Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 10.07.2014

Eksport polskiej żywności gwałtownie rośnie. Nie zaszkodziło embargo Rosji

Mimo barier w handlu ze Wschodem, eksport polskiej żywności bije kolejne rekordy. Eksport towarów rolno-spożywczych w tym roku może wzrosnąć o nawet 15 proc. Większość nadwyżki, która powstała po stracie rynku rosyjskiego i chińskiego – w przypadku wieprzowiny – przejęła Unia Europejska.
Polskie produkty spożywcze maja coraz lepszą markę i nadal są konkurencyjne cenowo.Polskie produkty spożywcze maja coraz lepszą markę i nadal są konkurencyjne cenowo.Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Pierwsze dwa kwartały tego roku pokazują, że nasza żywność wciąż dobrze sobie radzi w Unii Europejskiej. Zwiększyliśmy tam sprzedaż towarów rolno-spożywczych o nawet 15 proc., mówi Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności./Justyna Golonko, PR24/.
Czytaj także

Jest lepiej niż się spodziewaliśmy

Pierwsze dwa kwartały tego roku pokazują,  że nasza żywność wciąż dobrze sobie radzi w Unii Europejskiej. Zwiększyliśmy tam sprzedaż towarów rolno-spożywczych o nawet 15 proc. Jest lepiej niż się spodziewaliśmy - tłumaczy Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Niemcy nadal chcą polskiego jadła

Największe rynki eksportowe naszej żywności znajdują się w Europie Zachodniej. Od kilku lat dwa pierwsze miejsca zajmują Niemcy i Wielka Brytania. Co ciekawe jednak, eksport do naszego największego odbiorcy – Niemiec - dynamicznie się zwiększa i to mimo braku kampanii promocyjnych i inwestycji. Wzrost eksportu do naszych zachodnich sąsiadów może wynieść nawet 15 proc. W podobnym tempie rośnie też eksport  naszych towarów do Francji.

Hiszpanii też kupują – bo tanio

Co ciekawe, jednak coraz więcej żywności eksportujemy do krajów starej Unii, które wcześniej nie były naszym rynkiem zbytu. Kryzys gospodarczy w Hiszpanii sprawił, że tamtejsi dystrybutorzy aktywnie poszukują  produktów, które są konkurencyjne cenowo. – Nasze produkty są tańsze, wygrywamy jednak nie tylko ceną ale również jakością – dodaje Gantner.

Nasze mleko hitem w Arabii Saudyjskiej

Polscy producenci żywności zdobywają też nowe rynki zbytu - systematycznie rośnie znaczenie krajów pozaunijnych. Bardzo obiecujący jest rynek chiński, rośnie też eksport do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Arabii Saudyjskiej. Tam przede wszystkim wysyłamy produkty  mleczarskie – głównie mleko w proszku.

Coraz więcej artykułów rolno-spożywczych trafia do państw azjatyckich. Strategiczne dla nas są też rynki afrykańskie. Popyt na żywność jest tam ogromny i mamy szansę stać się jednym z ważnych graczy w takich krajach jak Nigeria czy RPA.

Polska żywność wyrobiła sobie markę, jest znana w świecie z jakości, bezpieczeństwa i dobrej ceny i dlatego jej eksport nadal będzie dynamicznie rósł – tłumaczy Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Justyna Golonko