - fragm. 5 (To się czyta/Dwójka)

***

Tytuł audycji: To się czyta

Przygotowała: Elżbieta Łukomska

Data emisji: 19-23.08.2024

Godz. emisji: 9.50

pg/wm

Czytaj także

Literacka Nagroda Nobla dla Annie Ernaux. Twórczość "między biografią a fikcją"

06.10.2022 05:55
W Polsce jest prawie nieobecna, we Francji to jedna z najważniejszych żyjących autorek. Jej proza bywa zaskoczeniem dla czytelnika. – Znana jest z tego, że pisze książki głęboko autobiograficzne, zarazem zacierając granice między życiem realnym a fikcją – mówił w Polskim Radiu krytyk literacki Piotr Kofta.
Annie Ernoux na fotografii z 2014 roku
Annie Ernoux na fotografii z 2014 rokuFoto: Bridgeman Images/East News

6 października 2022 roku Annie Ernaux została ogłoszona laureatką Literackiej Nagrody Nobla za "odwagę i chirurgiczną precyzję, z jaką odkrywa korzenie wyobcowania oraz społecznych ograniczeń, jakim podlega jednostkowa pamięć". 

– To jedna z najbardziej popularnych, a także uznawanych za wybitne pisarek francuskich – zauważyła w lutym 2022 roku Małgorzata Szymankiewicz, autorka audycji "Czytelnia". Tym bardziej dziwi, że do tej pory w Polsce wydano tylko dwie jej książki: najpierw w 1989 roku ukazało się "Miejsce" w tłumaczeniu Iwony Badowskiej (oryg. "La Place", 1983), ponad trzydzieści lat później zaś głośne "Lata" w przekładzie Magdaleny Budzińskiej i Krzysztofa Jarosza (oryg. "Les Années", 2008).


Posłuchaj
14:03 annie ernaux.mp3 Małgorzata Szymankiewicz, Magdalena Miecznicka i Piotr Kofta rozmawiają o twórczości Annie Ernaux i jej książce "Lata" (PR, 06.02.2022)

 

Zdaniem Piotra Kofty ta skromna obecność Annie Ernaux jest efektem tego, że "po 1989 roku nastąpiło totalne odcięcie od kultury francuskiej w Polsce". Annie Ernaux to przecież autorka ponad 20 książek, z których większość ukazała się po angielsku, laureatka wielu nagród, porównywana m.in. z Simone de Beauvoir, więc mizerna liczna polskich wydań jej prozy to według krytyka "znany objaw choroby polskiego rynku wydawniczego". Nagroda Nobla dla pisarki z pewnością zmieni ten stan rzeczy. Wydawnictwo Czarne, które w 2022 roku wydało "Lata", zapowiada, że już wkrótce jego nakładem ukaże się tom "Bliscy" złożony z trzech trzy mikropowieści Annie Ernaux.

Pociągi z widmowego Paryża

– Powiedziałbym, że to literatura dla dojrzałego czytelnika, który się nie boi różnych eksperymentów formalnych – ocenił Piotr Kofta. - We Francji Annie Ernaux znana jest z tego, że - po pierwsze - pisze książki głęboko autobiograficzne, że bazuje na własnej biografii, zacierając granice między życiem realnym a fikcją, po drugie zaś, że jest pisarką z klasy ludowej, co jest istotne w kraju, który jest bardzo elitarystyczny kulturowo – powiedział.

Dlatego właśnie w autobiograficznej refleksji Annie Ernaux tak istotną rolę odgrywa problematyka jej robotniczego pochodzenia oraz awansu społecznego, którego doświadczyła, wchodząc w życie zawodowe. – Pisząc, przez wiele lat równolegle pracowała jako nauczycielka w szkołach średnich na francuskiej prowincji. Należy przy tym pamiętać, że we Francji nauczyciel to zawód wysokiego prestiżu, zaufania i niezłych zarobków. Dla córki robotników to był duży awans społeczny – mówił Piotr Kofta.

