Goście

Kwadrofonik  Adam Strug
Kwadrofonik Adam Strug

Kwadrofonik & Adam Strug

Laureaci Folkowego Fonogramu Roku 2015

Kwadrofonik to polska grupa muzyczna, którą tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zespół zadebiutował w 2006 r. na 9. Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja", gdzie zdobył Grand Prix w Konkursie Muzyki Folkowej i Nagrodę Publiczności "Burza Braw". Od tego czasu był laureatem tak prestiżowych wyróżnień, jak nagroda specjalna na Konkursie Europejskiej Unii Radiowej (EBU) "Svetozár Stracina", Folkowy Fonogram Roku, Złota Płyta, Paszport "Polityki". W repertuarze grupy oprócz dzieł powstałych w XX w. szczególne miejsce zajmują utwory młodych polskich kompozytorów. Kwadrofonik gra także muzykę improwizowaną oraz kompozycje własne, których źródłem inspiracji często jest muzyka ludowa.

Adam Strug – polski śpiewak i instrumentalista, poeta, kompozytor, zbieracz i praktyk muzyki tradycyjnej. Współtwórca powstałej w 1992 r. formacji Bractwo Ubogich, wieloletni współpracownik grupy Kapela Brodów, pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska. Pieśni śpiewane przez Adama Struga zamieszczone są m.in. na płytach "Kurpie – Puszcza Zielona" oraz "Polskie pieśni religijne" serii Polskiego Radia "Muzyka Źródeł". Laureat nagrody I stopnia im. Czesława Niemena na 11. Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w 2008 r. oraz nagrody Folkowy Fonogram Roku za płytę z autorskimi piosenkami "Adieu" w 2013 r. Za płytę "Mysz" nominowany do nagród ZPAV Fryderyk 2016 w kategorii "muzyka korzeni".

"Requiem ludowe" – wspólne dzieło zespołu Kwadrofonik i Adama Struga – po raz pierwszy wybrzmiało w listopadzie 2014 r. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na zamówienie i z inicjatywy Programu 2 Polskiego Radia. Koncert oraz płyta nominowane zostały do nagród Instytutu Muzyki i Tańca "Koryfeusz Muzyki Polskiej" w kategorii "wydarzenie roku", a płytę uznano polskim albumem roku 2015 w prestiżowym zestawieniu portalu beehy.pe. "Requiem ludowe" to na nowo skomponowana muzyka żałobna, zanurzona głęboko w tradycji pieśni mazowieckich, i teksty pochodzące ze "Śpiewnika pelplińskiego" z 1871 r. To dzieło na pograniczu muzyki tradycyjnej i współczesnego eksperymentu.

[fot. Grzegorz Śledź/PR2]

Banda Nella Nebbia
Banda Nella Nebbia

Banda Nella Nebbia

Kacper Szroeder – trąbka Piotr Krukowski – trąbka Tomasz Stawiecki – saksofon, klarnet, klarnet basowy Piotr Wróbel – puzon basowy, puzon tenorowy Piotr Janiec – tuba Mateusz Szemraj – lutnia Konstanty Szemraj – mandolina, gitara Dominika Korzeniecka – bęben Amar Ziembiński – perkusja Franciszek Szpilman – gitara basowa, altówka

Laureat Grand Prix ubiegłorocznego Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" proponuje muzykę, jakiej w kręgu polskiego folku jeszcze nie było. To wybuchowa mieszanka zachwycająca zarówno niespotykaną energią, jak i precyzją wykonania, żywiołowością i dyscypliną. Jej twórcy nazywają ją często "radical etno".

Banda Nella Nebbia stanowi autorski projekt pochodzącego z Litwy kompozytora i basisty Justinasa Važnevičiusa występującego pod pseudonimem Franciszek Szpilman. Do współpracy zaprosił on artystów z Sejn i Warszawy. Ich muzyka to połączenie żywiołu jazzowego, może nawet avant-jazzowego, z rockową dynamiką i wpływami muzyki tradycyjnej. Słuchaczom ich twórczości na myśl przychodzą skojarzenia z dokonaniami Franka Zappy, Johna Zorna czy rockowego zespołu Primus.

Tych konotacji jest zresztą dużo więcej. Ważnym źródłem inspiracji jest tu także tradycyjna muzyka litewska, klezmerska i polska. Wyrazista artystyczna wizja, którą lider zaproponował na "Nowej Tradycji" z zespołem Banda Nella Nebbia, przyniosła Franciszkowi Szpilmanowi także nagrodę specjalną im. Czesława Niemena dla wyróżniającej się osobowości. Muzyk angażuje się bowiem bez reszty w sceniczną prezentację, proponując brawurowe partie na gitarze basowej, a przy tym – równolegle – dyrygując kolegami.

