Kultura

Pół wieku kultury w Dramatycznym

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2007 10:23
Teatr Dramatyczny – miejsce pracy najlepszych polskich reżyserów i spotkań wymagającej widowni, świętuje swoje pięćdziesiąte urodziny.

Teatr Dramatyczny – miejsce pracy najlepszych polskich reżyserów i spotkań wymagającej widowni, świętuje swoje pięćdziesiąte urodziny. Od samego początku istnienia ma publiczność, z którą łączy go silna więź. Teatr ugruntował swą pozycję wśród warszawskich teatrów  i umacnia ją do dziś, a jego najlepszych owoców będzie można skosztować podczas jubileuszowych wydarzeń teatralnych.

W roku jubileuszowym Teatr Dramatyczny pokazał swoją 270 premierę. Pippi Pończoszanka w reżyserii Agnieszki Glińskiej to jedno z wydarzeń, które Dramatyczny przygotował z okazji jubileuszu.

Piotr Cieślak – dyrektor Teatru Dramatycznego o spektaklu "Pipi Pończoszanka". (558,31 KB)

Kolejnym będzie premiera spektaklu Peer Gynt szkice z dramatu Henryka Ibsena w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Pokazy warsztatowe do tego spektaklu miały miejsce w maju. Premiera miała miejsce 22 września. Niewątpliwie jednym z najgłośniejszych wydarzeń święta teatru będzie festiwal twórczości Krystiana Lupy. Zapoczątkuje go spektakl Zaratustra Teatru Starego z Krakowa 29 września.

Piotr Cieślak opowiada o Festiwalu twórczości Krystiana Lupy. (1,12 MB)

''"Pipi Pończoszanka", zdj. pochodzi ze strony internetowej Teatru Dramatycznego.

W tym roku z okazji obchodów jubileuszu Teatru Dramatycznego można było zobaczyć m.in. Widzialna ciemność w reżyserii Marka Kality, Leonce i Lena w reżyserii Michała Borczucha oraz Niepokoje wychowanka Törlessa w reżyserii Kuby Kowalskiego. Ponadto gościnnie na deskach teatru wystąpili: Balet Preljocal & Granular Synthesis oraz Campagnie Käfig. W czerwcu odbył się Tydzień Teatru Ukraińskiego, w trakcie którego pokazane zostały trzy przedstawienia kontrowersyjnego reżysera Andrija Żołdaka. W działania jubileuszowe Dramatycznego wpisuje się także Noc Teatrożerców. Będzie to, dla miłośników sztuki, okazja do obejrzenia kilku spektakli oraz rozmów z aktorami Dramatycznego. Uroczysta Gala Jubileuszowa obędzie się 13 grudnia, w dniu premiery Iwony księżniczki Burgundy w reżyserii Piotra Cieślaka.

Niewątpliwie największym wydarzeniem będzie projekt Roberta Wilsona – premiera sztuki tego wybitnego i cenionego na całym świecie reżysera, odbędzie się 25 listopada.

Piotr Cieślak o najnowszym projekcie „Dyptyk” Roberta Wilsona. (816,49 KB)

Wszystkie wydarzenia jubileuszowe jak mówi dyrektor artystyczny teatru Piotr Cieślak, skierowane są zarówno do stałych widzów, jak i nowej, młodszej publiczności.

Obok spektakli, w ramach jubileuszu można zobaczyć wystawę. Od 18 września na płocie w Łazienkach Królewskich prezentowana jest wystawa 50 lat Teatru Dramatycznego w plakacie.

 

''"Leonce i Lena", fot. Krzysztof Bieliński, zdj. pochodzi ze strony internetowej Teatru Dramatycznego.

W październiku powędruje ona do Wilanowa. Plakaty spektakli, które miały swoje premiery na deskach Dramatycznego pozwolą sięgnąć do przeszłości działań teatralnych Dramatycznego. Warto bowiem pamiętać, że Teatr Dramatyczny działa od 1949 roku, początkowo jako Teatr Domu Wojska Polskiego przy ulicy Królewskiej.

