UCZESTNICY 19. KONKURSU MUZYKI FOLKOWEJ "NOWA TRADYCJA"
Chwila Nieuwagi (Rybnik)
Chwila Nieuwagi (Rybnik)
Martyna Czech – śpiew Andrzej Czech – gitara Rafał Kierpiec – kontrabas, śpiew Piotr Kotas – fortepian Bartłomiej Plewka – perkusja Chwila Nieuwagi tworzy i gra od 2008 r. W swoim dorobku ma dwie płyty studyjne: "Niepoprawną muzykę" (2011) i "Miszung" (2013), a jej utwory goszczą też na kilkunastu składankach. Najważniejsze są jednak koncerty – zawsze spotykają się z żywą reakcją publiczności.
Twórczość zespołu jest trudna do scharakteryzowania, znajdziemy tu bowiem różne muzyczne style. Najlepiej określa ją śląskie słowo "miszung". Elementy jazzu, ballady poetyckiej i world music mieszają się, by służyć nowej interpretacji tradycyjnych pieśni śląskich.
chwilanieuwagi.pl
Gęsty Kożuch Kurzu (Łódź)
Gęsty Kożuch Kurzu (Łódź)
Joanna Gancarczyk – basy, śpiew Maria Stępień – skrzypce Marcin Lorenc – skrzypce gościnnie: Kazimierz Nitkiewicz – trąbka Jakub Korona – baraban Kapela powstała w 2011 r. Gra muzykę tradycyjną z okolic Łodzi, wokół której nie brakuje bogatych w tradycję muzyczną regionów (łęczycki, łowicki, opoczyński, rawski czy sieradzki).
Inspiracją i źródłem dla zespołu są nagrania archiwalne oraz bezpośrednie spotkania z wybitnymi muzykantami, min. Tadeuszem Kubiakiem i Sławomirem Czekalskim. Do starszego składu (skrzypce, basy i bębenek) kapela włącza trąbkę – instrument, który w ostatnich kilku dziesięcioleciach coraz częściej można spotkać w składach tradycyjnych.
InFidelis (Warszawa)
InFidelis (Warszawa)
Helena Matuszewska – suka biłgorajska, looper Marta Sołek – fidel płocka, suka biłgorajska InFidelis znaczy NieWierne. Instrumentalny duet założony przez Helenę Matuszewską i Martę Sołek czerpie z tradycji, ale daleki jest od powielania schematów. Główne role grają w nim dwa niezwykłe instrumenty ludowe: suka biłgorajska i fidel płocka, które na scenie spotykają się z looperem.
Repertuar duetu jest inspirowany melodiami ludowymi z całej Polski – tymi znalezionymi w dziełach Oskara Kolberga i tymi zasłyszanymi na własnym podwórku. InFidelis nie dotrzymuje wierności żadnemu gatunkowi, stylistyce czy konwencji. To nie muzyka korzeni, lecz muzyka koron drzew – punkt wyjścia do własnych artystycznych poszukiwań.
www.infidelis.pl
Kapela Popieronie (Żywiec)
Kapela Popieronie (Żywiec)
Brygida Sordyl – altówka, śpiew Bożena Miszczyk – skrzypce Zuzanna Węglarz – skrzypce, śpiew Wojciech Maciejowski – skrzypce, śpiew Maciej Ormaniec – kontrabas, śpiew Kapela PoPieronie to nie grupa, kolektyw czy zespół, ale jeden organizm, którego serce bije z miłości do muzyki ludowej.
W swojej twórczości Kapela odkrywa zapomniane dźwięki Beskidu Żywieckiego. Jej muzyka jest jak tkanina spleciona z mocnych włókien: edukacji akademickiej, fascynacji kulturą tradycyjną oraz pasji dzielenia się z innymi tym, co stanowi o człowieczeństwie. Pamięcią o pięknie i mądrości ukrytej we własnej przeszłości.
popieronie.pl
Królestwo Beskidu (Laliki)
Królestwo Beskidu (Laliki)
Katarzyna Gacek-Duda - śpiew, flety, piszczałki, gęśle Marcin Sidor - skrzypce Beniamin Wałach - altówka Paweł Wszołek - kontrabas Joanna Piszczelok - fortepian gościnnie: Mirosław Stępień - akordeon Zadebiutowali w 2014 r. jako zespół "sezonowy", którego misją było beskidzkie kolędowanie na Żywiecczyźnie i Śląsku Cieszyńskim. Dziś poszukują oryginalnych rozwiązań w muzyce "pogranicza beskidzkich światów".
