X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Mykietyn: Euro 2012 pokrzyżowało mi plany

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2012 18:00
Wybitny kompozytor opowiada w Dwójce o nowej płycie z muzyką teatralną oraz swoich planach na zagospodarowanie ulic i placów Warszawy.
Audio
  • Paweł Mykietyn: Euro 2012 pokrzyżowało mi plany

W jednym z ostatnich wywiadów Paweł Mykietyn wspominał, jak w dzieciństwie postanowił zostać kompozytorem. I od razu zmartwił się, że, gdy nadejdzie jego czas, wszystko będzie już "wykomponowane". Ta wątpliwość wciąż nie nadaje mu spokoju. 

- Współczesnych twórców piosenek często spotykają oskarżenia o plagiat - mówił kompzytor w audycji "Wybieram Dwójkę". - Tymczasem ilość kombinacji dźwięków oraz akordów jest ogromna, ale nie nieograniczona i może faktycznie większość układów już została wykorzystana...

Mykietyn nie jest na co dzień twórcą piosenek, ale wielokrotnie w życiu nim bywał. Nigdy nie ograniczał się bowiem do elitarnej twórczości "warszawsko-jesiennej". Przed rozpoczęciem studiów współtworzył na rodzinnym Dolnym Śląsku kapelę punkową The Formacja. W Warszawie nadal pisał piosenki i komponował chętnie muzykę ilustracyjną. Rozpoczynał od, na poły rozrywkowego, minimalizmu oraz postmodernistycznych zabaw z muzyką barokową i klasycystyczną. Później zafrapowały go "fałszywe", mikrotonowe harmonie oraz bardziej statyczny, oniryczny typ ekspresji.

Jednocześnie nie słabła jego fascynacja teatrem, zwłaszcza spektaklami Krzysztofa Warlikowskiego, z którym współpracuje od blisko dwóch dekad, ostatnio jako dyrektor muzyczny warszawskiego Nowego Teatru. - Po tylu latach udało się wybrać z naszego wspólnego dorobku kilka utworów, które pozostają atrakcyjne bez akcji scenicznei - mówi kompozytor Katarzynie Nowak z właściwą sobie skromnością i sceptycyzmem. - Złożyły się one na program płyty "Mykietyn: Muzyka.Teatr."

Okazuje się, że wiele z tych kompozycji stanowi swoistą kronikę, nie tylko teatralnych, doświadczeń Mykietyna. - Gdy z "Poskromieniem złośnicy" odwiedziliśmy Szanghaj, prawie przez przypadke kupiłem chiński obój za równowartość 17 groszy. Potem ten isntrument odegrał kluczową rolę w muzyce do "Aniołów w Ameryce" i stał się źródłem wielu pomysłów do mojej "Pasji".

Teatralne utwory Mykietyna bywają równie niezwykłe, co działalność Nowego Tetaru, wciąż pozbawionego siedziby i skupiającego się na działaniach interdyscyplinarnych. Z tej pozornej słabości, ta writulana scena postanowiła uczynić swój największy atut. Otóż w nacdhodzące wakacje ulice Warszawy mają stać się scenerią nowego muzycznego festiwalu z takimi atrakcjami, jak utwór "Brize" na 111 rowerzystów Mauricio Kagela, czy "gadające" fortepiany austriackiego kompozytora Petera Ablingera.

Te niezwykłe wydarzenia - zgodnie z oficjalną polityką kulturalną Warszawy - miały zostać wkomponowane w kontekst Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Niestety niemal całe centrum stolicy wyłączone zostanie w wakacje z ruchu...

Więcej o tym paradoksie, a także o specyfice muzyki teatralnej w rozmowie Katarzyny Nowak z Pawłem Mykietynem oraz dramaturgiem Nowego Teatru, Piotrem Gruszczyńskim.

Czytaj także

Mykietyn przejmuje schedę po Lutosławskim (video)

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2011 20:00
"Od Ravela do Mykietyna" to hasło XIV Forum Lutosławskiego. Mykietyn wciąż zaskakuje: prezydencję w Unii Europejskiej otworzy dziełem napisanym do... sms-ów aktora Mateusza Kościukiewicza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szekspir w Afryce wg Krzysztofa Warlikowskiego

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2011 00:10
O godz. 19 w Nowym Teatrze w Warszawie odbędzie się premiera przedstawienia "Opowieści afrykańskie według Szekspira" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.
rozwiń zwiń