X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Boulez odkrywa bajkowość partytur Szymanowskiego!

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2010 11:00
- Muzyka Szymanowskego fascynowała mnie od bardzo dawna - twierdzi jeden z najwvbitniejszych dyrygentów naszych czasów Pierre Boulez.
Audio

Do połowy lat 90. muzyka Karola Szymanowskiego cieszyła się niemal wyłącznie lokalną sławą, a i w Polsce pozostawała raczej domeną koneserów. Najważniejszy przełom zawdzięczamy wybitnemu brytyjskiemu dyrygentowi, Simonowi Rattle'owi, obecnie szefowi Berlińskich Filharmoników. Wówczas dyrektor City of Birmingham Symphony Orchestra, dokonał dla firmy EMI bestsellerowych nagrań "Króla Rogera", koncertów skrzypcowych oraz znacznej części symfonicznego dorobku Szymanowskiego.

Z punktu widzenia światowej recepcji muzyki polskiego kompozytora, wydarzeniem o wiele istotniejszym wydaje się jednak zainteresowanie nią Pierre'a Bouleza. Francuski dyrygent nie przez przypadek wybrał z dorobku Szymanowskiego dzieła najbardziej "modernistyczne" (III Symfonię "Pieśń o nocy" i I Koncert skrzypcowy). Choć dziś uznawany jest za wyśmienitego interpretatora symfoniki Mahlera czy oper Wagnera, przez całe dekady zapracował na opinię radykalnego wroga tradycjonalizmu i piewcę nowoczesności.

W przeciwieństwie do Bouleza, Szymanowski nigdy nie należał do głównego i najbardziej progresywnego nurtu europejskiej awangardy. W tym kontekście włączenie jego muzyki do repertuaru bezkomprowisowego modernisty nabiera szczególnego znaczenia. Czyżby dorobek Szymanowskiego stawał się powoli częścią żelaznego kanonu, u boku arcydzieł Wagnera, Mahlera czy Strawińskiego?

W "Płytomanii" Marcin Gmys zwrócił także uwagę, że Boulez jest artystą zamykającym karierę, raczej zawężającym, niż rozbudowującym repertuar. Skąd więc ten nagły zwrot w stronę mało na świecie znanego, polskiego kompozytora?

- Muzyka Szymanowskego fascynowała mnie od bardzo dawna, tyle, że wcześniej nie pasowała do mojego "muzycznego krajobrazu" - wyjaśnia dyrygent. - Pierwszy raz zetknąłem się z nią na początku lat 40. Jako młody chłopak usłyszałem fenomenalne interpretacje "Mitów" autorstwa skrzypka Jacques'a Thibaud.

Ale dlaczego za Szymanowskiego wziął się właśnie teraz, po ukończeniu 85 lat? - Czasami trzeba po prostu zmienić uniwersum - wyjaśnia zdawkowo Boulez. - U Szymanowskiego podoba mi się przede wszystkim nowoczesna narracja uwolniona od schematów tradycyjnej formy symfonicznej - dodaje.

/

Jeśli wierzyć recenzentom "Płytomanii", wybór momentu był doskonały. - W tych nagraniach jest typowy dla Bouleza obiektywizm, ale nie ma chłodu - twierdzi Kacper Miklaszewski. - Francuz odkrył organiczny, naturalny ruch u Szymanowskiego i świetnie odczytał bajkową drobiazgowość jego partytur. To dobrze, że moda na ekspresyjne granie dotarła nawet do Bouleza.

Z kolei Marcin Gmys nazywa nowe nagranie I Koncertu skrzypcowego "najlepszym spośród dostępnych na rynku", zaś wykonanie 3 Symfonii chwali za "perfekcyjnie  wyreżyserowaną przestrzeń".

Czy interpretacje Bouleza okażą się dla muzyki Szymanowskego równie ożywcze, co przełomowe nagrania Simone'a Rattle'a?

Gospodarzem audycji był Jacek Hawryluk. Aby jej wysłuchać, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku "Boulez gra Szymanowskiego!" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

Czytaj także

Tatry Góreckiego

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2010 17:15
- Moje ukochane Podhale... - wzruszał się Henryk Mikołaj Górecki, rozmawiając z Marią Baliszewską w 1997 roku. Wybitny kompozytor był także wytrawnym znawcą tatrzańskiej tradycji oraz natury.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ravel według Aimarda i Bouleza

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2010 17:00
- Koncerty fortepianowe Ravela według Aimarda i Bouleza nie mają w sobie ani krzytyny jazzu. W tych interpretacjach nie chodzi o ruch, lecz barwę i strukturę - twierdził w "Płytomanii" Kacper Mikaszewski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najstarsi górale wspominają Karola Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2012 10:00
- Uczciwy, niezazdrosny i hojny, choć gadali, że był biedny - opisuje Szymanowskiego ludowy skrzypek Barłtomiej Obrochta. Dziś mija 75 lat od śmierci wybitnego kompozytora.
rozwiń zwiń