Odznaczenia odebrali w Krakowie na Uniwersytecie Jagiellońskim, wręczył je Krzysztof Stanowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Jak mówi Marek Pawłowski, rzecznik Instytutu Problemów Jądrowych w Świerku, naukowców uhonorowało Ministerstwo Edukacji Narodowej na wniosek Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Nagrody wręczono w uznaniu osobistego zaangażowania obu fizyków w organizację w CERN kursów dla polskich nauczycieli szkół średnich. - Dalekosiężnym celem kursów jest zahamowanie niepokojącego spadku zainteresowania przedmiotami ścisłymi wśród uczniów polskich szkół średnich i na uczelniach wyższych – wyjaśnia Polskiej Agenci Prasowej Pawłowski.
Zarówno dr Siemko jak i dr Storr są pracownikami Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Szwajcarii. Dr Andrzej Siemko kieruje grupą odpowiedzialną za instalacje systemu zabezpieczeń w tunelu Wielkiego Zderzacza Hadronów. Przygotowuje także szkolenia dla nauczycieli fizyki z Polski. Osobiście czuwa nad programem szkoleń, doborem wykładowców. Dr Mick Storr, brytyjski fizyk, jest członkiem Grupy Edukacyjnej i wraz z Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli organizuje wyjazdy szkoleniowe dla polskich nauczycieli. Obaj naukowcy sami również prowadzą wykłady i kursy. Szkolenia inspirują, motywują i uczą jak pracować z uczniami, by trudne zagadnienia z fizyki przekazać w sposób atrakcyjny i przystępny.
Cały kurs dla nauczycieli podzielony jest na dwie części - część teoretyczną i część praktyczną. Teoria obejmuje zajęcia ze wstępu do fizyki cząstek elementarnych, zagadnienia związane z akceleratorami i detektorami, wprowadzenie do kosmologii oraz zastosowania fizyki cząstek. Zajęcia praktyczne wiążą się z przygotowywaniem szkolnych pokazów z fizyki cząstek elementarnych, organizowane są też ćwiczenia, w których nauczyciele rozwiązują problemy jakie mogą pojawić się na lekcjach.
- Chodzi o to, aby trafić do osób, które mają największą siłę oddziaływania na młodzież. Mogą one przekazywać swoje doświadczenia i pasję młodym ludziom, potencjalnym studentom kierunków ścisłych – mówił w wypowiedzi dla PAP prof. Jan Nassalski z Instytutu Problemów Jądrowych, reprezentant polskich fizyków w Radzie CERN i jeden z inicjatorów programu nauczycielskiego.
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli współpracuje z Europejską Organizacją Badań Jądrowych CERN w Szwajcarii w obszarze szkoleń nauczycieli w zakresie realizacji najtrudniejszych zagadnień z fizyki współczesnej od stycznia 2007 roku. Do dzisiaj CODN we współpracy z CERN przeprowadził osiem kursów, podczas których przeszkolono ponad 200 nauczycieli.
Paweł Zych