Naukowcy odkryli trzy planety podobne do Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2016 20:00
Odległość tych ciał niebieskich od naszej planety po raz pierwszy pozwoli na zbadanie możliwości istnienia życia poza Układem Słonecznym. O odkryciu pisze czasopismo "Nature".
  • Astronomowie odkryli kolejne planety podobne do Ziemi - IAR, Rafał Motriuk
Naukowcy odkryli trzy planety podobne do Ziemi
Foto: NASA/wizja artysty.

Planety oddalone są od Ziemi zaledwie o 39 lat świetlnych. Wielkością zbliżone są do naszej planety. Również temperatury na nich panujące są zbliżone do tych występujących na Ziemi.

- To pierwsza okazja w dziejach ludzkości, żeby znaleźć chemiczne ślady życia poza naszym Układem Słonecznym - mówi jeden z odkrywców - Michael Gillon, astrofizyk z Uniwersytetu w Liege w Belgii. Podkreśla, że wszystkie trzy planety wydają się podobne wielkością do Ziemi, "potencjalnie do zamieszkania" i na tyle blisko, by ich atmosfery mogły być zbadane przy pomocy najnowocześniejszych narzędzi.

Naukowiec dodaje, że odkrycie otwiera zupełnie nowy rozdział badań pod kątem nadających się do zamieszkania planet.

We wnioskach podsumowujących odkrycie można przeczytać, że "biorąc pod uwagę ich wielkość i bliskość ich gwiazdy o niskiej intensywności, wszystkie trzy planety mogą mieć regiony o temperaturach w całym zakresie odpowiednich do utrzymania ciekłej wody i życia".

Współautor odkrycia Julien de Wit z Institute of Technology w Massachusetts dodaje, że ich bliskość od Ziemi oznacza, że naukowcy mają szansę dowiedzieć się więcej o nich.

(IAR)

Zobacz więcej na temat: NAUKA astronomia planety

Czy astronomia stała się pop-nauką?

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2015 11:14
Kiedyś astronomia była domeną naukowców. Obecnie pasjonuje się nią coraz więcej osób, a planetaria powstają jak grzyby po deszczu.

Astronomowie znaleźli dziewiąta planetę Układu Słonecznego?

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2016 19:00
Po zdegradowaniu Plutona do roli planety karłowatej w 2005 roku Układ Słoneczny miał tylko osiem pełnoprawnych planet. Ustalenia astronomów mogą wywrócić naszą wiedzę do góry nogami.

Jaka jest Planeta 9? Hipotezy naukowców

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2016 22:22
Jeśli w ogóle istnieje, jest kilka razy większa od Ziemi i lodowato zimna. Astrofizycy przedstawili szacunki dotyczące dziewiątej planety, która prawdopodobnie okrąża Słońce w dużej odległości - ale jeszcze nigdy nikt jej nie widział.