Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Chrystus Nazareński Wykupiony

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2024 09:00
W naszych spotkaniach ze sztuką ludową na czas Wielkiego Postu historyk sztuki i etnograf Łukasz Ciemiński zabiera nas w podróż po Europie, aż do północnej Afryki, a konkretnie do Maroka. W tej podróży wędrujemy śladem motywu, który na przestrzeni lat stał się bardzo popularny w polskiej sztuce ludowej. W cyklu "Pasja według Łukasza" czas na gawędę o Jezusie Nazareńskim.
Audio
  • Jezus Nazareński w polskiej sztuce ludowej (Pasja według Łukasza)
Jezus Nazareński Wykupiony, XIX w., Nowy Targ, parafia św. Katarzyny Aleksandryjskiej
Jezus Nazareński Wykupiony, XIX w., Nowy Targ, parafia św. Katarzyny AleksandryjskiejFoto: Ł.Ciemiński

Kult Jezusa Nazareńskiego Wykupionego wywodzi się z Hiszpanii, gdzie został rozpowszechniony przez trynitarzy bosych, którzy według legendy wykupili figurę Jezusa z rąk Maurów i umieścili ją w kościele w Madrycie w XVII wieku, przybierając trynitarskim szkaplerzem.

- U korzeni tego wizerunku stoi pełnoplastyczna rzeźba, która ukazywała Chrystusa niosącego krzyż. Stworzona na ten wzór praca znalazła się terenie Maroka, gdzie została uprowadzona w 1681 roku przez sułtana Ismaila. Rzeźba była włóczona po ulicach miasta, katowana, lżona, a wreszcie wykupiona przez zakonnika trynitarskiego za ilość złota, która miała odpowiadać wadze rzeźby. Tą ilością okazała się jedna złota moneta - opowiadał Łukasz Ciemiński.


Jezus Nazareński Wykupiony, XIX w., Jeleń, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, 2392/MEK, domena publiczna Jezus Nazareński Wykupiony, XIX w., Jeleń, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, 2392/MEK, domena publiczna
Jezus Nazareński Wykupiony, ok. 1850, Wileńszczyzna, ze zbiorów Łukasza Ciemińskiego Jezus Nazareński Wykupiony, ok. 1850, Wileńszczyzna, ze zbiorów Łukasza Ciemińskiego
Jezus Nazareński Wykupiony, XIX w., Nowy Targ, parafia św. Katarzyny Aleksandryjskiej, digitalizacja: PIDZ UPJPII, projekt SDM, domena publiczna Jezus Nazareński Wykupiony, XIX w., Nowy Targ, parafia św. Katarzyny Aleksandryjskiej, digitalizacja: PIDZ UPJPII, projekt SDM, domena publiczna

Wizerunek i jego historia zawładnęły wyobraźnią wiernych. Rzeźba ludowa, malarstwo, drzeworyt, wrósł w ikonografię Wileńszczyzny, Małopolski, Podlasia. Charakterystyczną cechą tego wizerunku jest ukazanie Chrystusa w postaci stojącej, pełnopostaciowej, ubranego w szkarłatne szaty i trynitarski szkaplerz. Charakterystyczne dla tej rzeźby są bardzo długie sznury, splatające ręce Jezusa. Popularność motywu wzrosła po okresie represji po powstaniu styczniowym.


Chrystus Raciborski, XVIII w., Barwałd Dolny, parafia św. Erazma, digitalizacja: PIDZ UPJPII, projekt SDM, CC-BY 3.0 PL. Chrystus Raciborski, XVIII w., Barwałd Dolny, parafia św. Erazma, digitalizacja: PIDZ UPJPII, projekt SDM, CC-BY 3.0 PL.

Chrystus Raciborski, wizerunek Chrystusa z kościoła św. Jana Chrzciciela w Raciborzu, wyrzuca ludziom krzywdę, która go dotknęła. Geneza tego wizerunku tkwi w motywach średniowiecznych vir dolorum i ostentatio vulneris.


***

Tytuł audycji: Pasja według Łukasza

Opowiadał: Łukasz Ciemiński (etnograf, historyk sztuki)

Data emisji: 9.03.2024

Godzina emisji: 8.50