Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Aneta Hołówek 17.10.2013

Ubój rytualny - tradycja czy okrucieństwo?

- Polski ustawodawca doprowadził do piramidalnego bałaganu, gdy idzie o sprawę uboju rytualnego. To jest po prostu kwestia wyważenia proporcji pomiędzy, tym co muszą dostać związki wyznaniowe, i tym co jest konieczne z uwagi na dobro zwierząt - twierdzi prof. Ewa Łętowska.
Mufti RP Tomasz Miśkiewicz (P) rozmawia z obrońcami praw zwierząt, zgromadzonymi przed meczetem w BohonikachMufti RP Tomasz Miśkiewicz (P) rozmawia z obrońcami praw zwierząt, zgromadzonymi przed meczetem w BohonikachPAP/Artur Reszka

Obrońcy praw zwierząt zawiadomili prokuraturę w sprawie uboju rytualnego, do którego doszło w Bohonikach z okazji muzułmańskiego Święta Ofiarowania. Zgodnie z ustawą taki ubój może odbywać się tylko w rzeźni, po wcześniejszym ogłuszeniu zwierzęcia. W tym przypadku tak nie było. Przedstawiciel gminy muzułmańskiej przyznał, że uboju jednego baranka dokonano niedaleko meczetu.
- Nie uchylam się od odpowiedzialności – podkreślił mufti Tomasz Miśkiewicz z Muzułmańskiego Związku Religijnego. – Zrobiłem to podtrzymując tradycję  i dziedzictwo kulturowe Tatarów – muzułmanów polskich – dodał w Trójce mufti. Zaznaczył jednak, że niektórzy wierni zrezygnowali z tradycji w obawie przed nagonką.
Mufti Tomasz Miśkiewicz wyjaśnił, że w Polsce obowiązują ustawy o stosunku państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego oraz o stosunku państwa do Gmin Żydowskich, które zezwalają na praktyki religijne. - A praktyką religijną jest spożywanie mięsa zgodnie z teologią muzułmańską i także obchodzenie świąt – powiedział gość ”Za, a nawet przeciw”.
Powołując się na umowę o stosunku państwa do Gmin Żydowskich (gdzie ubój jest dopuszczalny) Związek Gmin Żydowskich zaskarżył do Trybunału Konstytucyjnego przepisy dotyczące uboju rytualnego. – Muftiego Miśkiewicza przestrzegałabym jednak na powoływanie się na ustawę o stosunku państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego - mówiła Dorota Wiland, prezes fundacji na rzecz ochrony zwierząt IUS ANIMALIA. – To ustawa z 1936 roku, w myśl której siedzibą muftiego powinno być Wilno i na jego miejscu obawiałabym się powoływania na ten dokument.
Zdaniem prof. Ewy Łętowskiej, pierwszej w Polsce rzecznik praw obywatelskich i byłej sędzi Trybunału Konstytucyjnego, polski ustawodawca doprowadził do piramidalnego bałaganu, gdy idzie o sprawę uboju rytualnego. – To jest po prostu kwestia wyważenia proporcji pomiędzy tym co muszą dostać związki wyznaniowe i tym co jest konieczne z uwagi na dobro zwierząt – powiedziała prof. Łętowska.

Święto Ofiar (Kurban Bayrami) jest uważane za największe w islamie. Rozpoczyna się dziesiątego dnia ostatniego miesiąca księżycowego kalendarza muzułmańskiego – ”miesiąca pielgrzymki” i trwa cztery dni. Podczas niego składa się kurban – rytualną ofiarę ze zwierzęcia.
Źródłem święta jest przekaz zawarty najpierw w Starym Testamencie (Księdze Rodzaju), a potem Koranie mówiący o historii Abrahama i jego syna. Abraham był gotów złożyć w ofierze swego syna w dowód całkowitego oddania się Bogu, a pierworodny wyraził wolę podporządkowania się boskiemu nakazowi przesłanemu ojcu we śnie. Bóg jednak okazał łaskę, zastępując ofiarę dziecka ofiarą baranka. Kurban Bajram upamiętnia to szczególne wydarzenie.