Prezydent Andrzej Duda podziękował także władzom miasta, które partycypowały w kosztach, za współpracę przy budowie tunelu.
Historyczny moment dla mieszkańców Świnoujścia. Maszyna TBM nazwana „Wyspiarką” i drążąca najdłuższy tunel w Polsce kończy w czwartek pracę. Przeprawa ma zostać oddana do użytku w ostatnim kwartale przyszłego roku.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), której nadano imię „Wyspiarka”, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca br. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajduje się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Gigantyczne urządzenie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstało w Chinach. W październiku ubiegłego roku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia; zostało rozładowane i przewiezione na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
Po obu stronach Świny kontynuowana jest przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
PAP/IAR/ks