Uczestnicy audycji zwrócili uwagę, jak wiele obrazów społecznych dystansów i przeszkód oraz ścieżek ich pokonywania pojawia się w powieści "Lata". – W zabawny sposób pojawia się tam Paryż, jako jakieś widmo, rzecz absolutnie nieosiągalna, trochę marzenie, a trochę miraż – zauważył Piotr Kofta. Choć rodzinna miejscowość narratorki oddalona jest do stolicy Francji zaledwie 140 kilometrów, to dopiero w dorosłym życiu udaje jej się tam wybrać. Wcześniej może liczyć tylko na wycieczki do pobliskiej stacji kolejowej, gdzie obserwuje ludzi przybywających na prowincję z wielkiego świata.

"Lata" wbrew przyzwyczajeniom

W "Latach" Annie Ernaux opowiada historię rozgrywającą się w ciągu kilku dekad swojego życia. To dzieje pokolenia, które wchodziło w życie w konserwatywnym, katolickim i monokulturowym świecie, a dziś żyje w zupełnie innej rzeczywistości, będącej przeciwieństwem "starego porządku". Nad wydaną pierwszy raz w 2008 roku książką pisarka pracowała trzydzieści lat. W tym czasie szukała dla swej opowieści właściwej formy, która w gotowym już dziele bardzo silnie oddziałuje na umysł czytelnika.

– Podstawowe założenie tej książki to napisać biografię jednego człowieka, pisząc jednocześnie biografię całego pokolenia, w jakimś sensie całego społeczeństwa – mówił Piotr Kofta. – Zarazem autorka użyła do tego technik, które pozwalają na różne sposoby oderwać się od indywidualnego doświadczenia. Czytając "Lata", musimy wciąż zrywać z różnymi przyzwyczajeniami dotyczącymi czytania narracji autobiograficznych. Autorka stosuje różne metody wyobcowania i siebie - bohaterki tej historii - i wydarzeń, i różnych punktów widzenia. To wywołuje dwa efekty: z jednej strony efekt totalnego zanurzenia w strumieniu życia, z drugiej zaś efekt wyobcowania. W jakimś sensie ten, kto nam to opowiada, jest całkowicie wyobcowany z życia, jest tak zdystansowany, że w zasadzie nie ma go w tej książce. Osiągnięcie takiego efektu jest niewiarygodnie trudne pisarsko – dodał.

Magda Mikołajczuk zwróciła uwagę na to, że "Lata" to także powieść o sposobach działania pamięci i mechanizmach, które decydują o tym, co z przeszłości "zostaje nam w głowie". – Ważne jest tu zawarte w książce motto z "Trzech sióstr" Czechowa: "Tak. Zapomną. Taki nasz los, nic nie poradzimy. To, co się nam wydaje zasadnicze, znaczące, bardzo ważne, za jakiś czas – zostanie zapomniane albo okaże się nieważne. Pauza. Ciekawe: my teraz zupełnie nie możemy przewidzieć, co tak naprawdę będzie uznane za wielkie, ważne, a co za żałosne, śmieszne" – powiedziała. – Na początku powieści "Lata" pojawiają się obrazy z reklam, z filmów, chwile zapamiętane z codzienności, dzieciństwa, późniejszego życia. To tak, jakbyśmy sięgnęli do swojej głowy, do swojej pamięci, i tak, jak się losuje losy, grzebie się w kuli i wyciąga jeden los, drugi, trzeci... – opowiadała.

