W Portugalii odkryto ślady ptasich drapieżników sprzed 187 tys. lat

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2023 05:40
Międzynarodowy zespół paleontologów i geologów odnalazł w południowo-zachodniej Portugalii ścieżki wydeptane przez ptaki przed 187 tys. lat. To najstarsze tego typu znalezisko na Półwyspie Iberyjskim.
Puchacz zwyczajny (zdj. ilustracyjne)
Puchacz zwyczajny (zdj. ilustracyjne)Foto: Shutterstock

W artykule opublikowanym przez badaczy w piśmie naukowym "Quaternary Science Reviews" autorzy studium sprecyzowali, że odkrycie miało miejsce w gminach Odemira, a także w Vila do Bispo na południowym zachodzie Portugalii.

Portugalska przeszłość puchacza

Ślady, które znaleziono na powierzchni piaskowca w pobliżu portugalskiego wybrzeża, pochodzą, według badaczy, sprzed 187 tys. lat, a także sprzed 43 tys. lat.
Przeprowadzone analizy pozwoliły naukowcom na stwierdzenie, że skamieniałe ślady ptasich łap pozostawiły osobniki z rodziny krukowatych, a także z gatunku puchacza zwyczajnego.

Dla paleontologów (a ściślej: dla ichnologów, zajmujących się badaniem skamieniałych śladów zwierząt kopalnych)  to istotne odkrycie – jak zwrócono uwagę, zidentyfikowane ptaki współcześnie występują bardzo sporadycznie w tej części Półwyspu Iberyjskiego.

Skamieniałe polowanie

Odkrycie w Portugalii jest znaczące jeszcze z jednego punktu widzenia. Skamieniałe ptasie ślady mogą stanowić pierwszy kopalny dowód interakcji ptaka drapieżnego ze swoją zdobyczą.

Skąd taki wniosek? Na odnalezionym materiale zachowały się nakładające się na siebie, miejscami swoiście zintensyfikowane, ślady ptaków. Teren ten mógł być punktem polowań ptasich drapieżników.

"Być może mamy tu do czynienia z zapisanym w materiale kopalnym pierwszym dowodem drapieżnictwa rozpoznanych przez nas ptaków", podsumowali autorzy z międzynarodowego zespołu paleontologów i geologów.

Przywołane studium wykonał zespół portugalskich naukowców z uniwersytetów w Lizbonie i Coimbrze we współpracy z badaczami z ośrodków akademickich z Hiszpanii, Danii oraz Gibraltaru.

PAP/jp

Sztuczna inteligencja błyskawicznie tłumaczy tabliczki pisma klinowego sprzed 5000 lat

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2023 05:45
Zespół archeologów i informatyków z Izraela stworzył oparty na sztucznej inteligencji (SI) program tłumaczący starożytne pismo klinowe. Dzięki temu jest możliwe natychmiastowe przetłumaczenie na język angielski dziesiątek tysięcy zdigitalizowanych już tabliczek.

Bawaria. Odkryto miecz z epoki brązu w doskonałym stanie. "Takie znaleziska są bardzo rzadkie"

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2023 05:35
W czasie prac archeologicznych przeprowadzonych na południu Niemiec archeolodzy natrafili na miecz sprzed ponad 3000 lat. Broń o unikatowej ośmiokątnej rękojeści zachowana jest w niemal idealnym stanie.

Peru. Znaleziono najstarszy krzyż andyjski. Ma ponad 4000 lat

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2023 05:45
Zespół archeologów z Peru odnalazł podczas poszukiwań na środkowym wybrzeżu kraju krzyż andyjski (tzw. czakana), liczący ponad 4000 lat. Według naukowców znalezisko jest najstarszym tego typu przedmiotem znalezionym w Ameryce Południowej.

Czy legendarny Jomsborg znajdował się na Wzgórzu Wisielców w Wolinie? Nowa hipoteza badaczy

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2023 05:45
Na podstawie dotychczasowych odkryć archeologicznych dr Wojciech Filipowiak z Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk przedstawił hipotezę, według której Jomsborg - legendarna twierdza wspominana w skandynawskich sagach - mogła znajdować się na terenie Wzgórza Wisielców w Wolinie. U jej podnóża zaś leżało miasto Jom.