Twórczość Królestwa Beskidu to z jednej strony charakterystyczne instrumentarium (przeróżne flety, piszczałki i fortepian w oprawie "beskidzkiego tria"), z drugiej zaś – przestrzenna wizja muzyki pasterskiej, zakorzenionej w źródłach kultury muzycznej górali żywieckich i śląskich.
Maniucha i Ksawery (Warszawa)
Maniucha i Ksawery (Warszawa)
Maniucha Bikont – śpiew Ksawery Wójciński – kontrabas Grupa wykonuje pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki. Śpiew i kontrabas wspólnie snują poleskie opowieści z ukraińskich wsi wokół Żytomierza. Muzycy z ciekawością sięgnęli też do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.
TAboret (Warszawa)
T/Aboret (Warszawa)
Natalia Czekała – fortepian, śpiew Karolina Matuszkiewicz – śpiew, skrzypce, suka biłgorajska, fidel płocka, kamancze Artur Siejka – kontrabas Krzysztof Guzewicz – instrumenty perkusyjne, tabla, udu, darbuka, cajon, tonbak T/Aboret rozpoczął działalność w 2014 r., debiutując scenicznie podczas gali "Podziel się Polską" w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Zespół jest laureatem Mikołajek Folkowych z 2015 r., w których "za spójność brzmienia, autentyzm współmuzykowania oraz umiejętne stosowanie tradycyjnych motywów w jazzowych aranżacjach" otrzymał I miejsce oraz nagrodę publiczności.
"Czterema różnymi głosami staramy się snuć jedną historię. Każdy z nas czuje się najpewniej w odmiennych gatunkach muzycznych, ale łączy nas wspólna wrażliwość, która pozwala znaleźć ostateczne porozumienie. W jakiś dziwny sposób te elementy dobrze się uzupełniają".
Tryptyk (Tylmanowa)
Tryptyk (Tylmanowa)
Mirosława Zaziąbło – śpiew Wojciech Golec – akordeon Wojciech Zaziąbło – skrzypce Eugeniusz Kubat – kontrabas Grupa – powstała z inicjatywy Mirosławy Zaziąbło-Hubiak – wykonuje muzykę etnofolkową. Inspiracje czerpie z kultury muzycznej łuku karpackiego oraz tworzy własne kompozycje.
Tryptyk jest laureatem II nagrody Turnieju Muzyków Prawdziwych (2015 r.) w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.
WoźniakWachowiakKinaszewska (Warszawa)
Woźniak/Wachowiak/Kinaszewska (Warszawa)
Paula Kinaszewska – skrzypce Mateusz Wachowiak – akordeon Bartłomiej Woźniak – gitara Spotkanie trzech muzycznych światów.
Mateusz Wachowiak jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie, klasycznie wykształconym akordeonistą. Bartłomiej Woźniak to kompozytor, autor muzyki teatralnej i filmowej, gitarzysta. Paula Kinaszewska zaś jest skrzypaczką zajmującą się muzyką tradycyjną (uczennicą skrzypka Tadeusza Jedynaka z Przystałowic Małych na Radomszczyźnie), aktorką i wokalistką.
Podstawa ich spotkania – repertuar Tadeusza Jedynaka – jest punktem wyjścia do własnych, opartych o różne doświadczenia, muzycznych poszukiwań.
ZawartkoPiasecki (Wrocław)
Zawartko/Piasecki (Wrocław)
Magdalena Zawartko – śpiew Grzegorz Piasecki – kontrabas Tomasz Wendt – saksofon tenorowy i sopranowy Robert Jarmużek – fortepian Wojciech Buliński – perkusja Zawartko/Piasecki tworzą uznani muzycy jazzowi: wokalistka Magdalena Zawartko i kontrabasista Grzegorz Piasecki, którym towarzyszą zaproszeni do współpracy przy projekcie "Leć głosie" instrumentaliści.
Inicjatywa zrodziła się dzięki zaproszeniu do Laboratorium Muzyki - "We Are From Here" pod kierownictwem muzycznym Włodka Pawlika i Adama Klocka w ramach Festiwalu FAMA 2012. Pomysł połączenia melodii ludowych i tematów klasycznych z jazzem, spojonych akcentami etnicznymi, dojrzewał w artystach aż do powstania projektu Zawartko/Piasecki "Leć głosie".
Płyta miała swoją premierę 19.10.2015 r., a wybrane utwory będą stanowić program konkursowy.
www.zawartkopiasecki.pl
www.facebook.com/ZawartkoPiasecki/