Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Maciej Machcewicz 12.01.2023

Volkswagen Garbus. Pomysł narodził się w głowie Hitlera

W styczniu 1934 roku Ferdynand Porsche zaprezentował rządowi niemieckiemu projekt garbusa, inaugurując historię marki Volkswagen.
Niemiecki samochód dla ludu - fragm. propagandowego plakatu III RzeszyNiemiecki samochód dla ludu - fragm. propagandowego plakatu III RzeszyWikipedia/domena publiczna/źr. Bundesarchiv

Samochód dla mas

Powstanie garbusa było realizacją planu motoryzacji Niemiec, przedstawionego przez Adolfa Hitlera w niespełna dwa tygodnie po przejęciu władzy. Na wystawie samochodowej w lutym 1933 roku wódz III Rzeszy wezwał konstruktorów do zbudowania samochodu rodzinnego, rozwijającego prędkość 100km/h i dostępnego dla przeciętnego obywatela kraju.

Czytaj także:

Adolf Hitler obejmuje władzę w Rzeszy

Zadanie stworzenia prototypu otrzymał Austriak Ferdynand Porsche. Budową fabryki zajął się Niemiecki Front Pracy - nazistowska organizacja zrzeszająca pracowników i pracodawców. Fundusze pochodziły głównie z majątku odebranego przez władze  hitlerowskie związkom zawodowym.

Dr
Ferdynand Porsche Fot. Wikipedia/domena publiczna/źr. Bundesarchiv

- Samochód miał kosztować 995 marek i być sprzedawany w ten sposób, że każdy robotnik w fabryce i każdy obywatel, który chciał się przyczynić do motoryzacji Niemiec, płacił tygodniową składkę w wysokości 5 marek na specjalną książeczkę oszczędnościową. Za to, po wpłaceniu 995 marek, miał otrzymać własny samochód – mówił w audycji "Samochody popularne w latach międzywojennych" z 1992 roku inż. Witold Rychter.

Przerwana kariera i triumfalny powrót

Wybuch II wojny światowej zatrzymał produkcję, a fabryki przestawiono na przemysł zbrojeniowy.

- Nikt tego własnego samochodu nie otrzymał. Wszystkie pieniądze poszły na zbudowanie wielkiej fabryki Volkswagena w Fallersleben, potem w Wolfsburgu, a następnie na budowę samochodów dla wojska – podkreślił inż. Witold Rychter.


Posłuchaj
09:48 Samochody popularne w latach międzywojennych.mp3 Samochody popularne w latach międzywojennych - opowiada inż. Witold Rychter. (PR, 1992)

 

W trakcie wojny w Wolfsburgu większą część załogi fabryki stanowili robotnicy przymusowi, w tym jeńcy wojenni i więźniowie obozów koncentracyjnych, dla których stworzono specjalny podobóz.

Po klęsce Hitlera w 1945 roku fabryka znalazła się na terenie brytyjskiej strefy okupacyjnej. Już rok później z fabryki wyjechał pierwszy garbus.

Wystawa IPN "Gospodarka III Rzeszy"

W Warszawie przed Domem Polonii otwarta została 12 stycznia br. wystawa plenerowa Instytutu Pamięci Narodowej "Gospodarka III Rzeszy". Wystawa prezentuje źródła dzisiejszej niemieckiej potęgi gospodarczej, której najpotężniejsze firmy najmocniej rozwinęły się w czasie II wojny światowej, i bezwzględnej polityki wyzysku podbitych i zniewolonych narodów.  

Ekspozycję można oglądać do 1 lutego 2023 roku.

Dowiedz się więcej:

Wystawa "Gospodarka III Rzeszy". Niemiecki cud przemysłowy zbudowany niewolniczą pracą

mjm/im/IPN