Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 09.02.2020

Brutalność w grach. Uczą nas zabijania?

- Były teorie, że przez patrzenie na brutalność w grach bądź programach telewizyjnych w młodych ludziach wzrasta poziom agresji. Amerykańskie badania wykazały jednak, że to nie do końca prawda - mówi Paulina Nowak, psycholog sportu i e-sportu.
Posłuchaj
  • Jak na młodych graczy wpływa brutalność gier? Rozmowa z Pauliną Nowak (Strefa gamingu/Czwórka)
Czytaj także

shutterstock gaming 1200.jpg
Remaster i remake. Kultowe gry w nowych wersjach >>>

Brutalność w grach komputerowych od zawsze wzbudzała kontrowersje. - Pobudzenie u gracza, owszem, występuje, ale chwilowe. Kończy się na przejściu z pokoju do kuchni. Gry mogą nam pokazywać pewne kierunki zachowań, ale to wszystko - tłumaczy gość Czwórki. 

Tymczasem gra "Manhunt" wypuszczona przez RockStar Games okrzyknięta została "grą, która uczy nas zabijania". - Jest mocna i przerażająca, ale przecież jest dozwolona od 21. roku życia - mówiła psycholog. - To kategoria dla dojrzałych graczy, którzy powinni mieć świadomość, że to zabawa, a nie real.

Mateusz Hax Ogonowski 1200.jpg
Polskie drużyny CS'a. Da się je uratować? >>>

ZOBACZ TAKŻE "Warcraft 3". Furia zamiast radości >>>

Po słynnym "Fatality Sub-Zero" z pierwszej części Mortal Kombat, w 1994 roku, powstała organizacja ESRB, której zadaniem było badanie zawartości wydawanych w USA gier oraz nadanie wyznacznika wiekowego dla danej produkcji. Organizacja istnieje do dziś, a gry z kontrowersyjną treścią wciąż ukazują się na rynku. Jak przekonuje Paulina Nowak, gdy wideo nie są pierwszą rozrywką polegającą na brutalności. - Przed nimi były przecież książki, a wcześniej - już rzymskie walki gladiatorów można zaliczyć do tej kategorii - mówiła ekspert. - Zło od zawsze świetnie się "sprzedaje", tak jak przemoc i seks. Jest atrakcyjne. Ale rodzice powinni objaśniać świat młodemu człowiekowi tak, by nie szedł w tę stronę.

ZOBACZ TAKŻE To już koniec World War 3>>>

W rozmowie z Łukaszem "JeffreJem" Chmielem tłumaczyła też, jaki jeszcze cel mają twórcy szokujących produkcji i czy można w jakikolwiek sposób podzielić przemoc na uzasadnioną i nieuzasadnioną. Mówiła też, w jaki sposób brutalne treści wpływają na psychikę młodych graczy i czy rzeczywiście powinniśmy się tego bać. I jak na nastolatków wpływają gry gangsterskie? 

Zapraszamy do wysłuchania nagrania całej audycji, w której także Kalendarium gracza, które tradycyjnie już przygotował Mateusz KulikPOSŁUCHAJ >>>

***

Tytuł audycji: Strefa gamingu

Prowadzi: Łukasz "Jeffrej" Chmiel

Gość: Paulina Nowak (psycholog sportu, e-sportu)

Data emisji: 9.02.2020

Godzina emisji: 12.08

kd/pj