MOMENT OGŁOSZENIA LAUREATKI LITERACKIEJ NAGRODY NOBLA W 2022 ROKU: 

Źródło: serwis YouTube.com / oficjalny kanał Komitetu Noblowskiego 


***

Annie Ernaux urodziła się 1 września 1940 roku w Lillebonne. Wychowała się w Yvetot w robotniczej rodzinie. Po studiach pracowała w szkołach, gdzie uczyła języka francuskiego. Jako pisarka zadebiutowała w 1974 r. autobiograficzną powieścią "Les Armoires vides" o studentce, która poddaje się nielegalnemu zabiegowi aborcji. W 2021 r. jej książkę przeniosła na wielki ekran Audrey Diwan. Inne ważne tytuły tej autorki to "Ce qu'ils disent ou rien" i "Une femme". Jest feministką, absolwentką wydziału literatury współczesnej na uniwersytetach w Rouen i Bordeaux. Zdobyła wiele prestiżowych nagród, wśród nich Nagrodę Renaudot, Nagrodę im. Marguerite Yourcenar oraz Premio Strega Europeo.

mc/jp/IAR/PAP

Czytaj także

Piotr Kofta: zawsze czułem się pisarzem, który zajmuje się czymś innym

27.06.2024 19:44
- Zegar tyka. Gdy wydawałem moje dwie pierwsze książki, byłem młodym człowiekiem. Teraz już nie jestem. Po prostu uznałem, że raz kozie śmierć. Albo się uda, albo się nie uda. Nie mam już nic do stracenia, więc idę w to – mówił w Dwójce Piotr Kofta, autor wydanego właśnie zbioru opowiadań pt. "Lejek (wariacje)".
Piotr Kofta
Piotr KoftaFoto: Agnieszka Sowa-Kofta
Posłuchaj
27'36 Piotr Kofta powraca jako pisarz (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
więcej
  • Piotr Kofta, po 20 latach od swojej ostatniej publikacji prozatorskiej, wraca do roli pisarza.
  • Właśnie ukazał się jego zbiór opowiadań "Lejek (wariacje)", który recenzenta Dwójkowej "Czytelni" stawia po drugiej stronie barykady.

Nienapisane powieści to demony prześladujące swoich niedoszłych autorów. Nienapisane opowiadania należą do lżejszej kategorii zjaw, co nie znaczy, że nie bywają uciążliwe. Pisarze, zwłaszcza tacy, jak ja - specjaliści od niezłych początków i nieurzeczywistnionych zakończeń -  noszą w sobie cały cmentarz - to fragment opowiadania "Piszę opowiadanie o Bułgarach" z książki "Lejek (wariacje)" autorstwa Piotra Kofty.

Pisarz niezadowolony ze swojego pisania

- Bardzo wiele rzeczy zacząłem i bardzo niewiele rzeczy skończyłem. Przez lata bardzo byłem niezadowolony ze swojego pisania. Wyobraź sobie taką sytuację, że zaczynasz coś pisać, podoba ci się to, dojeżdżasz do pewnego momentu i widzisz, że to jest naprawdę byle co... - zwrócił się do Małgorzaty Szymankiewicz jej gość.

"Lejek (wariacje)". Metafizyka i autoironia 

Jednym tematem (z wariacjami) spajającym osiem opowiadań zawartych w zbiorze jest metafizyka. Bohaterowie Piotra Kofty zadają pytania ostateczne o to, czy istnieje jakieś miejsce, w które człowiek (i może kot, bohater opowiadania "Kot Kłopot") trafi po śmierci.


Posłuchaj
27:36 Dwójka OWZK 27.06.2024.mp3 Piotr Kofta powraca jako pisarz (O wszystkim z kulturą/Dwójka) 

Odpowiedzi są przewrotne, liczne, wykluczające się, a zarazem spójne, jak paradoksalny jest gest autora ateisty, który zadaje te pytania. Wszystko okraszone jest potężną dawką humoru i autoironii – bohaterów lub narratorów mówiących w tych krótkich formach.

Powtórny debiut Piotra Kofty

Tom "Lejek (wariacje)" ukazuje się prawie 20 lat po ostatniej publikacji prozatorskiej Piotra Kofty, na co dzień krytyka literackiego. W dorobku tego autora są dwa inne zbiory opowiadań:  "Piękne wieczory" (2004) i "Bura małpa" (2005).

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadziła: Małgorzata Szymankiewicz

Gość: Piotr Kofta (pisarz, krytyk literacki)

Data emisji: 27.06.2024

Godz. emisji: 17.30

mgc/pg