- Eco Arrow 3.0 to już trzecia wersja naszego bolidu, w znacznym stopniu ulepszona względem poprzedniej. Jest to konstrukcja dużo lżejsza, zmieniliśmy pewne założenia przy konstruowaniu nośności całej konstrukcji, a obecnie pracujemy nad rozwinięciem nowego silnika do tego bolidu - powiedział Jakub Szychowski z Iron Warriors Team.
Zupełnie nowa, dużo lżejsza karoseria bolidu wykonana została z kompozytu na bazie włókna węglowego w żywicy epoksydowej. Konstrukcje wzmacnia dodatkowo płyta podłogowa z pianki polimerowej.
- Wszystkie elementy metalowe staramy się wykonywać z aluminium lotniczego, co pozwala uzyskać najkorzystniejszy stosunek wytrzymałości do masy pojazdu. Oczywiście nadal niektóre elementy muszą być stalowe, ale staramy się ograniczać ilość stali do minimum - dodał Szychowski.
Kolejna wersja "ekonomicznej strzały" zyskała nowy układ napędowy oraz zmodyfikowane sprzęgło. Pojazd posiada spalinowy silnik Hondy powszechnie stosowany w... kosach spalinowych. Został jednak przez studentów mocno zmodyfikowany.
Ponieważ nowy pojazd jest dużo lżejszy oraz bardziej aerodynamiczny od poprzednich oraz wysokozaawansowany technologicznie, młodzi konstruktorzy nie ukrywają, że celują w wynik ponad 1000 km przejechanych na jednym litrze paliwa, co da im miejsce wśród topowych zespołów europejskich.
***
Ze swoimi bolidami studenci PŁ wystartowali do tej pory w dziewięciu europejskich zawodach.
W 2015 roku ustanowili rekord Polski z wynikiem 830 km/l. Rok później pobili go o 7 km. Rok 2016 przyniósł im pierwsze miejsce w kategorii pojazdów prototypowych o napędzie spalinowym podczas Educ Eco w Valenciennes, nagrodę za design bolidu Eco Arrow 2.2. oraz drugie miejsce podczas zawodów w Le Mans.
W tym roku z Eco Arrow 3.0 łódzcy studenci planują wystartować w czterech zawodach – w maju w dwóch we Francji, na przełomie czerwca i lipca na Shell Eco-Marathon w Londynie, a na koniec w zawodach Pisaralla pisimmalle, które odbywają się w fińskim miasteczku Nokia.
kk