X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Czy Bach miał ghostwritera?

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2011 07:00
Słynne Suity wiolonczelowe, przypisywane dotychczas lipskiemu kantorowi, skomponowała tak na prawdę jego żona, Anna Magdalena. Tak przynajmniej twierdzi austriacki badacz, Martin Jarvis.

Nie od dziś wiadomo, że rękopisy tego arcydzieła nie wyszły spod ręki Jana Sebastiana Bacha. Dotychczas uważano jednak, że druga żona wybitnego kompozytora była po prostu również jego kopistką.  Innego zdania jest Martin Jarvis, którego wnikliwa analiza muzyczna oraz historyczna skłoniła do postawienia szokującej dla wielu środowisk akademickich hipotezy: to Anna Magadelena skomponowała przynajmniej kilka "bachowskich" arcydzieł, nie wyłączając Suit Wiolonczelowych.

Nic dziwnego, że książka Jarvisa "Written by Mrs Bach" ("Napisane przez Panią Bach") wywołała silne protesty. Czy austriacki badacz zarzuca lipskiemu kantorowi plagiat lub żerowanie na umiejętnościach małżonki? Niekoniecznie. Społeczno-płciowe tabu epoki sprawiało, że "męska sygnatura" stanowić mogła jedyny sposób na faktyczne zaistnienie damskiego talentu.

Jeśli rewelacje Jarvisa zostaną zaakceptowane przez szersze grono specjalistów, czeka nas poważna rewizja oficjalnej historii muzyki.

Damska muzyka?

Zobacz więcej na temat: Jan Sebastian Bach
Czytaj także

Nie tylko Schumann była kobietą

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2011 14:00
Żyjąca w XVII stuleciu Barbara Strozzi to jedna z wielu kompozytorek, które toczyły ciężkie boje o miejsce w patriarchalnym świecie muzyki klasycznej.
rozwiń zwiń