Udział w programie wezmą również m.in. reżyser Juliusz Machulski, malarka Joanna Sarapata, rysownik Andrzej Pągowski i Fundacja Wisławy Szymborskiej, reprezentowana przez Michała Rusinka, wieloletniego sekretarza poetki. Celem kampanii "Art Unlimited - Sztuka bez granic" jest przybliżenie szerokiemu odbiorcy współczesnej polskiej sztuki.
Specjalną kolekcję reprodukcji swoich najsłynniejszych plakatów przygotował plakacista Andrzej Pągowski. Wśród prac znalazły się m.in. plakaty do filmu "Miś", musicalu "Hair" i kampanii "Papierosy".
-Pierwsza selekcja to plakaty, które przez lata żyły własnym życiem, stały się znane i popularne. Zdobyły nagrody czy otrzymały miano kultowych, jak plakat do filmu „Miś” czy „Papierosy”. Chciałbym, żeby odbiorcy przypomnieli sobie, że plakat to część naszej kultury a także najtańsza i najprostsza forma dekoracji ścian w mieszkaniu- zapowiedział Pągowski. W kolekcji ukażą się kubki, torby i kalendarze a także papier toaletowy z nadrukowanym plakatem "Papierosy" i specjalną dedykacją od artysty.
Michał Rusinek, wieloletni sekretarz Wisławy Szymborskiej, laureatki literackiej Nagrody Nobla, przygotował serię wyklejanek stworzonych przez poetkę. -Plastyczna strona twórczości Wisławy Szymborskiej jest mniej znana. Zaczęła tworzyć wyklejanki z początkiem lat 70., gdy - jak mówiła - bardzo ciężko było dostać ładne kartki. Szybko wyrobiła swój własny, niepowtarzalny styl, w którym widać fascynacje surrealizmem, w stylu Rene Magritte'a, jak i twórczością Latającego Cyrku Monty Pythona, a ściślej Terry'ego Gilliama- powiedział Rusinek.
-Co roku, późną jesienią, kupowała wielokolorowe kartoniki i specjalny klej, wyjmowała bogate zbiory wycinków z prasy i przedwojennych katalogów i tworzyła około stu wyklejanek. Potem wysyłała je przyjaciołom i znajomym z życzeniami noworocznymi. Szymborska ukrywała swoje zdolności plastyczne - ilustrowała nawet kilka książek. Jedynie na jednej jest podpisana z imienia i nazwiska, na innej podpisana jest tylko inicjałami- dodał.
Wśród prac polskiej noblistki znalazły się także "Lepieje", humorystyczne wierszyki i powiedzenia w rodzaju: "Lepiej złamać obie nogi niż miejscowe zjeść pierogi", które to hasło znajdzie się na talerzach, wykonanych w ramach kolekcji. -Gospodyni, która zdecyduje się podać danie na takich talerzach wykaże się dużym poczuciem humoru- ocenił Rusinek.
Kolekcja oryginalnych wycinanek poetki, nazywanych przez nią "Lepiejami", wystawiana była ostatnio w Rzymie, a w najbliższym czasie oglądać ją będzie można także w Madrycie i Norymberdze. Otwarcie kolekcji reprodukcji, z udziałem Michała Rusinka, odbędzie się 28 października w warszawskim salonie Empik Junior.
Do udziału w projekcie Empiku zaproszeni zostali także młodzi polscy artyści, m.in. graficy Paweł "Nowik" Nowicki, Edgar Bąk i Michał Miszkurka. W swojej pracy Nowicki przetwarza graficznie godło narodowe, a także, na potrzeby serii "Miasta - Regionalia", najsłynniejsze symbole polskich miast, m.in. Warszawy, Krakowa, Poznania, Szczecina, Katowic i Lublina.
"Ulica mówi" to projekt autorstwa Michała Miszkurka. Skupia się on na graficznym przedstawieniu popularnych cytatów i internetowych memów. Podobny temat podejmuje seria "Seksmisja", przygotowana przez Edgara Bąka we współpracy z reżyserem słynnego filmu, Juliuszem Machulskim. Projekt przypomina najpopularniejsze cytaty z filmu.
-Moim zdaniem tworzenie takich kolekcji może pozytywnie wpłynąć na rozwój świadomości odbiorców polskiej sztuki współczesnej czy też polskiego projektowania graficznego- ocenił "Nowik" Nowicki.
PAP/ml