.
Skąd wziął się pomysł na nowe wyróżnienia? – Idea narodziła się prawie rok temu, kiedy wraz z prezesami Polskiego Radia i Instytutu Pamięci Narodowej omawialiśmy nagrodę dla książki historycznej – mówi prezes Telewizji Polskiej, Andrzej Urbański. – Krzysztof Czabański, który sam jest pisarzem i melomanem, zaproponował, abyśmy pomyśleli również o nagrodach w dziedzinach literatury i muzyki poważnej. Polskie Radio i Telewizja Polska są przecież najważniejszymi instytucjami, które wspierają polską kulturę i pomagają jej funkcjonować - wyjaśnia.
A same nagrody to jeszcze nie wszystko – będzie się z nimi wiązała promocja polskiej literatury i muzyki na olbrzymią skalę. - Dzięki tym nagrodom będziemy mogli promować polską muzykę współczesną i polską literaturę – mówi prezes Polskiego Radia, Krzysztof Czabański. – Polskie Radio ma pod tym względem bardzo bogate tradycje. Cały Program Drugi jest poświęcony tak zwanej „kulturze wysokiej” i to właśnie tam młodzi polscy kompozytorzy znajdują miejsce, do prezentowania swoich dzieł; miejsce, które tak trudno jest znaleźć na dzisiejszym skomercjalizowanym rynku mediów. My nie chcemy poddawać się komercji - dodaje.
Posłuchaj, co prezes Polskiego Radia, Krzysztof Czabański, mówi o Nagrodach Mediów Publicznych i o współpracy z Telewizją Polską - mp3 (1,37 MB)
Nagrody Mediów Publicznych przyznawane będą corocznie. Nagroda Muzyczna przypadnie w udziale polskiemu kompozytorowi – twórcy dzieła, które zostało prawykonane w roku poprzedzającym przyznanie wyróżnienia. Podobnie w przypadku Nagrody Literackiej – laur otrzyma autor najlepszej książki z dziedziny literatury, wydanej po raz pierwszy w roku poprzedzającym przyznanie Nagrody. Spośród nominowanych przez członków kapituł oraz odpowiednie dla każdej z dziedzin instytucje kultury, stowarzyszenia i czasopisma, jury wyłoni siedmiu finalistów, a spośród nich – ostatecznego zwycięzcę. Każdy z nagrodzonych otrzyma statuetkę i czek na 200 tysięcy złotych. Kosztami nagród i promocji nominowanych osób i ich dzieł Polskie Radio i Telewizja Polska podzielą się po połowie.
Skład obydwóch kapituł będzie zmienny – jurorzy zasiadają w nich przez okres pięciu lat. W jury nagrody literackiej zasiądą tak znamienici przedstawiciele polskiej literatury jak Julia Hartwig (przewodnicząca), Adam Pomorski (wiceprzewodniczący), Jerzy Jarzębski, Janusz Krasiński, Iwona Smolka i Piotr Wojciechowski. Nagrodę „Opus” będą przyznawać natomiast kompozytorzy i wykładowcy akademii muzycznych: Włodzimierz Kotoński (przewodniczący), Paweł Szymański (wiceprzewodniczący), Andrzej Chłopecki, Krzysztof Droba, Marek Moś, Olgierd Pisarenko i Krzysztof Szwajgier. – Taki skład kapituł gwarantuje, że wybór odbędzie się tylko według kryteriów artystycznych – mówi prezes Krzysztof Czabański.
W ostatnich latach w polskiej literaturze nagród pojawia się coraz więcej. – Jest to powrót do normalności – komentuje Adam Pomorski, wiceprzewodniczący jury Nagrody Literackiej. – Wchodzimy na normalny poziom europejskiego życia kulturalnego. Także wysokość nagród jest „europejska”. Środowiska literackie przyjmują inicjatywę Telewizji Polskiej i Polskiego Radia z wdzięcznością – mówi Adam Pomorski.
Posłuchaj, co o Nagrodzie Literackiej mówi Adam Pomorski w rozmowie z Martą Kwaśnicką - mp3 (1,9 MB)
Według Pawła Szymańskiego, wiceprzewodniczącego kapituły Nagrody Muzycznej, fakt ustanowienia tak zdefiniowanej i wysokiej nagrody dla kompozytora nie ma w naszym kraju precedensu. – Wspieranie kultury wysokiej jest jednym z najważniejszych elementów misji mediów publicznych – mówi. – Wierzę, że Nagroda Muzyczna pomoże ludziom, dla których muzyka jest istotną częścią życia duchowego, obcować z dziełami, które wciąż powstają w pracowniach polskich kompozytorów - tłumaczy.
Posłuchaj, co o Nagrodzie Muzycznej mówi Paweł Szymański w rozmowie z Martą Kwaśnicką - mp3 (1,44 MB)
Często zarzuca się kapitułom polskich nagród literackich, że promują środowiska związane z fundatorami laurów. W tym wypadku sytuacja będzie całkowicie inna - media publiczne, chociaż są fundatorami nagród i wezmą na siebie ciężar promocji wyróżnionych twórców i ich dzieł, nie będą nawet zgłaszać nominowanych. Oddają werdykt całkowicie w ręce specjalistów.
O nagrody będą mogli ubiegać się nie tylko uznani twórcy polskiej kultury, ale i debiutanci, a także twórcy nieznani szerszej publiczności. – Jury bierze pod uwagę książki, niezależnie od tego, czy książka jest genialnym debiutem, czy genialną kontynuacją – wyjaśnia Adam Pomorski. Dotyczy to także Nagrody Muzycznej. – Będę się starał mieć możliwie szeroki wgląd w to, co dzieje się w życiu muzycznym – mówi Paweł Szymański. – Duża część bieżącej twórczości muzycznej ma swoje publiczne istnienie na nieraz „niszowych” koncertach. Cały ten obszar powinien być brany pod uwagę.
Już wcześniej Polskie Radio zwarło porozumienie z Telewizja Polską i Instytutem Pamięci Narodowej – dzięki temu w tym roku po raz pierwszy zostanie przyznana nagroda za najlepszą książkę dotyczącą polskiej historii najnowszej. A to jeszcze nie koniec inicjatyw. – Polskie Radio i Telewizja Polska podpisały list intencyjny o współpracy w różnych obszarach, na przykład w dziedzinach muzyki rozrywkowej czy wspierania zespołów artystycznych, które są w tej chwili na utrzymaniu Polskiego Radia, takich jak chór Polskiego Radia w Krakowie, poznańska Orkiestra Kameralna Agnieszki Duczmal i Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza w Warszawie – mówi prezes Krzysztof Czabański. Polskie media publiczne będą również współdziałać na niwie teatralnej, organizując wspólnie w dalszym ciągu między innymi Festiwal Dwa Teatry.
Nagrody Mediów Publicznych powstały przy współpracy TVP i Polskiego Radia ze Stowarzyszeniem Pisarzy Polskich, Polskim PEN Clubem i Związkiem Kompozytorów Polskich.
(mak)
Więcej informacji na www.polskieradio.pl/nagrody oraz na www.nagrody-mediow-publicznych.pl