Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Paula Golonka 25.09.2012

Wychowywać to kochać i wymagać

Kompetentny rodzic ma świadomość tego, co mówi i robi. Nawet jak się "obsunie" w swojej postawie wychowawczej, to wie jak zawrócić, co zmienić.
Wychowywać to kochać i wymagaćGlow Images/East News

/

Dokładnie 20 lat temu ukazała się w Polsce książka Adele Faber i Elaine Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły", która stała się bestsellerem i jest regularnie wznawiana.

Dla tysięcy rodziców i dzieci, nie tylko w Polsce, stała się – wedle wyświechtanej, ale w tym wypadku adekwatnej formuły - "książką, która zmieniła ich życie”. Z jej inspiracji powstał duży i autentyczny ruch społeczny, Stowarzyszenie Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, którego celem jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w życiu rodzinnym po to, by dziećmi nie komenderować (jakże często nieskutecznie!), ale z szacunkiem i pożytkiem się z nimi porozumiewać.

Psycholog Joanna Sakowska przekonuje, że wychowanie jest odpowiedzialne, ale i fascynujące. - Wychować znaczy towarzyszyć drugiemu człowiekowi w tym, żeby to piękno, które w nim jest, wydobyło się jak najpiękniej, jak najwspanialej - mówi gość Dariusza Bugalskiego.

Elżbieta Smolińska ze Szkoły dla Rodziców i Wychowawców podkreśla, że bardzo lubi towarzyszyć ludziom w stawaniu się odpowiedzialnym, kompetentnym rodzicem i obserwować zmiany, które pojawiają się ze spotkania na spotkanie. - Dzieci mają prawo posiadać kompetentnych rodziców – mówi psycholog i zwraca uwagę, że często dorośli mają tendencję do mówienia i moralizowania, a zapominają, że gdy wypowiedź jest dłuższa niż 10-11 słów, dziecko przestaje reagować na nasze słowa i zwyczajnie …mówimy do siebie.

- Pamiętajmy, że stajemy się dla dziecka "lustrem" i w tym, co mówimy zobaczy siebie. Rodzic ma pomagać spojrzeć dziecku właśnie na samego siebie - wyjaśnia Ewa Jonek, filozof i dyrektor pedagogiczna Szkoły Społecznej w Wałbrzychu. Zwykle wiemy, co chcemy powiedzieć dziecku, wątpliwości pojawią się przy formie, w jakiej należy dany komunikat przekazać, by został usłyszany i otrzymał odpowiedź. Rola rodzica i wychowawcy sprowadza się do pomagania dziecku w nazywaniu uczuć i rzeczywistości, a kluczem do tego jest wyjście do dziecka i jego potrzeb.

Więcej o sposobach i narzędziach komunikacji z dziećmi, dowiesz się słuchając całej dyskusji w „Klubie Trójki” z udziałem ekspertów ze Stowarzyszenia Szkoła dla Rodziców i Wychowawców oraz słuchaczy.