W 1955 roku Teatr przeniósł się do obecnej siedziby w PKiN i zaczął istnieć dla publiczności spektaklem Krzesła Eugene'a Ionesco z Haliną Mikołajską w roli głównej. Rok 1956 to czas pierwszych programów kabaretowych. Młodzi aktorzy, m.in. Wiesław Gołas, dali początek i narodziny współczesnego kabaretu a także stali się symbolem odwilży i początku wolności słowa i myśli. Był to kabaret parateatralny z dużą dozą pantomimy, bardzo dobrze odebrany przez publiczność.

Paweł Brylski – literat – współautor książki jubileuszowej opowiada o historii Teatru Dramatycznego. (1,49 MB)

Ważnym okresem dla teatru Dramatycznego był czas dyrekcji Gustawa Houlubka (1972 – 1982). W tym czasie teatr skupił najlepszych polskich aktorów i najwybitniejszych reżyserów. Czas wspólnej ich pracy należał do najznakomitszych od początków istnienia teatru. Dobrą passę przerwał jednak wybuch stanu wojennego i dymisja Gustawa Houlubka z funkcji dyrektora teatru, a w konsekwencji wprowadzenie Rządowej Agendy Teatralnej – Teatr Rzeczpospolitej. Jej celem było doprowadzenie do zmiany siedziby Teatru. Czas ten to także rozpad zespołu teatralnego.

O latach dziewięćdziesiątych i Teatrze Dramatycznym opowiada Paweł Brylski. (404,78 KB)

 W latach 90. na deskach teatru swe sztuki zaczęło prezentować nowe pokolenie reżyserów tj. Krzysztof Warlikowski, Zbigniew Brzoza, Piotr Cieplak, Grzegorz Jarzyna, Krystian Lupa, Paweł Miśkiewicz, Grażyna Kania, Marek Fiedor. Ostatnim sukcesem Teatru Dramatycznego jest podjęcie współpracy z Robertem Wilsonem – uznawanym za najwybitniejszego reżysera światowego.

Paweł Stangred – współautor książki jubileuszowej, literaturoznawca i teatrolog o odrodzeniu Teatru Dramatycznego. (965,13 KB)

Wraz z początkiem lat 90. narodziła się również idea edukacji teatralnej. Do dziś prowadzone są liczne spotkania pozwalające na konfrontację poglądów i opinii aktorów, widzów, pisarzy.

Paweł Stangret opowiada o początkach działalności edukacyjnej teatru. (736,67 KB)

Warto wspomnieć także o Festiwalu Festiwali Teatralnych, który organizuje Teatr Dramatyczny od 2003 roku. Jest to kontynuacja warszawskich Spotkań Teatralnych, a jego ideą jest prezentowanie najnowszych dokonań teatru polskiego, europejskiego i światowego.

Joanna Paszkowska

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

W teatralnym cudzysłowie

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2008 09:46
William Szekspir zapisał w „Romeo i Julii” , że prawdziwa miłość jest wtedy, gdy jest niemożliwa. W „Lulu na moście” coś takiego się zdarza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Po drugiej stronie lustra

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2008 09:39
W ramach pierwszej odsłony Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Warszawa Centralna 2008 „Stygmaty ciała” Henryk Miśkiewicz zaproponował publiczności swój premierowy spektakl „Alicja”.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Podróż w monodramie

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2007 09:27
Walerka, główna postać "Podróży do Buenos Aires", jest postacią uniwersalną, pozbawioną jakiegokolwiek retuszu czy maski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lupa i młodzi twórcy

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2010 10:20
Pod koniec 2009 roku Krystian Lupa zaprosił do swojego Laboratorium studentów reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Postawił im pewien warunek: „powinieneś znaleźć "ja", z którym sie utożsamiasz, które cię wciągnie w głąb albo może które cię udręczy, ujawni niechciane rejony. To "ja" jest tu bardzo ważne". Owocem kilkumiesięcznej pracy było kilka spektakli. Dwa z nich można oglądać w warszawskim Teatrze Dramatycznym. Są to: „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze” w reżys
rozwiń zwiń