– Czas dwudziestolecia międzywojennego to czas odradzania się niepodległej Polski po 123 latach zaborów, ale także powolny rozwój polskiej motoryzacji – mówi Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki.
00:41 016d61e3.mp3 Polska nie była potęgą motoryzacyjną (Rozrusznik/PRK) Polska nie była potęgą motoryzacyjną (Rozrusznik/PRK)
Co prawda posiadanie samochodu przed wojną było rzadkością i nie możemy pochwalić się imponującymi statystykami dotyczącymi zarejestrowanych aut, jednak warto pamiętać o tym, że na terenie kraju powstawały wyjątkowe motoryzacyjne cudeńka.
00:53 016d61e4.mp3 Popularność samochodów w okresie międzywojennym (Rozrusznik/PRK) Popularność samochodów w okresie międzywojennym (Rozrusznik/PRK)
-
Auto było towarem luksusowym – mogli pozwolić sobie na nie tylko nieliczni. Z nóg zwalał zarówno koszt zakupu, jak i ceny związane z utrzymaniem i eksploatacją.
01:16 016d61de.mp3 1 samochód na 1000 osób! (Rozrusznik/PRK) 1 samochód na 1000 osób! (Rozrusznik/PRK)
00:49 016d61df.mp3 Państwowy Fundusz Drogowy (Rozrusznik/PRK) Państwowy Fundusz Drogowy (Rozrusznik/PRK)
Jakimi samochodami jeździli Polacy przed II Wojną Światową? Między innymi maszynami produkowanymi od lat 20. w Centralnych Warsztatach Samochodowych, które później przerodziły się w Państwowe Zakłady Inżynierii.
01:58 016d61e5.mp3 Historia Państwowych Zakładów Inżynierii dwóch wyjątkowych samochodów (Rozrusznik/PRK) Historia Państwowych Zakładów Inżynierii dwóch wyjątkowych samochodów (Rozrusznik/PRK)
01:09 016d61e6.mp3 Licencyjne samochody w kraju nad Wisłą (Rozrusznik/PRK) Licencyjne samochody w kraju nad Wisłą (Rozrusznik/PRK)
-
Współcześnie samochody przypominają superkomputery, które naszpikowane są elektroniką i nowoczesną technologią. Co możemy powiedzieć o wyposażeniu przedwojennych aut? Różnice między tymi wytwarzanymi w latach 20. i 30., a tymi, które aktualnie poruszają się po naszych drogach są niczym dwa odrębne zagadnienia.
01:18 016d61dd.mp3 Samochód musiał mieć podwójny sygnał! (Rozrusznik/PRK) Samochód musiał mieć podwójny sygnał! (Rozrusznik/PRK)
Narzekanie na stan polskich dróg i cenę paliwa to dziś dwa ulubione tematy rozmów wśród kierowców. Czy przed wojną było lepiej? Absolutnie nie! To właśnie kierowcy w 20-leciu międzywojennym mieli prawdziwe powody do narzekania! Drogi były dziurawe jak sito, a i benzyna nie należała do najtańszych!
02:16 016d61e0.mp3 Bałagan w sektorze infrastruktury (Rozrusznik/PRK) Bałagan w sektorze infrastruktury (Rozrusznik/PRK)
00:26 016d61e2.mp3 85 groszy za litr benzyny! (Rozrusznik/PRK) 85 groszy za litr benzyny! (Rozrusznik/PRK)
Motoryzacja okresu międzywojnia to wyjątkowy okres w historii Polski. Przez wielu niedoceniany, przez innych wielbiony i gloryfikowany. Czy jest szansa, że współczesne lata 20. przyniosą nam równie wiele inżynieryjnych powodów do dumy?
Bp/ P.Olak/ M. Kulik/ prk
CZYTAJ TAKŻE: