Gdy w 1969 roku pochodzący z Nigerii Fela Kuti przyjechał na swoją pierwszą trasę po Stanach, miał problemy z załatwianiem koncertów. Niskie frekwencje i gaże koncertowe sprawiły, że muzycy jego zespołu by się utrzymać musieli podjąć pracę w fabryce. Ćwierć wieku później artysta umierał jako jedna z najważniejszych i najbardziej wpływowych postaci w historii Afryki. Owiany legendą muzyk na bazie tradycyjnych pieśni nigeryjskiego plemienia Joruba, amerykańskiego jazzu i funku stworzył zupełnie nowy gatunek muzyczny nazywany afrobeatem. Rytmiczne, transowe, pełne pasji i seksu, kompozycje Feli Kutiego, głoszącego ideę panafrykanizmu, stanowiły ścieżkę dźwiękową dla procesu odbudowywania się tożsamości i dumy rozsianych po całym świecie Afrykanów.
Nowa czarna muzyka szybko została podchwycona przez niezliczonych białych twórców. Do fanów Feli Kutiego należeli The Beatles i David Byrne, który wspólnie z Brianem Eno stworzył klasyczny już przykład mariażu muzyki zachodu z afrobeatem, album "Remain in Light". Dziś jednym z najważniejszych ośrodków transmitujących afro funkowe dźwięki w świat są Stany Zjednoczone, gdzie wiele najciekawszych orkiestr afrobeatowych, złożonych jest głównie z białych muzyków
Jacek Skolimowski w audycji Programu Drugiego – Nokturn – przedstawił płyty amerykańskich spadkobierców muzyki Feli Kutiego.
Nomo - "Invisible Cities"; Ubiquity Records 2009
"Niewidzialne miasta" to szósta płyta w dorobku osiągającej w porywach do 17 osób orkiestry z Ann Arbor w stanie Michigan. Dowodzony przez multiinstrumentalistę Elliota Bergmana zespół już poprzednim albumem "Ghost rock" wbił się do ścisłej czołówki światowego afrobeatu. Potężne zagrywki sekcji dętej, plecionki na kalimbie i swingująca gra sekcji to w dalszym ciągu atuty muzyki wykonywanej przez Nomo. Na krążku pojawiają się m.in. cover Moondoga i brazylijskiego tropikalisty Toma Zé.
http://www.myspace.com/nomomusic
Kokolo - "Heavy Hustling"; Record Kicks 2009
Kokolo to miasto w Burkina Faso i nazwa inicjatorów revivalu mody na afrobeat. Grupa została założona w Nowym Jorku w 2001 roku przez Raya Lugo i wspólnie z innymi nowojorskimi zespołami The Daktaris i Antibalas na nowo zaprószyła afrobeatową iskrę. Ostatnia płyta Kokolo jest próbą zbudowania wyimaginowanego dialogu między nigeryjską muzyką Feli Kutiego i amerykańskim funkiem Jamesa Browna.
http://www.myspace.com/kokoloafrobeat
Antibalas
Istniejąca od 1998 roku brooklynska grupa to dziś najpopularniejsi i najważniejsi amerykańscy spadkobiercy tradycji ojca afrobeatu. Zespół został doceniony przez muzyków grających w zespołach Feli Kutiego i ma na koncie występy m.in. z perkusistą Tonym Alenem i synem Feli Femim Kutim W związku ze swoją pozycją liderów nurtu w ubiegłym roku Antibalas przygotowali oprawę muzyczną w broadway'owskim musicalu opowiadającym o życiu mistrza zatytułowanym "Fela!".
http://www.myspace.com/antibalas
Budos Band - "Budos Band EP"; Daptone Records 2009
Młodsi przedstawiciele nowojorskiej sceny afrobeatowej. Grupa powstała w 2005 roku i liczy 11 stałych członków. Zespół ma na koncie dwa albumy nagrane dla Daptone Records. Tegoroczna epka to zapis sesji nagraniowej, która miała miejsce między dwiema regularnymi płytami. Muzyka Budos Band to mieszanka afro soulu, etiopskiego jazzu i latino.
http://www.myspace.com/budosband