Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Ula Kaczyńska 07.05.2020

Matura 2020. Jak analizować dzieło sztuki plastycznej?

Proces analizy dzieła sztuki, w tym dzieła malarskiego, jest złożony. Dzięki niej można wyodrębnić różne elementy obrazu, instalacji czy rzeźby i zbadać każdy z nich z osobna. Należy jednak pamiętać, że analiza to nie to samo, co opis.
Posłuchaj
  • Powtórka do matury z historii sztuki (Stacja Kultura/Czwórka)
Czytaj także

Czytaj także
Pędzle obraz malarstwo 1200.jpg
Matura 2020. Jak poznać dzieło kubisty czy Michała Anioła?

Nie "co?", tylko "jak?"

- Kiedy opisujemy dzieło sztuki, najczęściej wskazujemy, kto lub co zostało przedstawione - tłumaczy historyk sztuki Ewelina Chwiejda. - Natomiast analiza formalna to część, która ściśle dotyczy budowy dzieła, czyli jak ono zostało stworzone.

Każde dzieło sztuki plastycznej składa się z czterech części: kompozycji, kolorystyki, światłocienia i ekspresji. - Jeśli chodzi o kompozycję to analizujemy układ elementów. Sprawdzamy, jaka jest perspektywa, patrzymy na to, czy jest podział na plany i jak wiele jest postaci - wymienia autorka bloga "Matura z historii sztuki".

Kolor i światłocień


Zobacz
wystawa galeria sztuka 1200.jpg
Matura 2020. Techniki zdobnicze w historii sztuki

Kolorystyka wymaga od nas zwrócenia uwagi na gamę barwną. - Czy jest szeroka, czy wąska. Zimna czy ciepła. Należy też przyjrzeć się, jakie kolory dominują - podpowiada rozmówczyni Ady Janiszewskiej.

Przy światłocieniu bardzo ważne jest, żeby określić, czy światło jest naturalne, czy sztuczne. - Jeśli w obrazie jest widoczne źródło światła, również należy to podkreślić - mówi ekspert.

Ekspresja jest w każdym dziele sztuki

Przy ekspresji zwracamy uwagę na to, jakie środki artystyczne zostały użyte. - Tutaj liczy się atmosfera obrazu i to jakie emocje próbuje on przekazać - dodaje.

Na egzaminie maturalnym z historii sztuki analiza dzieła dotyczy głównie malarstwa. Ale może też pojawić się rzeźba. - Cechy tej formy artystycznego wyrazu są podobne, choć kolorystyka schodzi na drugi plan, chyba, że dzieło jest polichromowane - opowiada Ewelina Chwiejda. - Warto też przy opisie rzeźby uwzględnić to, jak światło wpływa na ten obiekt oraz jaka jest jego faktura.

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał przygotowała: Adrianna Janiszewska

Data emisji: 07.05.2020

Godzina emisji: 11.30

kul/kd