Przyzwyczailiśmy się, że składanki prezentujące utwory z przełomu lat 60. i 70. niezależnie od tego czy zawierają muzykę z Iranu, Egiptu czy Korei, pełne są fascynujących tematów i niezwykłego brzmienia.
Nie inaczej rzecz ma się z wydanymi w ostatnim czasie kompilacjami przygotowanymi przez brytyjskie Soundways Records, przedstawiającymi twórczość panamskich artystów z tego złotego dla muzyki na całym świecie okresu.
Panama położona na skrzyżowaniu dwóch Ameryk, zamieszkana przez multikulturowy mix 3 milionów mieszkańców, była i w dalszym ciągu jest miejscem krzyżowania się wielu różnorodnych etnicznie gatunków muzycznych. Na trzech płytach z cyklu „Panama!” usłyszymy m.in. dźwięki rozbujanego afrykańskiego Calypso, szalonej kolumbijskiej Cumbii czy karnawałowej Murgi wykonywanej przez wędrujące po bezdrożach Ameryki Środkowej orkiestry.
Albumy z serii "Panama!", to wynik niemalże archeologicznych wypraw pisarza, podróżnika i melomana Roberto Ernesto Gyemanta, który od wielu lat przeszukuje tropikalne rejony świata w poszukiwaniu muzycznych skarbów.
O płytach i muzyce panamskiej w audycji Letnia Noc opowiadali Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński.
"Panama! Vol. 1: Latin, Calypso and Funk on the Isthmus 1960 - 1975"
“Panama! Vol. 2: Latin Sounds, Cumbia Tropical & Calypso Funk on the Isthmus 1967-77”
“Panama! Vol. 3 - Calypso Panameño, Guajira Jazz & Cumbia Tipica on the Isthmus 1960-75”