Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Nasze niematerialne: Gajdy - umiejętność wytwarzania instrumentu i praktyka gry

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2024 09:00
Praktyka gry oraz umiejętność wytwarzania gajd jest integralną częścią tradycji muzycznych beskidzkiego regionu, jest budulcem tożsamości regionalnej oraz daje mieszkańcom tego obszaru poczucie wspólnoty. [mat. NiD]
Audio
  • Gajdy - umiejętność wytwarzania instrumentu i praktyka gry (Dwójka/Nasze niematerialne)
Józef Broda z gajdami
Józef Broda z gajdamiFoto: Narodowy Instytut Dziedzictwa

Krajowa lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego dokumentuje budowę i praktykę gry na wszystkich najważniejszych ludowych instrumentach miechowych, które są w Polsce znane i wytwarzane od wieków. Znalazły się na niej dudy żywieckie, podhalańskie czy wielkopolskie, a także bohaterki dzisiejszego odcinka cyklu Nasze niematerialne – gajdy.

Instrument ten określa się jako gajdy beskidzkie, istebniańskie lub śląskie jest to więc instrument muzyczny charakterystyczny dla Beskidu Śląskiego. Głównym ośrodkiem działalności gajdoszy była i jest obecnie Trójwieś Beskidzka: Istebna, Koniaków i Jaworzynka. Muzykantów grających i budujących gajdy na tym terenie na szczęście nie brakuje, choć są to umiejętności nad wyraz trudne, wymagające także świadomości duchowej i kulturowej. Do grona słynnych gajdoszy, należą m.in. Józef Broda czy Zbigniew Wałach.

 

Opowiadał: Zbigniew Wałach 

***

Cykl Nasze niematerialne przygotowuje Aleksandra Stec.

mg

Czytaj także

Rik Palieri - Amerykanin w Istebnej

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2021 16:05
Od zdjęcia dudziarza, znalezionego w gazecie zaczęła się dla pewnego Amerykanina podróż do Istebnej, w której nauczył się grać na gajdach i poznał beskidzkiego mistrza zen. O swojej niezwykłej przygodzie opowiadał dziś Rik Palieri.
rozwiń zwiń