Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Andrzej Gralewski 01.07.2021

Genetyka w urologii przy wykrywaniu nowotworu gruczołu krokowego

Każdy człowiek nosi w genach ok. 10 mutacji, które mogą być przyczyną nawet siedmiu tysięcy różnych chorób o podłożu genetycznym, w tym również nowotworów. Jednym z nich jest nowotwór gruczołu krokowego, zwany też rakiem prostaty. - Coraz częściej w naszej powszechnej diagnostyce sięgamy po wysublimowane metody z zakresu oceny, czy doszło do mutacji w zakresie danego genu u mężczyzny - wyjaśnia prof. Roman Sosnowski.
  • Genetyka w walce z nowotworem gruczołu krokowego (Eureka/Jedynka)

okulista 1200 free
Jak tworzy się nowoczesne soczewki wykorzystywane w okulistyce?

Profesor zwraca przy tym uwagę, że w zakresie diagnostyki raka gruczołu krokowego lekarz przede wszystkim prowadzi wywiad, następnie badanie per rectum oraz bada stężenie PSA (prostate-specific antygen) w surowicy krwi. Jednak ostatnie badania naukowe wykazują, że istnieje kilka zaburzeń genetycznych, w tym genu BRCA2, które są związane z rakiem gruczołu krokowego. - Pobieramy krew i najczęściej wykonujemy cały panel badań genetycznych w celu odszukania błędów naprawy materiału genetycznego - wyjaśnia. Zdrowe komórki regenerują się, ale komórki chore, gdy występują, predysponują chorego do rozwoju raka, w tym raka prostaty. Gość Programu 1 Polskiego Radia zastrzega, że wykrycie mutacji genowej nie oznacza, że chory na pewno zachoruje na raka.

24:16 2021_07_01 19_30_120_PR1_eureka.mp3 Genetyka w walce z nowotworem gruczołu krokowego (Eureka/Jedynka)

pokolenie 1200
Białko SIRT 6. Czy to specyfik, który da nam długowieczność?

Badania genetyczne powodują, że mężczyzna ze zmutowanymi genami jest poddany bardziej wnikliwej obserwacji. Zwraca się też uwagę na profilaktykę. - Istotny wpływ na rozwój raka gruczołu krokowego ma otyłość, nadwaga, czy palenie papierosów - mówi. Szczególnie istotne jest wykrycie raka we wczesnym stadium, bo wtedy można chorego poddać leczeniu lub radioterapii i doprowadzić do tego, żeby chory był uwolniony od choroby nowotworowej.

Przy podejrzeniu raka prostaty robi się badanie USG, ale może być ono niedokładne. Dlatego w uzasadnionych przypadkach chory poddawany jest badaniu rezonansem magnetycznym.

Prof. Roman Sosnowski zaznaczył, że lekarze z badaniami genetycznymi wiążą również nadzieje związane z terapią tzw. leczeniem celowanym, czyli dostosowanym do konkretnego chorego. Tak jest ze wspomnianym genem BRCA2, bo można zaproponować - jak to ujął - szyte na miarę, nowoczesne leczenie.

Ponadto w audycji:

- Czy każde srebro jest szkodliwe?

Urządzenia medyczne stosowane w szpitalach mogą powodować akumulację srebra w wątrobie u pacjentów cierpiących na choroby tego organu - to główny wniosek z badań opublikowanych w czasopiśmie naukowym "International Journal of Molecular Sciences" przez naukowców z Instytutu Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk oraz Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ze względu na swoje odkażające właściwości srebro jest materiałem chętnie wykorzystywanym w produkcji m.in. opatrunków medycznych i maseczek ochronnych.

Rosnąca produkcja materiałów oraz wyrobów konsumenckich zawierających nanocząstki srebra sprawia, że jesteśmy coraz bardziej eksponowani na ten metal. Okazuje się, że nanosrebro znajduje się już nawet w pyle miejskim, który wprowadzamy do płuc w czasie oddychania. O wpływie srebra na zdrowie mówią prof. dr hab. Wojciech Bal - chemik, kierownik Pracowni Chemii Biologicznej Jonów Metali w Instytucie Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk oraz prof. dr hab. n. med. Leszek Pączek - lekarz, kierownik Kliniki Immunologii, Transplantologii i Chorób Wewnętrznych w Instytucie Transplantologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Artur Wolski

Goście: prof. nadzw. dr hab. n. med. Roman Sosnowski (Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie), prof. dr hab. Wojciech Bal (chemik, kierownik Pracowni Chemii Biologicznej Jonów Metali w Instytucie Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk), prof. dr hab. n. med. Leszek Pączek (lekarz, kierownik Kliniki Immunologii, Transplantologii i Chorób Wewnętrznych w Instytucie Transplantologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego)

Data emisji: 1.07.2021 r.

ag