Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 01.11.2020

Jasne i ciemne strony gamingu. Jak wyłączyć złe emocje?

W trakcie pandemii granie w gry stało się jedną z najpopularniejszych form spędzania czasu. Okazuje się jednak, że często długie przesiadywanie przed ekranem z padem w ręku nie zawsze ma pozytywne skutki.

Sprawdź także
shutterstock gaming gracz2 1200.jpg
Jak stworzyć dobrą grę? "Postawić na jakość i przekaz"

Na forach internetowych często pojawia się pytanie o przyczyny, dla których granie jest tak popularne. Ile osób - tyle odpowiedzi, ale zwykle łączy je kilka wspólnych powodów: rozrywka, relaks, oderwanie od rzeczywistości. 

Posłuchaj
18:34 [CZWORKA]Strefa gamingu 2020 gra psycholog.mp3 Jakie emocje wywołuje w nas granie w gry? (Strefa gamingu/Czwórka)

Zobacz
Marek Kamiński 1200.jpg
Marek Kamiński: z survivalem w grze jest jak w życiu

Nie wszystkie jednak gry wzbudzają w nas pozytywne emocje. Nierzadko pojawiają się także melancholia oraz uczucie strachu. - Ma to związek z muzyką wykorzystywaną w grach - uważa Paulina Nowak, psycholog sportu i e-sportu. - Ona zawsze wprowadza nas w jakiś nastrój. Są utwory, które zagrzewają do walki, inne mają za zadanie nas wyciszyć. Natomiast często zdarza się tak, że jesteśmy przestymulowani i mamy wszystkiego serdecznie dosyć. 

ZOBACZ WIĘCEJ Ciekawostki, relacje, wywiady - audycja "Strefa gamingu"

Bywa też tak, że gracze wracają do niektórych fragmentów gry, nawet jeśli te wywołują w nich smutek. - Odtwarzanie smutnych treści uwrażliwia, a u niektórych wręcz powoduje wzrost kreatywności - tłumaczy gość Czwórki.

Posłuchaj także:

Gorzej jeśli ktoś, kto sięga po grę, żeby zrelaksować się i poprawić nastrój, trafia na niewłaściwy tytuł. - Człowiek ma w sobie neurony lustrzane. Ich obecność powoduje, że to, co widzimy na ekranie, zaczyna dziać się także w nas samych - mówi psycholog. - Jeśli więc trafimy na bohatera, którym targają fatalne emocje, jest duża szansa, że za chwilę będziemy czuć się tak samo. Tylko komputer możemy wyłączyć, a siebie już nie. I dodaje: - Wybierajmy, gry, w których możemy stworzyć idealny dla siebie świat. Pamiętajmy, że ten świat ma być odskocznią, a nie alternatywną rzeczywistością, do której przeniesiemy całe życie. 

***

Tytuł audycji: Strefa gamingu

Prowadzi: Łukasz "JeffreJ" Chmiel

Gość: Paulina Nowak (psycholog sportu i e-sportu) 

Data emisji: 01.11.2020

Godzina emisji: 12.17

kul