Jesienią ubiegłego roku Banda Nella Nebbia zarejestrowała w studiu S4 Polskiego Radia materiał na swoją debiutancką płytę, która ukaże się już niebawem w wydawnictwie Unzipped Fly Records.

[fot. Grzegorz Śledź/PR2]

Debashish Bhattacharya (Indie)
Debashish Bhattacharya (Indie)

Debashish Bhattacharya (Indie)

gitary (Chaturangui, Gandharvi, Anandi)

Pochodzi z Kalkuty. Edukację muzyczną rozpoczął dzięki rodzicom, zanim jeszcze nauczył się czytać i pisać (w wieku 4 lat występował już przed publicznością). W młodości pobierał lekcje od mistrzów indyjskiej muzyki klasycznej. Jego nauczycielami byli m.in. Brij Bhushan Kabra, zwany ojcem klasycznej indyjskiej gitary, oraz Pandit Ajoy Chakrabarty – guru wielu współczesnych muzyków z Hindustanu.

Szybko dał się poznać jako artysta posiadający swój unikalny styl gry oparty na doświadczeniach z brzmieniem i stylistyką indyjskich instrumentów takich jak: veena, sitar, sarod czy sarangi. Stał się także twórcą nowej szkoły gry na gitarze: Kolkata Gharana.

Debashish zaprojektował i opatentował trzy wzory gitar: Chaturangui, Gandharvi i Anandi. Instrumenty te znacząco różnią się od ich pierwowzorów – gitary hawajskiej oraz klasycznej. Artysta zmienił m.in. pozycję strun melodycznych, dodał specjalne struny rezonujące, zmodyfikował także zasady strojenia.

Grając na gitarze, siedzi ze skrzyżowanymi nogami i trzyma instrument na kolanach. Technika, którą stosuje, polega na płynnej zmianie wysokości dźwięku za pomocą metalowej rurki (tzw. slide) przesuwanej po gryfie. (Warto zaznaczyć, że brzmienie gitar Debashisha stworzone jest do wykonywania ragi – najważniejszej klasycznej formy muzycznej północnej części Indii).

Dzięki swojej niezwykłej postawie i determinacji wykształcił już ponad tysiąc uczniów. Jest autorem piętnastu solowych albumów, laureatem wielu wyróżnień i nagród (m.in. President of India Gold Medal, 1984; BBC Planet Award, 2005; nominacja do Grammy, 2009). W 2016 r. został nominowany do Songlines Music Awards: Asia & South Pacific za swoją ostatnią płytę „Slide Guitar Ragas from Dusk Till Dawn” [Riverboat Records 2015].

[fot. mat. promocyjne]

Warszawska Orkiestra Sentymentalna
Warszawska Orkiestra Sentymentalna

Warszawska Orkiestra Sentymentalna

Gabriela Mościcka – śpiew, akordeon Lena Nowak – klarnet Kazimierz Nitkiewicz – trąbka Jakub Fedak – wibrafon Marcin Żebrowski – gitara, mandolina Łukasz Owczynnikow – kontrabas

Grupa sięga do korzeni polskiej przedwojennej sceny muzycznej, wykonując utwory z repertuaru Adama Astona, Tadeusza Faliszewskiego, Wiery Gran, Mieczysława Fogga, Eugeniusza Bodo, Henryka Rostworowskiego i innych gwiazd teatralnych, kabaretowych czy filmowych.

Ta kontynuacja tradycji rewiowych wykonań utworów tanecznych i sentymentalnych zakłada z jednej strony zachowanie naturalnego czaru dawnych piosenek, ale z drugiej – dodawanie im odrobinę współczesnej wrażliwości muzycznej.

Orkiestra zadebiutowała przed publicznością na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w maju 2015 r., zdobywając wyróżnienie. Na początku 2016 r. w studiu nagraniowym Polskiego Radia zarejestrowała materiał na swój debiutancki album.

[fot. Radek Polak]

KONTAKT

Festiwal Folkowy Polskiego Radia NOWA TRADYCJA

Program 2, Radiowe Centrum Kultury Ludowej
al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa

telefon: 22 64 55 301
nowatradycja2@polskieradio.pl