Podróż do Ziemi Świętej była dla Jana Pawła II niezwykle ważna. Papież odwiedził Jerozolimę, Betlejem, Nazaret – miejsca święte zarówno dla żydów, jak i chrześcijan. Wszystkim jednak zapadł w pamięć obraz Jana Pawła II modlącego się pod Ścianą Płaczu, który zgodnie z żydowską tradycją włożył swoją prośbę do Jahwe zapisaną na kartce w szczelinę muru. Był 26 marca 2000.
Kopuła na Skale i Ściana Płaczu, aut. Peter Mulligan (2005), Wikipedia/CreativeCommons
Starania o jedność
Papież Polak przez lata swojego pontyfikatu starał się o porozumienie wyznawców wielu religii. Jako pierwsza głowa Kościoła katolickiego 13 kwietnia 1986 roku przekroczył próg rzymskiej synagogi. Wówczas zwrócił się do żydów: Jesteście naszymi umiłowanymi braćmi i – można powiedzieć – naszymi starszymi braćmi.
W tym samym roku zorganizował Światowy Dzień Modlitw o Pokój w Asyżu z udziałem 47 delegacji kościołów chrześcijańskich i 13 religii niechrześcijańskich. Przez lata starał się o możliwość pielgrzymki do Rosji, co nigdy mu się nie udało.
Judaizm był dla papieża zawsze religią godną szacunku i tą, która stoi u podnóża chrześcijaństwa. Podczas pielgrzymki w 2000 roku Ojciec Święty utwierdził wszystkich, że rzeczywiście powziął sobie za cel dialog między religiami.
– Wszyscy używamy określenia "pontyfikat" od rzymskiego tytułu "pontifex", co dokładnie oznacza "budowniczy mostów" – przewodniczący Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie Piotr Krzysztof Kadlčik. – Moim zdaniem w jego przypadku mówienie o pontyfikacie jest najprecyzyjniejszym określeniem jego pracy.
Na zdjęciu: Kartka w szczelinie Ściany Płaczu, aut. David Shankbone (23.03.2009), Wikipedia/CreativeCommons
Święte miejsce
Ściana Płaczu to jedyne pozostałości po Świątyni Jerozolimskiej. W X wieku p.n.e na szczycie wzgórza została zbudowana Świątynią Salomona. W VI w. p.n.e została zburzona przez Babilończyjów, ale niespełna po pół wieku w jej miejsce powstała tzw. Druga Świątynia. W 19 roku p.n.e. Herod Wielki podjął się jej renowacji i rozbudowy. Ściana Zachodnia (inaczej Ściana Płaczu) pochodzi właśnie z tego okresu.
Święte miejsce judaizmu odwiedzane jest przez miliony pielgrzymów z całego świata. – Ta ściana gromadzi wszystkich żydów niezależnie od ich zapatrywań i sposobu życia – mówił ks. prof. Waldemar Chrostowski w aud. Katarzyny Kobyleckiej w 1995 roku.
– Przybywający tam pielgrzymi na karteczkach piszą swoje prośby, podziękowania, wyrażają swoje uczucia i wciskają je pomiędzy czcigodne kamienie – mówił gość Katarzyny Kobyleckiej. – Wydaje im się, że tam ta modlitwa jest jakby bliżej Boga niż gdziekolwiek indziej.
Jakie znaczenie ma dla żydów Ściana Płaczu? W audycji Katarzyny Kobyleckiej tłumaczy to ks. prof. Waldemar Chrostowski.
Znaczenie wizyty
W szczelinie Ściany Płaczu Ojciec Święty 26 marca 2000 pozostawił kartkę z prośbą o przebaczenie: Boże naszych ojców, Ty wybrałeś Abrahama i jego potomstwo, aby objawić swe Imię narodom. Jesteśmy głęboko zasmuceni postępowaniem tych, którzy w ciągu historii spowodowali cierpienia Twoich dzieci. Prosząc Cię o przebaczenie, chcemy zobowiązać się do prawdziwego braterstwa z narodami Przymierza.
Tekst modlitwy pozostawionej w Ścianie Płaczu pochodził z nabożeństwa pokutnego, odprawionego na początku Wielkiego Postu 2000 roku w Bazylice Watykańskiej. Wówczas Jan Paweł II wspólnie z kardynałami przepraszał Boga za winy popełnione na przestrzeni wieków przez Kościół katolicki.
Minister Haim Ramon, który był z ramienia rządu odpowiedzialny za przygotowanie wizyty Jana Pawła II w Izraelu powiedział, że naród żydowski nie może już więcej oczekiwać od papieża.
– To już nie jest ta sama Ziemia Święta – podkreślał o. Wacław Oszajca. – Po tej pielgrzymce tam się wiele zmieniło, zwłaszcza w ludziach.
Posłuchaj, jak komentowali 91. pielgrzymkę Jana Pawła II ojcowie jezuici: Wacław Oszajca i Dariusz Kowalczyk.
mb