Redakcja Polska

Nowe wyzwania przed polskimi szkołami. Zadania dla nauczycieli i uczniów

28.12.2024 14:55
W polskich szkołach uczy się coraz więcej dzieci z rodzin emigranckich, pochodzących ze środowisk wielokulturowych, stawia to przed nami szczególne zadania, o tym mówiła w rozmowie z Polskim Radiem dla Zagranicy  profesor Małgorzata Pamuła-Behrens, specjalizująca się w edukacji oraz integracji osób z doświadczeniem migracji i uchodźctwa.
Audio
  • Do wysłuchania rozmowy z profesor Malgorzatą Pamułą-Behrens, zaprasza Maria Wieczorkiewicz [posłuchaj]
Prof. Małgorzata Pamuła - Behrens w studiu Polskiego Radia dla Zagranicy
Prof. Małgorzata Pamuła - Behrens w studiu Polskiego Radia dla ZagranicyFoto: Maria Wieczorkiewicz/PRdZ

Nasza rozmówczyni podkreślała: Nauczyciele potrzebują nowych kompetencji, nowego spojrzenia, nauczania wrażliwego kulturowo, które będzie brało od uwagę fakt, że dzieci przyjeżdżają do Polski z różnych miejsc świata. Mają różne doświadczenia edukacyjne i oczywiście nie znają języka polskiego, albo znają ten język bardzo słabo.

Profesor Małgorzata Pamuła-Behrens dzieli swoje życie między Polskę i Szwajcarię, choć ostatnio większość czasu spędza w Szwajcarii, gdzie m.in. angażuje się w prace Instytutu Kultury i Edukacji w Zurychu, a specjalizuje się w edukacji oraz integracji osób z doświadczeniem migracji i uchodźctwa.  Zainteresowania badawcze naszej rozmówczyni  koncentrują się przede wszystkim na zagadnieniach glottodydaktycznych oraz problematyce związanej z akulturacją migrantów.  

Według badań, m.in. publikowanych przez OECD, bariery językowe są najistotniejszymi przeszkodami w osiąganiu sukcesu społecznego przez uczniów z doświadczeniem migracji. Z chęci wsparcia właśnie takich dzieci w polskiej szkole, profesor Małgorzata Pamuła-Behrens we współpracy z profesor Martą Szymańską stworzyły metodę uczenia języka polskiego jako języka edukacji szkolnej(JES). W sytuacji szkolnej ważnym aspektem Metody JES-PL jest budowanie podstaw do poznawania, rozumienia i używania tekstów specjalistycznych odnoszących się do przedmiotów szkolnych powiązanych z dziedzinami wiedzy, z ich charakterystyczną terminologią, odbiegającą często od codziennej polszczyzny.

Kolejnym krokiem było opracowanie przez prof. Małgorzatę Pamułę-Behrens, wraz z Anną Mikulską i Justyną Wroną, podręcznika Polski w szkole, z myślą o dzieciach w wieku 7–10 lat, które rozpoczynają naukę języka polskiego jako obcego, drugiego lub odziedziczonego.

Do wysłuchania rozmowy z profesor Malgorzatą Pamułą-Behrens, zaprasza Maria Wieczorkiewicz.

Wiceszefowa MEN o Polonii: chcemy, żeby dzieci uczyły się języka polskiego

30.11.2024 15:30
Chcemy, żeby dzieci uczyły się języka polskiego. W ten sposób utrzymują polską tożsamość - powiedziała wiceministra edukacji Joanna Mucha. Zapowiedziała akcję informacyjną skierowaną do Polonii, która ma namawiać rodziców, by zapisywali dzieci do szkół, w których mogą nauczyć się tego języka.

MEN pracuje nad nową strategią nauczania języka polskiego za granicą

22.12.2024 10:11
Dr Joanna Mucha, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, zapowiada nową strategię nauczania języka polskiego za granicą i edukację w tym języku oraz akcję informacyjną skierowaną do Polonii. Ma ona ma zachęcać rodziców do zapisywania dzieci do szkół, w których mogą nauczyć się języka polskiego.

Jaki jest sekret szczęśliwej wielojęzycznej rodziny? Spotkanie z rodziną Pliszków z Nowego Jorku

27.12.2024 14:28
Prezentujemy historię rodziny Pliszków mieszkającej w Stanach Zjednoczonych, w Nowym Jorku. Rodzina mówi po polsku, ukraińsku, angielsku i rosyjsku.