Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 29.04.2021

Dym z wydechu - kolor ma znaczenie!

Działanie samochodu spalinowego wiąże się niestety z emisją zanieczyszczeń do atmosfery. Najczęściej dym wydobywający się z wydechu jest bezbarwny i nie zwracamy nie niego uwagi. Przy nieprawidłowej pracy silnika lub powstałej usterce kolor dymu może zmienić się na biały, czarny a nawet niebieski. Okazuje się, że barwa może wskazywać na źródło problemu!

diesel-1122312_1920.jpg
Diesel w odwrocie?

Wydobywający się dym z wydechu, to całkowicie normalna sprawa. W czasie dłuższej podróży samochodowej, niekiedy możemy zostawiać za sobą jasne lub ciemne obłoki - może to oznaczać, że w układzie wydechowym nagromadziły się zanieczyszczenia, a samochód chce po prostu się ich pozbyć.

Wszystko ma jednak swoje granice – gdy nieustannie widzimy za sobą chmurę białego lub czarnego dymu, prawdopodobnie z samochodem dzieje się coś złego. 


Czarny dym

Czarny dym pojawia się najczęściej w autach z silnikiem diesla. Jeśli samochód ma już kilkadziesiąt lat, to nie jest to nic nadzwyczajnego. Z biegiem czasu pojazdy z silnikiem wysokoprężnym wyposażane były w coraz lepsze technologie, aby wydzielać do atmosfery jak najmniej zanieczyszczeń.
Gdy kłęby czarnego dymu pojawiają się zaraz po uruchomieniu samochodu, to z pewnością olej napędowy, który przeszedł przez silnik bez całkowitego spalenia. Uszkodzone mogą być wówczas wtryskiwacze. Drugą usterką może być zapchany filtr DPF, który powinien oczyszczać się samodzielnie w czasie jazdy. Dym w połączeniu ze spadkiem mocy może świadczyć o konieczności wymiany filtra. 

Podobny problem może spotkać użytkowników samochodów z silnikiem benzynowym. Sprężarki montowane w turbodoładowanych silnikach mogą spalać paliwo nieprawidłowo, co będzie skutkowała wyrzuceniem go przez wydech. 

Niebieski dym

Niebieski dym za samochodem to oznaka spalania oleju silnikowego. Teoretycznie jest to naturalne zachowanie auta, jednak jeżeli pojawia się przy każdym uruchomieniu pojazdu - z pewnością doszło do usterki. Powodem mogą być m.in. nieszczelne pierścienie tłokowe i uszczelniacze zaworowe. Najczęściej spotykanym problemem jest jednak uszkodzenie uszczelki pod głowicą. To kosztowny problem, bo wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Biały dym

Jeżeli zauważyłeś, że z wydechu Twojego auta wydostaje się biały dym - sprawdź, czy nie jest to po prostu para wodna.

Gdy temperatura powietrza jest niska, a w układzie wydechowym gromadzi się wilgoć, rozgrzany wydech sprawia, że zaległości pozostałe w rurach po prostu parują. Taka sytuacja to nic poważnego. 

Gdy z samochodu wydobywa się biały dym, najpierw uzupełnij poziom płynu chłodniczego. Jeżeli mimo jego optymalnego poziomu problem nie zniknął, możesz mieć do czynienia z uszkodzoną uszczelką pod głowicą, a w najgorszym wypadku pękniętą głowicą i uszkodzeniem bloku jednostki napędowej.

 

kw

CZYTAJ TAKŻE: